Kurs i design

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Kurs i design

Post by Longstock »

Hej!
Jag skulle vilja lära mig att formge elektronikprylar - mobiler, mp3-spelare osv.
Vet inte riktigt vad jag ska googla på. Finns det någon nybörjarkurs i det här?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Industridesign. Fem år på CTH eller LTH.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Låter konstigt, kan man verkligen lära/träna sig "vad som är snyggt" och vad är snyggt? Jag tror att man bara har "öga" för sådant.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Definera formge, pratar du bara om utseendet på prylarnas yttre eller den faktiska designen av konstruktionen för elektronik?

I övrigt håller jag med Nem, om du inte redan har vad som krävs naturligt behövs för att du skall utveckla dig på egen hand behövs en riktig utbildning, inte en lösryckt kurs. Är du genuint intresserad kan det vara värt att veta att det finns fler universitet i Sverige med samma utbildningar som borde hålla samma standard dock ;) (*host*, kanske inte så många dock)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jo, jag vet att det finns utbildningar, men fem år känns lite mycket för att bara ha det som en framtida hobby. Dessutom ska jag redan börja på en längre utbildning i höst.

HLC, jag menar prylarnas yttre. Men jag förstår inte riktigt "om du inte redan har vad som krävs". De som har vad som krävs måste väl ha lärt sig från någon?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har man viljan så utvecklas man själv, en annan kan inte säga åt dig vad du ska tycka om. Man inspireras och utvecklar saker vidare själv efter egen förmåga. Det kommer inte sitta någon bredvid dig som säger att det är bra eller dåligt, gör om...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag minns att någon höll föredrag om några stora "designers" av stolar, dammsugare och vem vet vad i gymnasiet. Samtliga hade blivit stora enbart på att själva formge och komma på sina idéer helt utan utbildning utöver vad man fick genom åren i grundskolan vilka årgångar de nu än kom ifrån.

Om vi nu pratar hobbynivå så skall jag säga att jag inte har någon aning, har aldrig hört talas om det och det låter rakt av lite bissart då det känns som att det krävs antingen stora resurser eller enorm ambition för att göra något utav det. Någon bok i grundläggande design är väl där jag skulle börja antar jag men jag är ingenjör och har ingen aning om hur konstfacket lär sig.

Alltså, för att återgå till din faktiska fråga, jag skulle nog gå in på t.ex. akademibokhandeln och börja söka efter böcker på grundläggande industridesign.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

HLC, ja, det verkar nog vara den bästa idén. På vilket sätt krävs det stora resurser? Jag är mindre intresserad av själva byggandet, vill bara teckna upp något.
ADiS wrote:Har man viljan så utvecklas man själv, en annan kan inte säga åt dig vad du ska tycka om. Man inspireras och utvecklar saker vidare själv efter egen förmåga. Det kommer inte sitta någon bredvid dig som säger att det är bra eller dåligt, gör om...
Ja, det är sant. Men jag vill som sagt, för tredje gången, lära mig, dvs. grunderna, var man börjar, ge tips, osv.
Precis som med vilken annan kurs som helst går man dit för att lära sig - inte för att någon ska tala om för en vad man tycker om eller inte tycker om.
Fast jag antar att du är helt självlärd i allt.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Med resurser menade jag om du faktiskt ville skapa något fysiskt.

Även om inga sådanna planer finns så kan du ju alltid passa på att kolla in CAD och ta några tutorials där, efter bara lite kunnskap kan man fort teckna upp många lustiga saker hur inspirationen nu än slår.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Longstock wrote:HLC, ja, det verkar nog vara den bästa idén. På vilket sätt krävs det stora resurser? Jag är mindre intresserad av själva byggandet, vill bara teckna upp något.
ADiS wrote:Har man viljan så utvecklas man själv, en annan kan inte säga åt dig vad du ska tycka om. Man inspireras och utvecklar saker vidare själv efter egen förmåga. Det kommer inte sitta någon bredvid dig som säger att det är bra eller dåligt, gör om...
Ja, det är sant. Men jag vill som sagt, för tredje gången, lära mig, dvs. grunderna, var man börjar, ge tips, osv.
Precis som med vilken annan kurs som helst går man dit för att lära sig - inte för att någon ska tala om för en vad man tycker om eller inte tycker om.
Fast jag antar att du är helt självlärd i allt.
Det du behöver är att sätta tänderna i något. Göra något utifrån vissa kriterier.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ADiS wrote:Låter konstigt, kan man verkligen lära/träna sig "vad som är snyggt" och vad är snyggt? Jag tror att man bara har "öga" för sådant.
Jag tror det här är BS. De två mest talangfulla personer jag träffat inom området har båda lagt ner massor med kraft, tid och energi på att lära sig om estetik inom olika områden. Om man tycker att något ser okomplicerat ut finns det minst två sannolika förklaringar; Det är faktiskt okomplicerat. Eller, man har inte ens begripit tillräckligt för att kunna urskilja nyanser.

En helt färgblind person tycker säkert att färgmatchning är okomplicerat och tycker sig ha utmärkt öga för det. Hur ska hon någonsin veta annat när hon är blind för nyanserna?

När en person tycker sig ha skrapat på ytan av ett område efter fem års utbildning, och en annan hävdar sig ha nått lika långt genom att ha "öga" för saken, då är det en av dem som bedrar sig...

Jag tror att den här kejsaren har kläder, och kan man inte se det gör man nog bäst i att låta bli att blotta sin inkompetens.

Kanske en bok design kan vara en bra startpunkt för att lära sig mer? Jag har fått den här rekommenderad för mig: The Design of Everyday Things, Donald Norman
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply