Byggnation av dator...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Byggnation av dator...

Post by Zezo »

Hejsan svejsan 8)

Skulle vilja ha lite komentarer på mitt byggprojekt som jag hade tänkt o börja med.

Alla komentarer är välkommna, både bra och dåliga

Datorn.

Skärm LG L1710B (Det enda som jag har köpt än då länge)

ESD-Skydd ESD-armband, kabel och klämma
Låda Thermaltake Xaser III
Nätaggregat Antec True Power 550W

Moderkort Abit IC7-MAX3 i875P 4DDR-DIMM
5PCI GB-LAN Dual SATA Raid
Audio Socket478 ATX
Processor 2,8 GHZ, 800FSB, 512 kb
Kylning CPU Zalman ZM-7000A-CU Intel 478
DDR-Ram A-DATA 512Mb 500 MHZ PC4000 x 4

Grafikkort Club 3D Radeon 9800SE 128 DDR
Kylning Zalman ZM80C-HP heatpipe-cooler
Ljudkort Creative S Live! 5.1 Digital
Tv-Kort Hauppauge WinTV PVR 250 Retail
Fireware/usb ST Lab Firewire 2+1-port PCI

HDD 160 GB Maxtor 7500rpm 8 MB fluid x 6
HDD 74 GB Western 10k 8 MB
HDD tillbehör Ljuddämpare (i en 5,25") för 10krpm 74 GB
DVD brännare Plextor PX708A
DVD spelare LG 16x 48x
Floppy Standard 1.44Mb 3.5" white

Ljud SP-5100 5.1 Speaker System (Noname)

Tacksam för svar som sagt...

/ Jonas
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
R1 Uffe
Posts: 91
Joined: 2003-10-12 14:02:18

Re: Byggnation av dator...

Post by R1 Uffe »

Pumping_iron wrote:Hejsan svejsan 8)

Skulle vilja ha lite komentarer på mitt byggprojekt som jag hade tänkt o börja med.

Alla komentarer är välkommna, både bra och dåliga

Datorn.

Skärm LG L1710B (Det enda som jag har köpt än då länge)

ESD-Skydd ESD-armband, kabel och klämma
Låda Thermaltake Xaser III
Nätaggregat Antec True Power 550W

Moderkort Abit IC7-MAX3 i875P 4DDR-DIMM
5PCI GB-LAN Dual SATA Raid
Audio Socket478 ATX
Processor 2,8 GHZ, 800FSB, 512 kb
Kylning CPU Zalman ZM-7000A-CU Intel 478
DDR-Ram A-DATA 512Mb 500 MHZ PC4000 x 4

Grafikkort Club 3D Radeon 9800SE 128 DDR
Kylning Zalman ZM80C-HP heatpipe-cooler
Ljudkort Creative S Live! 5.1 Digital
Tv-Kort Hauppauge WinTV PVR 250 Retail
Fireware/usb ST Lab Firewire 2+1-port PCI

HDD 160 GB Maxtor 7500rpm 8 MB fluid x 6
HDD 74 GB Western 10k 8 MB
HDD tillbehör Ljuddämpare (i en 5,25") för 10krpm 74 GB
DVD brännare Plextor PX708A
DVD spelare LG 16x 48x
Floppy Standard 1.44Mb 3.5" white

Ljud SP-5100 5.1 Speaker System (Noname)

Tacksam för svar som sagt...

/ Jonas
Kylning CPU Zalman ZM-7000A-CU Intel 478= Vet inte hur det är med detta, har hört nå rykten om att det kan bli lite trångt pga OTES kylningen på moderkortet. Leta svar här på forumet eller på sweclockers.se eller nordicharware.se

DDR-Ram A-DATA 512Mb 500 MHZ PC4000 x 4= 4st ?!? ?!? ?!?

Grafikkort Club 3D Radeon 9800SE 128 DDR= Lägg till ca: 200 kr & köp ett Pro kort istället

DVD brännare Plextor PX708A, DVD spelare LG 16x 48x = Varför ha en DVD brännare & en DVD Spelare, räcker ju med en DVD brännare
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Okej, tror du kylfläkten te cpu:n är för stor? funderar på o ta thermaltakes istället då *mindre*.

Ja funderar på o köpa 4 gånger pc4000 512mb:s minnen (fast inte alla på en gång utan en i taget) eller räcker det men 2x512 lr ?!?

Okej köper enbart dvd-brännaren då. Ska lägga till 200 för en pro istället (de e ju bättre, visste inte det)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

jag tror att föregående insändare funderade främst på om ditt moderkort har plats för 4 moduler. Kan ha fel också det är bara en gissning. Men eftersom du nämder just 4 stycken så måste du ju ha koll på detta själv. Eller så tyckte han att det lät mycket. I det fallet vill jag påstå att man aldrig kan ha för mycket minne. Rätt minne och rät inställningar på FSB och liknande så kan du visst köra på 4 x DDR. Har du dessutom stöd för Dual Mode på minnena så kan du ju köra två par så kan du ju dessutom utnyttja Systembussen fullt ut vad gäller minne eftersom CPU'n är på 800 MHz.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Re: Byggnation av dator...

