Ojämnt ljus på tft-skärmen.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
manlix
Posts: 24
Joined: 2002-04-22 7:41:20
Location: Alingsås, Sweden
Contact:

Ojämnt ljus på tft-skärmen.

Post by manlix »

Har en compaq evo n600c. Skärmen är ljusare där nere än där uppe. Och det hjälper inte hur man än vinklar skärmen. Provade idag att installera windows och kolla med alla "tools" som finns från compaq om det gick att lösa på något sätt. Men det gick ju så klart inte. Någon som har samma problem och/eller vet hur man kan lösa det?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Är den ny? När hende det?
manlix
Posts: 24
Joined: 2002-04-22 7:41:20
Location: Alingsås, Sweden
Contact:

Post by manlix »

Vet inte när det hände. Har nog varit så sen jag köpte den för någon vecka sen. Är ungefär 1,5 år gammal.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

HMmmm..

Skumt, med det jag tror är att det är nog kristallerna det är fel på. Om du köppte den begagnad så inte konstig att säljaren sålde den:(
manlix
Posts: 24
Joined: 2002-04-22 7:41:20
Location: Alingsås, Sweden
Contact:

Post by manlix »

Mjo, jag tror också att det är så. Och skicka den till compaq för en ny skärm lär vara svindyrt? :]
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

är det inte stora skillnader så behöver man inte bry sig tycker jag.. men kontakta säljaren, jag tror att han borde ha reklamerat att den var trasig eller något
wham bam thank-you ye -ma'am
manlix
Posts: 24
Joined: 2002-04-22 7:41:20
Location: Alingsås, Sweden
Contact:

Post by manlix »

Den är begagnad. Och köpt privat. Tror inte att han som sålde den bryr sig. :]
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Kan vara ccd-rören (ja det är sånna i tft-skärmar) som börjat bråka lite... det GÅR att fixa själv i värsta fall men inget jag skulle rekommendera.

bästa vore om du tog kontakt med något företag som gör sånt och kanske få ett kostnadsförslag.
iDon't care about your problems.
manlix
Posts: 24
Joined: 2002-04-22 7:41:20
Location: Alingsås, Sweden
Contact:

Post by manlix »

Hmm. Får se hur jag gör med det.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad jag har sett så kan det bli så om den får en liten smäll så CCFLrören hamnar lite snett, eller om det är en av dom skärmar som använder 2 rör för att få mer ljus (ett uppe och ett nere) så kan det övre röret ha tappat ljus eller dött helt.

Jag har även sett att billiga TFTer har ojämt ljus lite hur som helst, detta beror på ojämn kvalitet på kristallytan och transistorrastret.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply