Repa som ger skumma färger

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Repa som ger skumma färger

Post by Smirnoff »

jag har fått en rätt så normal repa på skärmen som dom flesta skärmar brukar få nångång under sin livsperiod.
Jag vet fan o mäg hur jag har åstdakommit den, men är vertikal och är ca 3cm hög.

Det som är jobbiga med den är att den aväger ett "Spektrum" i olika färger, men ser den väldigt tydligt i vit format.
Typ där det är mörka färger, t.ex här på 64bits.se så ser man den knappt.

Går att det att åtgärda den på något sätt? genom typ någon poleringsmedel som man brukar ha på mobiler t.ex?

Eller ska jag testa och returera den, har massor av report på skärmen och ingen uppträder säg som denna :(

btw. Har en 959NF
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det som har hänt är att repan har formen av en konkav lins som förstorar upp subpixlarna på skärmen så du ser dom individuela färgerna i större yta, det bör inte vara något som går på garantin om du har orsakat repan själv.

Det kan gå att polera bort, men glas är svårt att polera och få helt plant igen, särskil antireflexbehandlat glas är jobbigt, för det är även belaggt med en extra yta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Learn to live with it.
Det är det enda, Garantin kan du glömma,
såvida den inte fanns där när du fick skärmen.
Annars kan du hoppas att nåt annat pajjar i den ;D så du får en ny skärm eller servad utbytes skärm.
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
User avatar
Gluffs
Posts: 28
Joined: 2003-10-09 17:26:26
Location: Göteborg (Sveriges framsida)
Contact:

Mm

Post by Gluffs »

Har en exakt lika dan repa på en av mina skärmar.. finns sådant mobil displays medel.. funkar hyffsat..

Jag löste det genom att kolla på skärmen genom en annnan vinkel.. vinkla skärmen lite mer neråt eller upptåt eller åt sidorna så kanske det blir lite mindre i ögon fallande.

men som sades innan.. "råka" pajja något som ser ut som fabriks fel heheheheh.. =)
Post Reply