Några RIKTIGA experter?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Några RIKTIGA experter?

Post by Smirnoff »

Ja, nu har jag haft det felet unde en längre tid och det börjar gå mig riktigt på nerverna.
Det förekommer att jag brukar få Bluescreens i windowsXP pro sp1, då jag bara idlar dvs håller på lite med IE, winamp, irc..
Då kan det helt plötsligt komma upp en Bluescreen vart det står "Påbörjning dumpning av fysiskt minne".
Jag har ställt in i "Start och återställning" att inget ska hända utav 3 alternativen. Men ändå så får jag Bluescreens.
Swap minnet är inställt på egenstorlek: 800-1900mb!!
Minnena har jag testat i i memtest86, utan några fel och datorn går stabilt i prime95 i timmar.
Hårdvaran jag kör är: AsusP4P800,P4 2.4C,2x256 windbondch-5, Seagate120gb, Radeon9700 och Chiftec 340watt nätagg.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Hur många tror du törs komma med förslag om du endast accepterar RIKTIGA experter? RIKTIGA experter vill säkert dessutom se texten från din blåskärm för att kunna komma med några kvalificerade chansningar ;)

I alla fall hade jag en WinXP som började starta om spontant var 2-3 dag efter att jag lagt på SP1. I det fallet visade det sig vara DirectCD som följde med Nero som var skurken. Efter uppdatering försvann problemet.
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Asså okej.

Men hårdvarumässigt sätt, tror ni att det är något fel?


Kan inte hålla mig tills jag köper en ny disk och lägger in Linux :[
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Har du provat något annat OS än xp?

Installerat om xp och/eller sp1?

Inga trasiga/felaktiga drivrutiner?

Värmeproblem?

Vissa tidpunkter?

Som pwm sa skulle det säkert gå att gräva fram nått via goole om du söker på det som står när själva blårutan kommer, eller de rutor som ev kommer upp efter du startar windows.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

90 % av mina blue screen kommer ifrån minnen och minnesrelaterade saker. Kolla dina minnestiming till att börja med. Ställ om dem till optimal så att datorn får bestämma, bara för att förvissa dig om att det inte är bekymmret. Om detta inte hjälper, kylning av nordbrygga och kontroll av strömmen till den... Testa med att höja volten nåt snäpp om möjligt... Om detta inte heller hjälper kan det vara så jävligt att du behöver se över kylningen av hela burken / cpu kylningen... Men du får väl göra som alla andra och börja med det lätta och sen ta en sak i taget tills du hittar felet. Expert är jag inte, men det skiter jag i.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har du möjlighet att se vad som orsakade blåskärmen? Det brukar stå vilken programmodul som orsakade felet som ledde till blåskärmen. Utifrån denna information borde det bli lättare att spåra felet. Om du inte hinner se detta eftersom datorn bootar om stäng av auto-ombootningen vid krasch.

Jag känner igen problemet - jag har/hade ett liknande fel (blåskärm när som helst i XP, även i vila) som visade vara sig relaterat till USB-drivarna för nForce-chipsetet (jag vet att du kör Intel men problemet kan vara något liknande) när jag använde en USB-baserad WLAN-adapter. När jag bytte till trådbundet LAN (via moderkortets inbyggda LAN-adapter) försvann problemet.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Vart med om liknande problem, både på bärbara och stationära.
På den bärbara (HP) så var en av deras tekniker ute ett flertal gånger och provade byta nästan all hårdvara, till slut var det bara skalet, skärmen och styrplattan kvar, efter han bytt styrplattan försvann problemet helt och har inte kommit tillbaka på 6mån nu.
På den ena stationära var det ett par block på hårdisken som var paj. Dom hittades inte förän jag stoppade in disken i en anna dator (som sekundär) och körde nått testprogram (kommer ej ihåg vilket), funkade hur bra som helst efter det.
På den andra var det en minnes modul som hade fått nått fel, men efter den hade bytts så försvann problemet oxå.
Vet inte om detta har varit till någon hjälp, men kanske...
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
User avatar
Freddy
Posts: 299
Joined: 2002-07-22 18:17:56
Location: Malmö
Contact:

Post by Freddy »

Har du mycket saker igång som körs i bakgrunden som tar extra mycket minne osv.... ?

Du kanske klockat för högt, minnena kanske inte längre pallar det.
AMD64 X2 3800+ @ 2529 (280*9) :: Asus A8N-SLI SE :: TwinMOS 1024MB PC3200 :: Sapphire X1900XT 512MB :: Samsung Spinpoint 250GB :: Win XP Pro SP2 :: LG Lightscribe Dvd-r 8x/48x :: 19" Samsung Syncmaster 940B :: Chieftec DX Green Tower :: XP PRO SP2
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Imponerande så många kunniga/vettiga förslag man har fått :)

1. Temperaturen är väl helt okej, i princip ingen värme från kylaren. och det blåser på bra :)

2. Växlingsfilen är helt okej.

3. Problemet uppstår oftast när man använder IE,Winamp,Brandvägg (Outpost 1.0).

4. Jag körde samma grafikkort och hårddisk i ett Nforce2 system med 2100+ prolle och då fick jag aldrig några bluescreen om jag inte klockade den :)


Ett annat lite skum sak är hårddisken, när jag får bluescreen och startarjag om den, igen så botar den, men den börjar inte ladda OS innan hårddisken har börjat snurra på fullt varv.
Jag får en känsla att hårddisken helt plötsligt stannar när jag får bluescreen och vid boot så börjar den "varva upp" ?
Kör Seagate 120gb 2mb cahse som master på en alldeles egen kabel.

Jag upplevde att min förra Seagate disk, Seagate IV 80gb var grymt mycket tystare och robustare. då hade den en platta på kretskortet som dämpade ljudet och mindre risk att kortsluta ::)
User avatar
Lokan
Posts: 3
Joined: 2003-08-05 18:33:30

Post by Lokan »

Jag hade ett liknande problem för något år sedan. Datorn gick plötsligt in i blåskärm och visade ett felmeddelande "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" eller något liknande. Problemet var att ljudkortet inte gillade att dela IRQ plats med något annat och Windows ACPI ville ställa in det som default. Vad jag gjorde var att jag avinstallerade ACPI och installerade "Standard PC" istället. Lite mer info om det kan du hitta här. Nu vet jag inte om det är det som är ditt prblem, men det skulle kunna vara det. Om inte så låter det definitivt som trasigt ramminne. Lycka till!
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Nåja, fick en BLuescreen alldeles nyss, när jag använde IE:
Ftpfilt.dLL-Adress f8aabf85 base at f8aab000 dastamp 3d09df81

Någon som har någon aning?

FIlen har anknytning till Outpost Firewall 1.0 (gratis versioen)
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Post by Mazzze »

släng ut outpost, det verkar vara många med ditt problem.
Googla så får du se: "I've also found another problem with Outpost----
ftpfilt.dll causes a Blue Screen of Death ---- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ---- every 30 minutes or so. I uninstalled, and so far no more problems."
Post Reply