Endast firefox på en hemsida ?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
forcevision
Posts: 418
Joined: 2007-06-17 11:21:44
Location: Göteborg

Endast firefox på en hemsida ?

Post by forcevision »

Hejsan !

Någon som har en scripg eller en kodning för att endast folk som har tex firefox kommer åt sidan ?
Skall förklara lite kort hur jag menar.
Jag kommer in med ie på min hemsida då skulle jag vilja att det kommer fram en ruta där det står du använder dig av ie och denna sidan är endast till för personer som har firefox. Också är det en ok ruta när man klickar på ok rutan skickas man till tex firefox hemsida. Därimot har du firefox så kommer du åt sidan. Finns det någon kodning eller script för detta ?
Och gärna tips på vart det finns eller om någon har lust att lägga upp den i denna tråden. :)


Mvh Forcevision
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Jag _tror_ att man med javascript kan ta reda på vad man har för webläsare, och sedan bestämma om man slipper in på sidan eller inte.. Alltså att man redirectar till två olika sidor beroende på vad man har för webläsare...
Vet inte dock hur detta script ser ut, då jag inte kan javascript.. Så bra iaf...
Här var det tomt...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Går nog med Javascript. Tänk att du utesluter 80% av folket på Internet bara.

http://www.echoecho.com/toolbrowserredirect.htm
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

återkommer, men det finns php script som klarar av detta, finns en hemsida som ger dig möjlighet att göra detta. Typ Välj FF över IE. Kommer inte ihåg urlen så jag kan inte ge dig koden :(
timster
Posts: 1
Joined: 2008-04-11 10:49:16

Post by timster »

Jag använder denna kodsnutt för att få en separat css till Internet explorer, troligtvis kan man göra annat mellan if taggarna.

<!--[If IE]>
<link rel="stylesheet" href="original.css" type="text/css">
<![endIf]-->

fördelen är att det är bara internet explorer som läser dessa taggar, och att man inte behöver lita på att klienten har javascript aktiverat, allting finns i headern.
Kniv
Posts: 27
Joined: 2008-05-09 0:56:53

Post by Kniv »

Det här är en av de saker som är _DÅLIGA_ att göra. Man ska inte göra webbläsar specifika lösningar. Man bör inte använda webbläsares buggar för att få saker att se ut som man vill. Prioritera viktigare saker, följ standarderna och sidan kan visas för alla. Tillgänglighet och kvalitet tack, kasta inte ut skräp på nätet.

edit add (jag svarar på din fråga i alla fall):

Så använd bara "Browser detection" om du verkligen vet vad du gör. Man ska då helst utgå från vad som står i navigator.userAgent + använda funktionen indexOf som returnerar -1 om den inte finner en sträng i en annan.

navigator.appName innehåller webbläsarens officiella namn, men som du vet kan man ändra det i vissa e.g. Opera/WebTV.

Testa med t.ex. javascript: document.write(navigator.appCodeName) i adressraden, så får du kod namnet.
Post Reply