Post by crossfire »

Pumping_iron wrote:
Skärm LG L1710B (Det enda som jag har köpt än då länge)

ESD-Skydd ESD-armband, kabel och klämma
Låda Thermaltake Xaser III
Nätaggregat Antec True Power 550W

Moderkort Abit IC7-MAX3 i875P 4DDR-DIMM
5PCI GB-LAN Dual SATA Raid
Audio Socket478 ATX
Processor 2,8 GHZ, 800FSB, 512 kb
Kylning CPU Zalman ZM-7000A-CU Intel 478
DDR-Ram A-DATA 512Mb 500 MHZ PC4000 x 4

Grafikkort Club 3D Radeon 9800SE 128 DDR
Kylning Zalman ZM80C-HP heatpipe-cooler
Ljudkort Creative S Live! 5.1 Digital
Tv-Kort Hauppauge WinTV PVR 250 Retail
Fireware/usb ST Lab Firewire 2+1-port PCI

HDD 160 GB Maxtor 7500rpm 8 MB fluid x 6
HDD 74 GB Western 10k 8 MB
HDD tillbehör Ljuddämpare (i en 5,25") för 10krpm 74 GB
DVD brännare Plextor PX708A
DVD spelare LG 16x 48x
Floppy Standard 1.44Mb 3.5" white

Ljud SP-5100 5.1 Speaker System (Noname)

Tacksam för svar som sagt...

/ Jonas
Okej, först. Uffe säger mycket kloka ord. Köp ett 9800pro istället för SE, det är mycket bättre + inte så stor skillnad i pris.

4x512mb minne är overkill som in i helvete. Fast först, vad ska du ha datorn till? Du klarar dig gott med 512mb om du ska spela etc.. ska du göra videoredigering etc som jag kan tänka mig att du ska göra för du har köpt tvkort så kan det vara bra med 1024mb, men mer än så behövs VERKLIGEN inte.

Jag vet inte hur bra moderkortet är men du kanske ska byta till ett annat som redan har Firewire så slipper du köpa ett pci kort till det, känns som du slösar lite väl mycket pengar.

Hårddiskarna är väl bra om du måste ha 10k, även fast jag föredrar Seagate för de är tysta och bra men det spelar ju ingen roll om du har en 10k som dörnar på.

Du behöver inte en DVDspelar och en dvdbrännare. En DVDbrännare kan läsa DVD skivor, vanliga skivor, bränna DVD skivor och bränna vanliga skivor.

Sedan tänkte jag på det med Grafikkortet, varför ska du köpa en Zalman ZM80C-HP heatpipe-cooler? Du vet att det sitter redan en kylning på grafikkortet? Den kylningen du har valt är bra om man vill ha en tyst kylning på grafikkortet men eftersom du har massa annat som låter så spelar det ingen roll, sedan så låter in fläkten på grafikkortet så mycket heller.

Edit: Jag har kollat lite på moderkortet. Det är ju Firewire anslutning på kortet så du behöver inte köpa något Firewire pci kort ju!
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Om han ska kopiera från DVD till DVD då? Är det inte bättre då att han kör på dels DVD-spelare och DVD-brännare så slipper han lägga över det på hårddisken emellan?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Okej ska bli ett 9800 pro istället, har sett prislappar på runt 2000-3000 o ibland 4000:- men okej ska leta rätt på ett billigt pro kort istället.

Jag ska ha datorn te spel, video, film, musik ja allt man kan tänkas ha.'
Kanske 1024 meg räcker ändå, e som sagt ganska ny på hårdvara.

Det skall va ett bra moderkort tror jag, overklockers (lr va det sweklocker) använde det i ett test där dom testade minnen på en klockad 2,4 Ghz 800 FSB pentium.

Maxtors hhd ska vva tysta enligt datorbutiken.com för dom har vätskebaseratlager. Är Seagate ännu tystare? tänkte faktiskt käppa seagate först men sen ändrade jag mig. 10k hårddisken tänkte jag ha i ett ljuddämpande 3,5" "chassi" som passar i ett 5,25" fack.

Mår inte grafikkortet bättre då man kyler ner det lite till än att låta det va, tänker inte spec på ljudet,bara på grafikkortets "hälsa".

Okej :-/ saken är den att jag har kollat upp flera moderkort som finns på marknaden, glömt bara o ta bort pci kortet från txt filen sen har jag glömt att jag inte brhövt nåt.

