Slut cmos batteri=dött mobo?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Slut cmos batteri=dött mobo?

Post by MrSandman »

Kan ett moderkort vara HELT dött bara pga av att cmos-batteriet är slut?
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Både ja och nej men förmodligen inte eftersom batteriet bara hjälper bioset att behålla inställningar och köra klockan när datorn är avslagen (ingen el)
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Slut cmos batteri=dött mobo?

Post by elvenman »

MrSandman wrote:Kan ett moderkort vara HELT dött bara pga av att cmos-batteriet är slut?
Det kan väl störa lite just vid uppstarten iomed att bioset är helt nollat och kommer inte ihåg nått, men att det skulle vara helt dött pga. batteriet har jag svårt att tro. Checkat så att all annan hårdvara garanterat funkar? Och har de funkar ihop?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Det beror på vad det är för moderkort och BIOS. Är det EECPROMar tror ja det heter :) dvs BIOS som har grundinställningarna in bränt på chipet så funkar datorn lika fint för det, men varje gång du stänger av den å startar den igen så resetas BIOS dvs du kör på default inställningarna. Jag är inte helt säker men jag tror att de kan sparas fastän du stänger av datorn så länge AC sladden är in kopplad. Sen om det är gammalt moderkort så tror jag det kan kanske fucka sig om det inte finns nått batteri. Men det e ju bara du tar med dig batteriet till affären å köper ett nytt. Modellnr står på "undersidan" den plana ytan på batteriet. Bara kolla så det stämmer.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

När datorn startar läser den ut hela CMOS-konfigurationen innan den börjar göra någonting. Godtyckligt om kortet är gammalt eller nytt så kommer BIOS därefter att kontrollera checksumman och om denna är felaktig gå över till default-värden. Dessa är väldigt försiktiga så att datorn skall kunna gå igång oberoende av vad som är monterat - så länge grejerna är hela och rätt monterade då förstås ;)

I korthet så gör BIOS en hel del tester och initieringar innan den blir beroende av konfigurations-informationen.
User avatar
jerko
Posts: 159
Joined: 2003-01-19 10:27:04

Post by jerko »

Har för mig att äldre Macar vägrar starta om batteriet är dött. Så teoretiskt sett borde det kunna vara så även på en PC med andra ord.

Har dock aldrig hört om något sådant fall i praktiken.
-=Even homocidal maniacs need love=-
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

jerko wrote:Har för mig att äldre Macar vägrar starta om batteriet är dött. Så teoretiskt sett borde det kunna vara så även på en PC med andra ord.

Har dock aldrig hört om något sådant fall i praktiken.
Det kan mycket väl ligga något i det där ang macar, men pc och mac är juh inte speciellt lika i övrigt.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply