Flashing error - vad gör jag?? :-/

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Flashing error - vad gör jag?? :-/

Post by Orfeus »

Fasen, det här ser inte bra ut!
Jag håller på att flasha min nyinköpta DVD-brännare (en Nec ND-1300A) och det står Flash error. Den har stått på två "boxar" kvar till den är färdig i en halvtimma nu, för att jag vågar inte stänga programet. Det står också i en tillhörande Readme fil att inte garantin gäller om det går fel i flashingen (vilket är konstigt eftersom programet är deras eget).

Så... hur lång tid brukar det ta att flasha?

Har jag någon möjlighet att börja om eller vad gör jag? Är brännaren helt förstörd nu? :-/
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Flashningen ska inte ta mer än några sekunder till en minut, och även om en sak står i deras "user agreement" så gäller svenska konsumentköplagen över det.

Om flashningen går fel så kan man prova igen, går det inte så är utrustningen förstörd.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

vilken version av firmware försöker du flasha in.
i readme till 1.07 stod det ungefär att det inte var någon mening att köra den om inte 1.06 misslyckades.

http://www.necd.de/software/1147_Firmwa ... WIN107.zip
finns där
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Tack för svaren!
Och det var ju ett lugnande besked att konsumentköpslagen gäller över det, för annars hade det ju varit katastrof.

Jag tog version 1.07 för att det var den som komplett.se hänvisade till (det är också där jag köpt den). Jag hade tydligen 1.05 från början.

Jag stängde av nu (jag har gett komplett.se's support en timma på sig att svara också, men det har de inte hunnit med än) och startat om och försökt igen, men programet hittar inte spelaren nu (däremot gör BIOS och Windows det, fast jag kan inte öppna släden). :-[
Så den är väl kass då antar jag, men huvudsaken är ju att jag har garanti som täcker felet.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag sa bara att konsumentköplagen gäller över deras garantitext, jag sa inte att du automatiskt får en ny. Det beror helt på om man anser att det var oaktsamt att försöka flasha om den, vilket det inte bör anses vara.
Om man skickar en produkt med en dålig firmware och låter kunden uppdatera så bör konsumentverket anse att tillverkaren ska stå för eventuella problem med flashning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Så, nu har Komplett.se godkännt att jag skickar tillbaka den till dem, men de tar ut 200 + moms eftersom de anser att detta ligger utanför garantin. Jag känner mig väl inte helt tillfreds med att jag måste betala för något som de själva hänvisar till, men men - that's life.

De skrev i ett mail att de skulle testa brännaren och flasha om den och om det visar sig att det är fel på brännaren i sig så är det ju ett vanligt garantiutbyte. Det står på sidan att de tar ut 200 + moms även om de inte kan rätta till felet (alltså rent allmänt) och jag undrar om jag behöver oroa mig för detta?
Är det ett stort ingrepp ifall man måste fixa till en misslyckad flashing på hårdvaruplanet?
Post Reply