Hårddisk vill ej varva upp längre

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Hårddisk vill ej varva upp längre

Post by Lindfors »

Hejsan.

Har en fujitsu MPG3204AT-E 20,4 Gb Hårddisk som ej vill fungera längre med ett mysko fel.

fungerade helt okej från början. ställde om dma hastigheten till DMA2 efterssom jag har en gammal dator. körde diagnostikprogrammet och allt fungerade.

Fick för mig att uppgradera till (som jag iallafall trodde) nyare firmwire, och tankade hem uppgradering från HPs hemsida. uppgraderingen gick bra, den stängde själv av disken ett tag och startade sedan och jag fick firmwire 9211.

Kollade att DMA hastigheten stämde, körde diagnostikprogrammet igen och då hänger den sig direkt vid check av LBA, början av disken.
Startar om datorn och då hittas den inte i programmet längre, dock hittas den i bios.
står att programmet inte får kontakt med disken. verkar som den inte vill varva igång.

Jag hör ju trots allt att hårddisken låter när jag startar datorn, är det helt kört eller finns det något tips? någon som har en annan firmwire?
Efterssom jag först kunde köra diagnostikprogrammet så var hårddisken inte defekt, verkar snarare vara så att de inte får kontakt längre.
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag skulle gissa på en felflashning, och jag antar att den disken är förlorad för evigt, den varvar ju dock uppenbarligen upp efterssom du hör den.

"Don't fix it if it ain't broke"
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Ghlargh wrote: "Don't fix it if it ain't broke"
Klassiskt citat ;D

Japp måste hålla med Ghlargh :P

Det är en risk man får kalkylera in när man flashar/byter FirmWare
om det är värt det & om problemet löses med hjälp av en nyare Firmware.
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
Post Reply