Kombo-SSD? Värt att byta?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by Orfeus »

Jag är lite nyfiken på hur snabb en SSD-disk är egentligen.

Så här är det:
I somras köpte jag en ny laptop (Asus N53S). Hårddisken är det svagaste kortet i den - lite för att jag tänkte att det lättast att uppgradera det i efterhand. Den har bara 5400 varv och rätt slö. Framförallt startar datorn rätt långsamt.

Så jag tänkte höra om en kombo-hårddisk är att rekommendera (typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657255). Själv känner jag att jag inte riktigt har råd med en större SSD hårddisk (typ 512GB), men är en kombo ett bra alternativ?`Blir det en väsentlig skillnad mot en vanlig 7200 varvs hårddisk? Jag antar att jag inte ens behöver fråga jämnfört med en 5400 hårddisk...

Alternativt är att vänta ett par år då man kan kan få en riktig SSD hårddisk i rimligt storlek för kanske 2000kr eller nåt. Nu hade jag tänkt att slänga in Windows 8 när det lanseras och samtidigt byta hårddisk. Sen kan det ju vara på sin plats att fråga också om det är ett stort ingrepp att byta hårddisk? Det borde väl inte bli alltför dyrt att lämna in?

Tacksam för svar!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by mkk »

Jo en uppgradering till en hårddisk som både ger fördelen 7200 RPM och en (om än liten) SSD-cache skulle göra en bra skillnad i prestandan. Det kan ta ett litet tag innan cache-enheten lär in sig vilka filer som används mest, men framför allt uppstarten blir betydligt snabbare än förut, och så har du ju en snabbare disk som grund också. Prestandaskillnaden mot en ren SSD är ändå stor, men du kommer som sagt att få vänta ett bra tag innan SSD-diskar i storlek uppåt 500GB når en överkomlig prisnivå.

SDD i storlek 240GB har precis dippat under 2000kr-strecket och det kunde vara ett alternativ så länge du kan tänka dig att ha den mesta lagringen på en extern disk. Maskinen har ju USB 3.0 och en extern disk kopplad via USB 3.0 blir i princip lika snabb som en intern vad gäller ren lagring av filer, uppspelning av film o dyl. En början kunde vara att sätta disken som kom med datorn i en extern låda. Med tanke på dagens hårddiskpriser så finns det ett annat värde än förr i hårddiskar som "blir över". ;)

Själva bytet av disk är oftast lätt att göra själv. Ibland kan disken sitta i en metallvagga så att det blir lite extra att skruva, men det tar bara mer tid. ASUS brukar inte hitta på några särskilda konstigheter. Annars kanske någon lokal firma kan byta ut den åt dig för några hundralappar.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by Orfeus »

Stort tack för bra svar! :)

Men när SSD-cachen väl har lärt sig uppstarten - borde den inte bli nästan lika snabb som en vanlig SSD då?
Det borde väl finnas samma saker på dem?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by snigel »

Orfeus wrote:Stort tack för bra svar! :)

Men när SSD-cachen väl har lärt sig uppstarten - borde den inte bli nästan lika snabb som en vanlig SSD då?
Det borde väl finnas samma saker på dem?
Ja, för läsningar blir prestandan hög, men skrivningarna är inte cachade. Har själv använt första generationen av Momentus XT och tycker den är riktigt trevlig.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by Orfeus »

Tack för svaret!
Det får nog bli ett byte ändå!

Några följdfrågor:

1. Jag planerar att byta till Windows 8 när det lanseras. Bör jag vänta med att byta hårddisk till dess? Jag tänkte att kanske räcker inte SSD-cashen (8GB) så långt i Windows 8?

2. Hur kopigerar jag över innehållet från min gamla hårddisk i en laptop?
Kan jag koppla in den lite tillfälligt via USB 3.0 och kopigera över innehållet eller hur gör jag?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by mkk »

1) Det kommer att fungera lika bra med Windows 8.

2) Ja, vad gäller dokumentfiler så går det att göra på det viset, det mesta i programväg får installeras om. Kan vara smidigast om du lägger ut filerna på något annat medium/annan disk före bytet av hårddisk, då det kan krångla lite med användarrättigheter när man ska kopiera filer som ligger under en tidigare Windows-installation. Sådant går att lösa men är något omständigt.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
lindfer
Posts: 2
Joined: 2012-12-19 8:46:56

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by lindfer »

Vilket ämne är det nu? Vet ni hur är fotoframkallning hos http://www.ifolor.se?
Ctrazz
Posts: 1
Joined: 2018-06-27 16:15:45

Re: Kombo-SSD? Värt att byta?

Post by Ctrazz »

Orfeus wrote: 2012-05-08 10:26:08 Jag är lite nyfiken på hur snabb en SSD-disk är egentligen.

Så här är det:
I somras köpte jag en ny laptop (Asus N53S). Hårddisken är det svagaste kortet i den - lite för att jag tänkte att det lättast att uppgradera det i efterhand. Den har bara 5400 varv och rätt slö. Framförallt startar datorn rätt långsamt.

Så jag tänkte höra om en kombo-hårddisk är att rekommendera (typ http://www.komplett.sebest/k/ki.aspx?sku=657255). Själv känner jag att jag inte riktigt har råd med en större SSD hårddisk (typ 512GB), men är en kombo ett bra alternativ?`Blir det en väsentlig skillnad mot en vanlig 7200 varvs hårddisk? Jag antar att jag inte ens behöver fråga jämnfört med en 5400 hårddisk...

Alternativt är att vänta ett par år då man kan kan få en riktig SSD hårddisk i rimligt storlek för kanske 2000kr eller nåt. Nu hade jag tänkt att slänga in Windows 8 när det lanseras och samtidigt byta hårddisk. Sen kan det ju vara på sin plats att fråga också om det är ett stort ingrepp att byta hårddisk? Det borde väl inte bli alltför dyrt att lämna in?

Tacksam för svar!
Utmärkt information tack!
Post Reply