Radeon 9500PRO, fel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Radeon 9500PRO, fel?

Post by peking »

nu är det så att jag äntligen fått mitt Radeon 9500PRO men när jag satt in det så verkar det funka men då när han startat upp och jag haft igång datorn i ca 20sek så blir det konstiga fyrkanter och sånt på skärmen. När jag försöker installera drivarna så just när jag ska installera dom så kommer det upp en ruta där det står "Installera VGA Controller" eller liknande och jag kan inte fortsätta med installationen.

Kör Windows XP, och jag tog bort drivisarna från det förra innan jag satte in detta.

Vet nån vad felet kan vara/är?
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

För mej var det att man måste stänga av norton. Du kanse har nå annat antivirusprog men prova med att stänga det...
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

det var inte det :-/
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Fyrkanter brukar dyka upp vid moddning eller om kortet helt enkelt är skadat. Se efter så att strömkontakten sitter i ordentligt samt att fläkten snurrar. I övrigt är det nog inget man kan konfigurera bort.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Igentligen är det lättst att du byter varan där du köppte den, det kan ju vara fel på kretsen...
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

adis87 wrote:Igentligen är det lättst att du byter varan där du köppte den, det kan ju vara fel på kretsen...
Ja men är det inte fel på varan så får man betala för felsökningen, ca 250:-. Så det är nog bra att han utesluter att det är det.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
alex_g_1
Posts: 120
Joined: 2002-11-19 20:44:41

Post by alex_g_1 »

Är väl ganska självklart, men, om du har möjlighet, pröva kortet på en annan dator.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

mkk wrote:Fyrkanter brukar dyka upp vid moddning eller om kortet helt enkelt är skadat. Se efter så att strömkontakten sitter i ordentligt samt att fläkten snurrar. I övrigt är det nog inget man kan konfigurera bort.
fläkten snurrar och strömkontakten sitter i. Kan även säga att när det kommer fram fyrkanter på skärmen så blir det som att man ser tredubbelt. Man får 3 muspekare och massor med Ikoner.. Får väl lov att skicka tillbaka kortet ;(
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

pappa har pratat med en kille på hans jobb som har ett Radeon 8500 och han sa att han hade samma problem, man skulle typ installera nån Standard VGA adapter men jag fattar inte. Nån som kan förklara lite mer om vad det är och hur man installerar en sådan? :)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Peking wrote:pappa har pratat med en kille på hans jobb som har ett Radeon 8500 och han sa att han hade samma problem, man skulle typ installera nån Standard VGA adapter men jag fattar inte. Nån som kan förklara lite mer om vad det är och hur man installerar en sådan? :)
Det låter som att man i så fall skulle nollställa drivrutinsbiten genom att avinstallera ATI's, sedan installera Standard VGA (man väljer manuellt att kortet skall ha just den drivrutinen, windows lär protestera ;)), och sist köra in ATI's senaste igen. Standard VGA är den enklaste formen av drivrutin som finns. Värt att prova operationen även om chansen är liten att det hjälper i det här fallet.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

hmm, har satt in gf2an nu och jag kom på att det kanske är Win XP som kanske protesterar lite? ska jag sätta in Windows 2000 istället? trivs ju med designen på XP men :(
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Nejdå, WinXp är inte upphovet till problemet. Prova att helt enkelt avinstallera drivrutinen (se ATI display driver i lägg till/ta bort program) och installera den igen för att testa den manövern. Se även till så att inget relaterat till gamla grafikkort ligger kvar. Fast det är klart, rensar man och installerar om operativet så är man ju helt säker på att få bort skräp. ;)
Last edited by mkk on 2003-04-12 10:59:03, edited 1 time in total.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Peking wrote:hmm, har satt in gf2an nu och jag kom på att det kanske är Win XP som kanske protesterar lite? ska jag sätta in Windows 2000 istället? trivs ju med designen på XP men :(
Ännu sämre drivisar. ::)
jag tror inte att du har tryckt i graffet ordentligt.
Mac mini
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

mcrj wrote:
Peking wrote:hmm, har satt in gf2an nu och jag kom på att det kanske är Win XP som kanske protesterar lite? ska jag sätta in Windows 2000 istället? trivs ju med designen på XP men :(
Ännu sämre drivisar. ::)
jag tror inte att du har tryckt i graffet ordentligt.
men det är klart jag har, jag har ju tryckt ner det tills det har klickat till. det är ju en "flik" som klickar in i graffet så det hålls kvar på plats precis likadant som på minnena. och jag vet inte om jag vill formatera om den :-/.. ska små mixtra nu lite grann till och om det inte fixar sig så får jag lov att byta till ett likadant eller till ett GF4 4200 eller ett GF4 4400 :(

