Hårddisk-problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Hårddisk-problem

Post by dangraf »

Hej!
Nu tänkte jag betätta en tråkig historia som hänt mig.
Jag satt på en väl fungerande dator imorse med w2k installerat. jag fick för mig att även installera w98 för att kunna spela gamla spel.
Det gick inte att installera w98, sen fungerade inte datorn.

Min hårddisk (40gb sergate baracuda IV) var partitionerad i 3 delar.
C: blev omdöpt till F: av någon anledning under den misslyckade installationen. jag flyttade disken till en annan gammal dator för att döpa om den till C. men det gick inte. den delen som var C: fungerar helt enkelt inte längre. de andra partitionerna funkar finfint.

jag har försökt låta installationen till w2k reparera felet. det gick inte. den kan inte heller formatera om den skadade partitionen.

Fdisk klarar inte av att ta bort icke dospartitioner. då hänger sig hela datorn. nu har nått konstigt hänt med disketten oxå, så fdisk funkar inte.

partition magic lyckas inte heller formatera partitionen. det står bara "partition table error" över hela disken. och när jag försker formatera får jag ett felmeddelande "bad argument/parameter" och i bakgrunden står det"{badmbr, primary volume...}"

det går att formatera hårddisken i dospromten, men det verkar inte som om något händer med disken när man tittar på den med andra program.

Hur ska jag få min hårddisk att fungera igen? några förslag??
kan hårddisken ha gått söner? hur stor är sannolikheten att den gjorde det när jag stoppade w98 skivan?

snälla, jag behöver hjälp! ;(
kunskap är makt..
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

testa med win2k installation programet. Där kan du ta bort partitioner och skapa. Fungerar inte det så kan du testa och ta backup på all viktig data och ta bort alla partitioner och sedan skapa nya. Tror jag gjorde något av dessa när jag fick liknande fel. Eller så väntar du på ett vettigare svar.
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

Men det är ju det jag har försökt göra. w2k lyckas inte partitionera om och formatera om hårddisken. och Fdisk hänger sig när jag tar bort partitioner.. pmagick lyckas inte heller. jag har backup på all data, så jag kan göra vad som med disken. bara den börjar funka igen
kunskap är makt..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du kan skriva ett brev till tomten och önska dig en ny, den disken är med största sannolikhet död.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Kanske en lågnivåformatering kan funka? Verktyg borde finnas hos Seagate.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

NUuuuuu! tror jag att jag har fixat det. tog bara några timmar av olika försök:D Det var ganska enkelt egentligen, men om någon är nyfiken kan jag säga vad jag gjorde.

jag tog bort alla partitioner med segates program kallat diskwizard.
Därefter skapade jag nya partitioner med Partition magic. (gick inte med diskwizard av nån anledning).
partitionerna kollades och fixades med norton utilities.
därefter lät jag w2k formatera om diskarna. det gick inte att ha de formaterade från början, för det låg nått skit i bakgrunden och förstörde allt om de var formaterade. fick nämligen hela tidne bluescreen. tror det berdodde på nått diskwisard lagt in. Men men. Nu fungerar nog disken som den ska..
kunskap är makt..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tänk på att det du gör när du raderar all information med segates program så tar du bara bort informationen som säger att disken är skadad, skadan tas inte bort.

Det finns en stor möjlighet att disken dör igen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

Ghlargh wrote:Tänk på att det du gör när du raderar all information med segates program så tar du bara bort informationen som säger att disken är skadad, skadan tas inte bort.

Det finns en stor möjlighet att disken dör igen.

Vet du nått program som kan kolla hela disken och se om det finns några fel? för scandisk verka inte hitta några. Och jag tror nått e fel för datorn går segare än sirap nu.. efter jag formaterat om och installerat om på nytt
kunskap är makt..
User avatar
pa1983
Posts: 125
Joined: 2003-06-29 12:42:42
Location: Veddige
Contact:

Post by pa1983 »

ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/mo ... 2-v310.exe
kan ju testa den... hittade inte nyaste hos ibm ska finas 340 i alla fall men tror den duger.
WS1: 2st Opteron 1.8@1.95Ghz, 2Gb ram, 6800GT, 1038Gb disk.
WS2: Athlon64 3000+@3200+, 1Gb ram, 3.2Tb disk, 6800U.
Bärbar1: Pentium M 1.4Ghz, 512Mb ram, 40Gb disk.
Bärbar2:, celeron 750, 384Mb, 40Gb disk.
Server: k6-2 400Mhz, 192Mb ram, 80Gb disk.
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Testa med Seatools från seagate

Testade min seagate med den (den tog en evighet att formatera osv samt konstant med errors) & fick den bytt efter det
printade bara ut rapporten & tog med den till butiken där jag köppt min disk fick en ny pronto ;)

Du kan köra den i ett DOS liknande gränsitt samt även online
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
Post Reply