Tack för svar...är det ngt mer ni undrar över så säg till för jag vill få en så bra dator som möjligt.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
R1 Uffe
Posts: 91
Joined: 2003-10-12 14:02:18

Post by R1 Uffe »

Pumping_iron wrote:Okej ska bli ett 9800 pro istället, har sett prislappar på runt 2000-3000 o ibland 4000:- men okej ska leta rätt på ett billigt pro kort istället.

Jag ska ha datorn te spel, video, film, musik ja allt man kan tänkas ha.'
Kanske 1024 meg räcker ändå, e som sagt ganska ny på hårdvara.

Det skall va ett bra moderkort tror jag, overklockers (lr va det sweklocker) använde det i ett test där dom testade minnen på en klockad 2,4 Ghz 800 FSB pentium.

Maxtors hhd ska vva tysta enligt datorbutiken.com för dom har vätskebaseratlager. Är Seagate ännu tystare? tänkte faktiskt käppa seagate först men sen ändrade jag mig. 10k hårddisken tänkte jag ha i ett ljuddämpande 3,5" "chassi" som passar i ett 5,25" fack.

Mår inte grafikkortet bättre då man kyler ner det lite till än att låta det va, tänker inte spec på ljudet,bara på grafikkortets "hälsa".

Okej :-/ saken är den att jag har kollat upp flera moderkort som finns på marknaden, glömt bara o ta bort pci kortet från txt filen sen har jag glömt att jag inte brhövt nåt.

Tack för svar...är det ngt mer ni undrar över så säg till för jag vill få en så bra dator som möjligt.
Maxtor är vätskebasrende pga att få ner ljud nivån, men jämför du med en seagate så är ändå seagaten tystare, åtminstone vad jag hörde.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

okej thx...
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Pumping_iron wrote:Jag ska ha datorn te spel, video, film, musik ja allt man kan tänkas ha.'
Kanske 1024 meg räcker ändå, e som sagt ganska ny på hårdvara.

Det skall va ett bra moderkort tror jag, overklockers (lr va det sweklocker) använde det i ett test där dom testade minnen på en klockad 2,4 Ghz 800 FSB pentium.

Mår inte grafikkortet bättre då man kyler ner det lite till än att låta det va, tänker inte spec på ljudet,bara på grafikkortets "hälsa".
Jo 1024 kommer räcka gott och så att det blir över ;) Mer än så används mest bara i servers. Jo moderkortet verkar ganska grymt, har ingen stor erfaranhet av det dock.

Angående grafikkortet, tja, jo det blir ju bättre om du kyler den mer för då skulle du kunna klocka upp det mer om du skulle vilja det, men annars kyler orginalkylaren ganska bra.. iaf såpass bra så att den har "god hälsa". Fast det är ju rekomenderat att köpa en tilläggs fläkten till den Zalman Big flänsen, fast det funkar oxå utan.

Denna jag menar http://www.datorbutiken.com/se/default. ... d=ZALZMOP1 , eller om man bara har en vanlig fläkt som fläktar lätt över Zalman ZM80C-HP heatpipe-cooler. Men om det bara är för kortets "hälsa" så är det inte nödvändigt att köpa Zalman ZM80C-HP heatpipe-cooler.

Du kommer verkligen få en, "High-End" dator, eller vad man säger.. Jag är bara lite orolig att du kan bli missnöjd med ljudnivån på datorn. Den 10.000k disken kan låta en del ändå. Jag har aldrig testat den så jag vet inte men förutom den resonansen som kan bli i chassit som du nu tar bort när du köper sådan vibrationsdämpare så kan nog själva diskarna inne i hårddisken låta en del eftersom de snurrar så snabbt. Hårddisken är väldigt snabb men kanske blir lite extra ljud från det? Men jag vet inte riktigt säkert för jag har inte testat.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Som flera har sagt, 1024 MB borde räcka rätt bra till att börja med.
Köp och montera minnena parvis (2st lika minnen) så du kan använda dual channel.


Sen angående hårddiskarna, om du tar en 10k rpm HDD i en ljuddämpande låda så är risken ganska stor att disken blir varmare än den trivs med och börjar strula eller säcka ihop helt på mindre än ett år.
Om du nu inte använder dig av någon vattenkyld ljuddämpar låda för hårddisken. Men ska du vattenkyla hårddisken kan du lika gärna vattenkyla grafikkort och andra delar i datorn också.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

För det första ska jag bara säga att jag köper dom delarna som man måste ha för att få igång datorn pga att jag inte kan köpa alla delar på en gång (inte pengat till det).

För det andra kommer jag köra allt i original dvs ingen klockning + ingen extra kylning för att sedan efter ett par månader börja med det då jag ha inhandlat lite mer komponenter för att till slut montera vattenkylning i burken, beräknas ta 0,5 - 1,5 år lr nåt.