*edit*
MKK, kan inte ta bort drivisar som jag inte ens får in, just när han ska börja installera dom så kommer det upp en ruta om att man måste installera Standard VGA adapter. Jag har letat på Compaqs sida (efter VGA adapter drivisar till min Compaq skärm) men då säger den när jag börjar installera "filen kan inte hittas" :-/
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Prova istället detta paket med drivrutiner, "rad_w2kxp_omega_2407 ". http://www.driverheaven.net/downloads/index4.htm Bara för att se ifall de har lättare att komma in i systemet. Jag var lite blind när jag läste ditt första inlägg och blandade ihop det med en massa annat jag läst nyligen. Det behöver inte vara något fel på kortet av vad vi sett hittils. Jobba vidare med att försöka få in någon form av drivrutiner. Avinstallera som sagt också all annan mjukvara tillhörande grafikkort som varit installerat tidigare, det kan få Windows att haka upp sig i drivrutinshanterandet. I värsta fall så skulle åtminstone en ren ominstallation av Windows lösa ett sådant problem.

En möjlig felkälla finns kanske hos nätaggregatet, vilket jag bara kommer att tänka på genom att en del Compaq-maskiner jag sett haft nätaggregat som inte klarat mycket mer än vad som satt i från början. Ifall det inte skulle lösa sig med varken drivrutinsjonglerande eller ominstallation av Windows så kunde nätaggregatets specifikationer vara värt att kolla upp. Ge inte upp ännu i vilket fall som helst. :)
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

jag har inte nån Compaq maskin jag har byggt egen med det är en Compaq skärm jag använder. Ska testa drivisarna men om det inte går så ska jag formatera om datorn och installera Windows 2000
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Det kanske är nätaggregatet som mkk säger. Testa med att ta bort eventuella CDROM/DVD och kanske någon/några fläktar som du har i chassit och sen testa grafikkortet.
Jag är bättre än dig.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

det funkar inte. Testade med dom där Omega drivisarna men då säger han bara att det inte stödjer min VGA Adapter, testade med en annan skärm men samma sak. Har skickat en returförfrågan.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

1. Remove the power cable from the hard drive.
2. Connect the 4-pin connector of the Power Extension Cable to the Radeon 9500Pro power connector.
3. Connect the Power Extension Cable to the power supply connector.
4. Connect the Power Extension Cable to the Hard Drive connector.

Så ska det vara. 8)
Mac mini
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

mcrj wrote:1. Remove the power cable from the hard drive.
2. Connect the 4-pin connector of the Power Extension Cable to the Radeon 9500Pro power connector.
3. Connect the Power Extension Cable to the power supply connector.
4. Connect the Power Extension Cable to the Hard Drive connector.

Så ska det vara. 8)
vi testade ju det men det gick inte heller.. får skicka tillbaks kortet senare idag.
User avatar
kezo
Posts: 24
Joined: 2002-06-22 15:16:39
Contact:

sent inlägg

Post by kezo »

detta kanske är försent men sätt i ditt usrprunliga grafikkort och ställ ner grafiksettings till det minsta hz och upplösning testa sedan att sätta i den.......
men jag har antagligen fel eftersom jag antar att du redan testat det!
{A true Modemary Man}
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: sent inlägg

Post by peking »

kezo wrote:detta kanske är försent men sätt i ditt usrprunliga grafikkort och ställ ner grafiksettings till det minsta hz och upplösning testa sedan att sätta i den.......
men jag har antagligen fel eftersom jag antar att du redan testat det!
har skickat tillbaka graffet för länge sen :P, beställde ett Ti4200..
Post Reply