Vilket språk till min webbapplikation?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Vilket språk till min webbapplikation?

Post by AphX »

Hej!

Jag ska utveckla en applikation där man ska kunna söka upp information från en databas och sedan grafiskt dra över "objekt" från databasen till en annan spalt. Sedan ska man kunna få ut en lista på de objekt man valt och få upp mer information om dessa samt eventuellt en bild till varje enskilt objekt i en lista. Låt oss säga att det är förbestämt att om alla valda objekt tillsammans inte innehåller värde1, värde2, värde3, värde4 och värde 5 så ska en bild och ett meddelande visas. Samma sak om objekten tillsammans innehåller för mycket av dessa värden.
Användaren ska då kunna markera ett objekt i spalten där de utvalda objekten ligger och radera enskilda rader. Användaren ska även kunna spara informationen under sin egen profil som hamnar i databasen.

Det här blir en utmaning för mig eftersom jag tidigare inte skrivit liknande program.

Så jag undrar vilket/vilka språk ni tycker jag bör använda mig av för att kunna utföra det här...

java, javascript, php, c#?

Tacksam för svar!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ser självklart javascript, AJAX i detta med ett färdigt library som du kan leka med.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

PHP i kombination med något JavaScript-bibliotek. JQuery (15KB att ladda) eller script.aculo.us (180KB att ladda) är två vanliga bibliotek. Är du modig kan du prova DOMAssistant (snabbast och endast 7KB, men inte lika lätt att få hjälp med).

Använd förslagsvis MySQL som databas, med PDO.

Det går också att göra i flash. Applikationen du beskriver är ungefär 15% backend-jobb och 85% ren gränssnittsorgie.

Vill du göra det med webbstandarder rekommenderar jag Aptana studio, som bygger på Eclipse och fungerar på mac, linux och win. Gratis är gott.

Vill du göra den i flash, är det Adobe flash studio som gäller.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Grymt mycket tack för era svar!

Ärligt, hur pass svårt tror ni det är för mig att skriva en sån här applikation?

Designen är klar (i photoshop).

Jag har medelkunskaper i Java och PHP (och MySQL).

Har lite, lite kunskaper i javascript. Helt noob på AJAX.

Tror ni ens att jag är kapabel att utföra det här?

Det är ju inget svårt för någon som är fullt utbildad. Men det här blir den första seriösa grejjen jag gör på programmerings/script nivå.
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

madr wrote:
Applikationen du beskriver är ungefär 15% backend-jobb och 85% ren gränssnittsorgie.
Känns skönt att höra!
madr wrote:Vill du göra det med webbstandarder rekommenderar jag Aptana studio, som bygger på Eclipse och fungerar på mac, linux och win. Gratis är gott.

Vill du göra den i flash, är det Adobe flash studio som gäller.
Är inte flash rätt bra kompatibel med mac och linux också?

Har Flash cs3 Pro. Skillnad på den och Flash Studio?

Tack!
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Det är samma. Jag som höftade med namn.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

madr wrote:Det är samma. Jag som höftade med namn.
okej =)
Post Reply