riktigt jobbigt ljudkorts problem :p

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

riktigt jobbigt ljudkorts problem :p

Post by lord_vasagos »

jag har en dator här jag skulle kolla på som ljudet vägrar funka på orginal ljud kortet tvär dog när dom som har den hade pluggat i ljud sladden medans datorn va på

sen nu sitter jag här och ska fixa den jag har testat 3 st ljud kort och en massa olika drivrutiner till varje kort både pci och isa ljud kort
det sitter näverks kort och grafikkort som funkar i pci och ljud korten funkar inte i dom pci portarna som jag vet funkar
jag har testat att köra med olika irq jag har formaterat och testat att få i gång det med win 2000 och win 98 jag har resetat bios flera gånger så nu börjar jag bli riktigt less å det här är det nån som har nån ide hur man kan lösa det här

edit: datorn hittar ljud korten och jag kan lägga in drivrutiner till dom men det låter absolut ingeting ååå vad man älskar sånt här ;D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Kanske så att du har ett inbyggt ljudkort på moderkortet och det är det som förstör allt? Annars kanske du skulle testa att flasha bios....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

spyse wrote:Kanske så att du har ett inbyggt ljudkort på moderkortet och det är det som förstör allt? Annars kanske du skulle testa att flasha bios....
det är inget inbyggt ljudkort på det mdoerkortet sen står det ingen stans vad det är för modell på moderkortet det enda jag vet är att det kommer från en gammal fujitsu simens dator så det är lite svårt att flasha den med ;D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Det som händer när man stoppar i en ljudsladd så där är att det blir spänning mellan de båda jordarna. Som till 99% orsaker kortslutning på kretsen närmast ingången. Har man tur så kan det bara vara en mindre krets motstånd lr liknande. Har man otur så är det en IC-krets. Angående ditt problem...vad säger winamp exempelvis? Spelar den upp ljudet? Isf så beror det säkert på högtalarna? Kan hända att det dem ni pajjade när ni stoppade i sladden när datorn var igång. Provat några andra? Om datorn hittar kortet som rätt och du installerar drivers. Så är det troligen inget fel på det. Kollat högtalar inställningarna i windows? =) Så det inte är nån som är avstängd?
|-| /-\ X X 0 r
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

fragwolf wrote:Det som händer när man stoppar i en ljudsladd så där är att det blir spänning mellan de båda jordarna. Som till 99% orsaker kortslutning på kretsen närmast ingången. Har man tur så kan det bara vara en mindre krets motstånd lr liknande. Har man otur så är det en IC-krets. Angående ditt problem...vad säger winamp exempelvis? Spelar den upp ljudet? Isf så beror det säkert på högtalarna? Kan hända att det dem ni pajjade när ni stoppade i sladden när datorn var igång. Provat några andra? Om datorn hittar kortet som rätt och du installerar drivers. Så är det troligen inget fel på det. Kollat högtalar inställningarna i windows? =) Så det inte är nån som är avstängd?
ja vist jag testade först med derad högtalare och sen så tänkte jag att kanske det var där felet låg och tog med burken till mig och testade med både mina högtalare och hedset som jag vet funkar men det händer inget sen så volymen är på hehe det har jag kollat ;D

men det går att spela upp ljuden men det låter inte det är det som är så konstigt för allt verkar funka med alla ljud korten jag testade men ljudet når liksom inte fram hur man än gör alal ljudkort jag har kört emd har jag testat i en annan dator så dom funkar å så men inte med den :P
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply