Skicka objekt till en webservice

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
tomo
Posts: 2
Joined: 2009-01-17 11:51:32

Skicka objekt till en webservice

Post by tomo »

Hej!

Har försökt mig på att bygga ett eget litet bloggsystem. Hittills har det inte gått så bra =)
Projektet består av en windowsapplikation där man skriver sin blogginlägg och även ska kunna redigera dem. Kommunikationen till servern sker mha en webservice som sedan sparar bloggarna i en databas.. Det ska även finnas en websida där man enbart kan läsa inläggen. Ganska enkelt alltså!

Problemet jag har är när jag ska skicka ett objekt av typen "BloggInlägg" som innehåller ett ID, rubrik, datum och själva texten.
Hur gör jag för att få ur informationen ur objektet när det väl skickats till min webservice? Testade att skapa en likadan klass "Blogginlägg" i min webservice och bara spara det insickade objektet som det... det funkade inte märkte jag på en gång.

Har läst lite om serialisering etc men har inte fått nån rätsida på hur man rent konkret löser detta. Det kanske är ett sätt att lösa det på? Isf, hur?

Senare i mitt projekt ska jag kunna hämta alla tidigare inlägg mha min webservice och presentera dem i min windowsapp. Då bör jag väl använda en Arraylist eller liknande? kommer samma problem uppstå då?

MVH Tommy
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Skriver du det i c#? Java? Något annat språk?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
tomo
Posts: 2
Joined: 2009-01-17 11:51:32

Post by tomo »

madr wrote:Skriver du det i c#? Java? Något annat språk?
Sorry, missade att skriva det. C# är språket
Post Reply