Atari hjälp!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Atari hjälp!

Post by syntetisk »

Jag har precis köpt en/ett atari 520STe ( http://www.old-computers.com/museum/com ... ?st=1&c=24 ) men jag vet itne riktigt hur jag ska få igång den.

När jag startar den så är skärmen svart (eller snarare tv:n, det är dit den är kopplad) men det piper när jag trycker på knapparna. På swec sa en kille att han var ganska säker på att os:et var integrerat, och det stämmer nog, det finns två typ ROM ship på moderkortet som det står "tos 1.6 swe på". Jag tror att det är 3mb ram, två små minnes chip och två stora.

Skulle bli mycket glad om jag fick igång den eller om jag åtminstone visste vad som var fel.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

När man startade spel (köpta) så bootade man dem direkt från diskett. För att komma in i TOS så fick man starta med speciella systemdisketter. Hur som helst så har jag för mig att man var tvungen att ha en diskett (720kB, 3½tum) för att kunna starta datorn.

Jag hade en Atari STFM 520, den var snäppet sämre än STE om jag kommer ihåg rätt...
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Varför inte prova en sökning på www.google.se ?
|-| /-\ X X 0 r
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

hehe

Post by AJ »

Om jag inte minns fel så ligger det en fullt fungerande (nåja -95 fungerande) ATARI 520 STFM och skräpar på min vind + lots of games and copies och kanske tillochmed en sådan där system diskett..........
Ja tillochmed STOS om jag inte minns fel........

Har det något marknadsvärde.........?

Mvh AJ
AJ
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Xhargh: Hmm, ok isf måste jag få tag på disketter. Kan kanske stämma, men då är den nog äldre och mer raritet :)

AJ: Är det olagligt att kopiera atari disketter? Om inte så är jag völdigt intresserad av några kopior, annars kna jag kanske tänka mig att köpa dom :)

Fragwolf: Gissa om jag redan har provat det. Men om någon skulle få fram ett vettigt resultat så är en länk varmt välkommen :)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Xhargh wrote:Jag hade en Atari STFM 520
Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska associera det till
RTFM eller STFU. ;-)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Heh

Post by AJ »

Jag tror att den där länken till Atari.st kan hjälpa dig........

Du kan få köpa hela klabbet annars..........

Mvh AJ
AJ
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det finns en patch för 2.5Mb minne.. men det e enklast att köra med antingen 2x1Mb eller 4x1Mb

Den startar snabbare om du har en floppy i diskdriven.. när det gäller hårddiskar så är interfacet "ICD Link97" den vanligaste.. kostar lite, men då kan du använda trevliga SCSI-hårddiskar..

www.sak.nu är svenska atariklubbens hemsida och deras forum är väl lite sömnigt.. ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply