Hårddisk problem (Seagate)

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Hårddisk problem (Seagate)

Post by Orfeus »

Jag har precis köpt ny dator och funderar på om allt står rätt till. När jag installerade allting så hade jag lite problem med att hitta hårddisken, men jag vet inte om det berodde på att jag inte är så jätteflink på hur BIOS fungerade, eller om det verkligen fanns problem. Eller kanske, eftersom den några gånger bara hittade hårddisken vid varannan gång uppstart eller så, men det funkar mycket bättre nu.

Hur som helst så körde jag AIDA32 idag och där stod det under ID07:
"Seek Error rate data 1520467 Felförebyggande överhängande datafel bebådas".
Aj fan tänkte jag och kilade in på Seagates hemsida och den gjorde ett test och sa att "A S.M.A.R.T threshold was exceeded", medans self test routine funkade felfritt.
Men vid något test så stod det
Some files in the volyme are oped. This may effect the accuracy of the file system check and result in false errors".

Jag gjorde senare ett diskchecktest, men resultatet slank förbi så fort att jag inte hann läsa, men jag antar att diskcheck, eller vad det heter i Xp hade låtit mig veta om det var något allvarligt fel. I vilet fall fungerar hårddisken felfritt nu i varje fall, vad jag kan märka...

Så... nu är frågan...

Kan de "öppna filerna" vara problemet, eller måste det vara något fysiskt problem med disken som jag inte kan göra något åt? och vad gör man åt dessa i så fall åt de "öppna filerna"?

Är det någon som har erfarenhet av Seagates garanti? Är det snabba? hur brukar det gå till - måste man skicka in den gamla disken innan man får den nya, eller kan man kopigera över filer från den gamla till den nya innan man skickar tillbaka den?


Den som svarar är en hjälte! ;)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

har du inte garanti på den butik du köpte den hos?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Vad jag förstog, visserligen efter en mycket snabb läsning, att trasiga grejer skulle skickas till tillverkaren. Jag köpte den hos Dustin...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Då ska du mejla och begära en returlapp, att skicka tillbaka disken ska inte kosta dig nåt! Egentligen har de inga förpliktelser mot dig att skicka en ny disk direkt, men de flesta företag/affärer brukar göre så. Eftersom oftast måste man byta disken, att reparera är alldels för dyrt.


Skicka in den, men se till bara att radera barnporret... ;D
DDS for life!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Glömde att nämna att vissa företag tar ut "straffavgift" om man lämnar in felfri vara! Så kolla först om det är verkligen disken som är trasig och att det inte är frågan om tex inkompatibilitet med ditt moderkort...
DDS for life!
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Tack för svaren!
Ni blir härmed utsedda till hjältar! ;)

Men en liten tanke som slog mig... Det kan inte vara så att det är Norton system works eller nåt som ställer till det för mig, eller som rättare sagt ser ut att vara ett fel som inte finns? Den funkar ju utmärkt, men vet i tusan om Norton gör det...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du inte själv har märkt problem med disken så föreslår jag att du bränner ut allt som du skulle bli förtvivlad om det försvann i en HDcrash, och sen fortsätter använda hårddisken.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply