Kan integrerat moderkortsljud krocka med nytt ljudkort?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Kan integrerat moderkortsljud krocka med nytt ljudkort?

Post by Cappuccino »

Eftersom jag precis installerat ett SB 5.1 Live - ljudkort.

Jag stötte på en hel del problem i början; det kom inget ljud och när det väl kom var det skrapigt och sammanfattningsvis katastrofalt.

Nu tycks det dock fungera bra.

Innebär det några konflikter som jag bör känna till?



Integrerad grafik finns på moderkortet likaså som jag fantastiskt nog kan spela Serious Sam 2 på utan problem (det skulle vara värme då).
Jag har förstås tänkt köpa ett bra grafikkort senare(när jag har råd).
Vad bör jag veta/tänka på då?

/Cap
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Har du stängt av det inbyggda ljudkortet först?

Ang. grafikkortsköp så finns det massor med bra trådar här i Hårdvara / Hårdvarufelsökning. Det första du bör reda ut, vilken budget har du att röra dig med, därefter kan du sa vilka möjligheter du har.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Kan integrerat moderkortsljud krocka med nytt ljudkort?

Post by ADiS »

Cappuccino wrote:Eftersom jag precis installerat ett SB 5.1 Live - ljudkort.

Jag stötte på en hel del problem i början; det kom inget ljud och när det väl kom var det skrapigt och sammanfattningsvis katastrofalt.

Nu tycks det dock fungera bra.

Innebär det några konflikter som jag bör känna till?
När du installerar nytt ljudkort så ska den automatist använda den som du satt i... men om det inte gjorde det så ska du nog avinstallera grejjset o så kommer det att funka, jag hade lite problem med det ocskå ( SB 5.1 live ) den vela inte ställa in sej på "primär" ljudkort så jag fick pilla lite.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Det tycks ändå fungera bra

Post by Cappuccino »

Adis: den är inställd som "primär" nu. Jag ställde in den på "använd endast förinvald hårdvara" eller nåt sånt.


Elvenman: Nej, det är det som är det konstiga. Först testade jag att stänga av ljudet i BIOS men då fungerade varken SB 5.1 eller "soundmax" inbyggda. När jag sedan startade om med ljudet på (i bios) så laddades både det inbyggda ljudet och det nya ljudkortet: med SB som primär, så det ordnade sig.

Apropå grafikkort undrar jag främst om huruvida detta kommer att krocka med det inbyggda. Sedan får jag se om jag skaffar ett ATI Radeon- eller Nvidia GeForce-kort. Den eviga frågan =)

/Cap - Pentium IV 3ghz... ahh 512RAm i.o.f.s. men vad fan, man kan inte få allt.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Cappuccino wrote:"soundmax" inbyggda.
Oh, om jag minns rätt vad det är för ljudkort så skulle jag inte ens önska min värsta fiende det märke på ljudkort :-P
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Bim: Varför tror du att jag gick och köpte ett nytt ljudkort när jag inte ens har pengar att fixa käk, dessutom får jag inga pengar på över två veckor... ahh =)

Jag får lida lite men det är det värt.

Bra ljud nu =)

Och bara för att någon här på forumet var tvungen att nämna en massa tyska technogrupper har jag inte lyssnat på annat.
Bara technobas på maxljud, inget käk och ingen sömn: det är ett måste för alla riktiga "gamers" med avsikt att flippa ur fullständigt.

/Cap
Post Reply