CSS positionering

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

CSS positionering

Post by ADiS »

Har fan fått problem.

denna sida beskriver de vad jag sysslar med. Klicka på steg 5. Så säger den i slutet att dom där två överlappar den undre utan att den undre div'en expanderar i höjd med de två. Vidare på steg 6 så beskriver de det dåliga sättet att sätta en specifik höjd.
One solution is to set a fixed height on the elements.

But that is not a viable solution for most designs, because we usually do not know how much text will be in the elements, or the exact font sizes that will be used.
Ok, om det finns en, så låter det som att det finns en till. Någon som vet hur man kan göra så att deras #div-1 inte har height:250px; utan låta den själv ändra höjd?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

!?! Att låta den ändra höjd är ju en del av poängen då man inte vet hur mycket text som kommer att slängas in där (t.ex. via dynamiskt innehåll)?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Fisk, jag tror inte att du har förstått mig, det du säger är just det jag påpekat och vill få det så, men det är inte så i hans exempel.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Mycket vag problembeskrivning, men jag förutsätter att du har tre element a, b och c, där
  • a är wrapper, dvs omsluter a och b, och
  • a och b är två spalter bredvid varandra.
Om jag förstått det rätt är det inte en bra lösning att lösa med absolut positionering. Floats är vägen att gå:

Code: Select all

#div-1a {
 float:right;
 width:200px;
}

#div-1b {
 float:left;
 width:200px;
}

* html #div-1b {
 display:inline;
}

/* nedan bör bytas ut mot Aslett'c clearing method istället! */

#div-1 {
 overflow:hidden; 
}

* html #div-1 {
   overflow:visible;
   height:1px;
}
Iom IE8 är display-properties som table-row och table-cell också alternativ, även dessa bättre än absolut positionering.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ADiS wrote:Fisk, jag tror inte att du har förstått mig
Det beror sannolikt på din dåliga beskrivning av ditt problem. Men kanske löste madr det åt dig?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Kanske var trött i huvudet av allt tänkande och därav dålig beskrivning.
Jag trodde att det gick att lösa på ett annat sätt än med floats, då jag redan kör på det. Men om det nu är det bästa sättet så håller jag kvar det. Alltså var det andra alternativet som de menade men inte skrev om.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply