första hemsidan.

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
antwaan
Posts: 10
Joined: 2007-07-09 2:09:23

första hemsidan.

Post by antwaan »

Detta är första hemsidan jag gör.
bara simpla grejer som jag lärt mig nyss.
ge gärna ltie konstruktiv kritik,
och vad man skulle kunna ändra osv.
Som sagt, är en FET newbie..



http://www.svb.inc.se/
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Ni använder frames, vilket jag inte ser någon större mening med. Jag tycker du kan börja med att läsa 64bits HTML-skola som är klistrad i det här forumet. Sen kan du läsa vidare om CSS. När du gjort detta kan du försöka igen, kanske även blanda in lite php till menyerna?

EDIT: FREEWEBS DETECTED!!!!
typ... Leta upp en vettigare host och skriv koden själv.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Vilket nätverk på IRC?
erat skicka info grej funkar icke?

gillar den enkla designen men du kanske ska skippa frames?
www.webdesignskolan.se
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

1: Använd inte frames, it looks horrible (90tals varning!)

2:Använd webdesignskolan och läs igenom hur allt fungerar (skippa frames).

3: Använd inte freewebs, det finns bättre hostar, gå in på www.freewebspace.net/forums och kolla vilka free offers som finns där för tillfället, du kan även själv fråga efter en host där som kan anpassa sig efter erat behov. Man kan hitta riktigt bra hosts där ibland!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Webbdesignskolans material är rätt föråldrad, så vill man lära sig skippa frames är det inte där som hjälpen finns tyvärr.

Jag rekommenderar följande bok:
Build Your Own Web Site the Right Way Using HTML & CSS hos SitePoint. Finns även att köpa hos SitePoints egen sida som PDF för att spara pengar.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
antwaan
Posts: 10
Joined: 2007-07-09 2:09:23

Post by antwaan »

SpiXx^Orginalet wrote:Vilket nätverk på IRC?
erat skicka info grej funkar icke?

gillar den enkla designen men du kanske ska skippa frames?
www.webdesignskolan.se
info. som sagt freewebs tillåter inte formulär, därför funkar inte det inte att skikca mailet.
tack för att du gilla den. som ja sa e ja noob på detta så visste inte om frames. men ska kolla på sidan du skicka . tackar.

enix wrote:1: Använd inte frames, it looks horrible (90tals varning!)

2:Använd webdesignskolan och läs igenom hur allt fungerar (skippa frames).

3: Använd inte freewebs, det finns bättre hostar, gå in på www.freewebspace.net/forums och kolla vilka free offers som finns där för tillfället, du kan även själv fråga efter en host där som kan anpassa sig efter erat behov. Man kan hitta riktigt bra hosts där ibland!
som i din punkt tre. gillar inte heller freewebs, har sökt lite men tkr ja inte har hittat någon bra host. Så ja ska ta en sväng i där och kolla.


Tack för ni ger lite konstruktiv kritik istället för att bara håna och kritisera.
Första hemsidan ja gjort som ja säger så de är skönt bara att få lite kommentarer om vad som ska fixa å vart man kan lära sig osv.
Uppskattar svaren.
Tack
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

enix wrote:1: Använd inte frames, it looks horrible (90tals varning!)

......

Om man lägger till "noframe" i framset tror jag, eller någonstans, så försvinner linjen... Då kan man nästan ha nytta av frames om man vill slippa lätt undan med en meny o.O :P
Här var det tomt...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

walliski wrote:
enix wrote:1: Använd inte frames, it looks horrible (90tals varning!)

......

Om man lägger till "noframe" i framset tror jag, eller någonstans, så försvinner linjen... Då kan man nästan ha nytta av frames om man vill slippa lätt undan med en meny o.O :P
Självklart kan man fulkoda så ja, men det ser inte snyggt ut.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Men hur många började med divar när de gjorde hemsidan? hur många gick från frames -> Tabeller -> Div?

Visst sidan är inget mästerverk men iaf :D (o sök på formulär och typ olzzon) för där finnes gratis formulär grejjor :D som borde funka utmärkt på freewebs.

// e du intresserad av gratis hosting kan du ju säga till mig via pm :P
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

madr wrote:Webbdesignskolans material är rätt föråldrad, så vill man lära sig skippa frames är det inte där som hjälpen finns tyvärr.

Jag rekommenderar följande bok:
Build Your Own Web Site the Right Way Using HTML & CSS hos SitePoint. Finns även att köpa hos SitePoints egen sida som PDF för att spara pengar.
Den är ju billigare att köpa i bokform från adilibris än i pdf från sitepoint, kostar 29$

Jag har i alla fall köpt den och fick den precis, har börjat läsa och den verkar rätt bra. Hoppas på att lära mig lite nya nyttiga saker.
Post Reply