HTML-hjälp för bloggtemplate

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
neppy
Posts: 4
Joined: 2008-08-09 15:54:07
Contact:

HTML-hjälp för bloggtemplate

Post by neppy »

Jag behöver någon som kan lite mer om html.

Väldigt krångligt problem, men ska försöka förklara så gott det går.


Jag håller på att bygga upp en template kring min hemsida och blogg. Jag har utgått från en grund-template och försökt skapa min egen.

(http://saralara.blogspot.com)



Problemet:

Jag vill införa "Kategorier" i min blogg (se länk nedan).
Problemet är att min blogg-värd/host (blogspot.com) inte använder sig av kategorier. (jämför blogg.se tex: http://emmaostergren.blogg.se/index.html )

Kategorier innebär alltså att jag vill ha länkar i min sid-panel där jag kan se alla relevanta inlägg jag skrivit för den kategorin. Expempel: Klickar jag på "Illustrationer" under kategori vill jag att min blogsida ska visa ENDAST de inlägg jag taggat som "illustrationer".

Jag har lyckats föra in själva menyn i min template. Men där stannar mina kunskaper.


Jag inser att jag måste göra allt detta manuellt genom html-kodning. Och min kvalificerade gissning är att jag behöver någonting mer i min template som "redirectar/omredigerar" länkarna så att dom hamnar någonstans (typ "blogspot.com/kategorier ?). Sen behöver jag en html-mall att klistra in i alla mina poster/inlägg som märker inläggen så dom hamnar under kategoriserings-länkarna. En html där jag bara behöver ändra kategori-namnet för varje inlägg.

Och jag tänker inte byta till någon annan blogg-host för jag gillar blogspot.com. Men förhoppningsvis är det någon som har koll på det här?


//sara
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Blogger har etiketter som fungerar "ungefär" som kategorier. Jag tror det är den vägen du måste gå för att uppnå önskat resultat.

Eftersom etiketter finns borde det vara möjligt att i kontrollpanelen lägga till etiketter automatiskt i sidebar.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
neppy
Posts: 4
Joined: 2008-08-09 15:54:07
Contact:

Post by neppy »

madr wrote:Blogger har etiketter som fungerar "ungefär" som kategorier. Jag tror det är den vägen du måste gå för att uppnå önskat resultat.

Eftersom etiketter finns borde det vara möjligt att i kontrollpanelen lägga till etiketter automatiskt i sidebar.

Njae, etiketter söker ju i bloggar som skrivit om liknande saker. Jag vill ju att kategorierna enbart ska vara mina inlägg i ämnet, och att jag själv då ska kunna märka å sortera vilken/vilka kategori/er inlägget ska gå under. :/
neppy
Posts: 4
Joined: 2008-08-09 15:54:07
Contact:

Post by neppy »

fast du menar kanske att det går att skapa kategorier på samma sätt genom etiketterna? Skulle behöva veta vad jag ska skriva i templaten, hittar inget kommando för etiketter.
neppy
Posts: 4
Joined: 2008-08-09 15:54:07
Contact:

Post by neppy »

haha! jag lyckades


tack så mycket för hjälpen ! kanon!! :D
Post Reply