Måste bara fråga er vart ni letar priset någonstans, letar själv på http://buggy.no-ip.com/ + nga mindre ställen, tänker mest på priset ni hittade på Radeon 9800 PRO. Har inte riktigt bestämt mig än mellan Radeon lr GeForce, just nu väger Radeon tygre. Men jag vet inte för jag läste en artikel om grafikkort där det stod att GeForce har högre priser och därmed bättre drivrutiner och Radeon har lägre priser och sämre drivrutiner men jag vet inte vad jag ska tro på för jag har läst att Radeon har drivrutin i överflöd.

För övrigt är det 2st 80 fläktar som kyler korten i dator chassit jag ska köpa, tänkte på att det kanske är onödigt att köpa en tilläggsfläkt till grafikkorts kylningen då?

Kommer testa 10k hdd:n pga ljudnivån, om jag tycker den låter för mycket kommer jag bygga ett litet eget chassi till den, givetvis med fläktar till (får se om det är någon idé men jag har så många idéer nu så jag får se vad det blir av det i slutändan).

Ps. Nu när det kommer så mycket svar dycker oftast andra frågor upp som jag inte har tänkt på Ds.

/ Jonas
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

GuessWho wrote:Som flera har sagt, 1024 MB borde räcka rätt bra till att börja med.
Köp och montera minnena parvis (2st lika minnen) så du kan använda dual channel.


Sen angående hårddiskarna, om du tar en 10k rpm HDD i en ljuddämpande låda så är risken ganska stor att disken blir varmare än den trivs med och börjar strula eller säcka ihop helt på mindre än ett år.
Om du nu inte använder dig av någon vattenkyld ljuddämpar låda för hårddisken. Men ska du vattenkyla hårddisken kan du lika gärna vattenkyla grafikkort och andra delar i datorn också.
Läste lite om Dual Channel för ett par dagar sedan, man utnyttjar hela bandbredden lr nåt i den stillen men kommer inte riktigt ihåg. Ska jag montera ram minnena i DIMM 1 resp 2 och inte i 1 resp 3 som flera andra gör, minnena köper jag självklart lika dvs 2 st likadana.

Jo jag ska så småningom köpa vattenkylningsystem till datorn men efter att jag köpt alla komponenter, tänkt mig faktiskt en eget litet chassi till 10k:arn som jag monterar 2 st 80 fläktar till lr liknande.

/ Jonas
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Pumping_iron wrote:Jo jag ska så småningom köpa vattenkylningsystem till datorn men efter att jag köpt alla komponenter, tänkt mig faktiskt en eget litet chassi till 10k:arn som jag monterar 2 st 80 fläktar till lr liknande.
Det borde funka.
Jag tänkte på hårddiskljuddämparlådor för 3.5" enheter som man sätter i 5.25" plats som har något ljudisolerande material typ skumgummi eller något och sen trycker man in hårddisken mitt inne i det, och stänger bakom den med något bakstycke som har hål för ström och data kabel (PATA, SATA, SCSI).
Om man använder en sådan lösning så ljuddämpar den naturligtvis en del men den stänger även in värmen ganska bra så dessa typer av lådor brukar funka bra till 5400rpm diskar och till vissa 7200rpm diskar (de svalare modellerna). Men om du använder något sådant till en 10,000rpm disk så är det nästan synonymt med problem.

Använder du däremot ett eget litet chassi som du föreslog och har en eller två 80mm fläktar i den borde det inte vara några problem.
Då behöver du inte tänka på vattenkyllning heller, åtminstånde inte för hårddiskens skull.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

GuessWho wrote:
Pumping_iron wrote:Jo jag ska så småningom köpa vattenkylningsystem till datorn men efter att jag köpt alla komponenter, tänkt mig faktiskt en eget litet chassi till 10k:arn som jag monterar 2 st 80 fläktar till lr liknande.
Det borde funka.
Jag tänkte på hårddiskljuddämparlådor för 3.5" enheter som man sätter i 5.25" plats som har något ljudisolerande material typ skumgummi eller något och sen trycker man in hårddisken mitt inne i det, och stänger bakom den med något bakstycke som har hål för ström och data kabel (PATA, SATA, SCSI).
Om man använder en sådan lösning så ljuddämpar den naturligtvis en del men den stänger även in värmen ganska bra så dessa typer av lådor brukar funka bra till 5400rpm diskar och till vissa 7200rpm diskar (de svalare modellerna). Men om du använder något sådant till en 10,000rpm disk så är det nästan synonymt med problem.

Använder du däremot ett eget litet chassi som du föreslog och har en eller två 80mm fläktar i den borde det inte vara några problem.
Då behöver du inte tänka på vattenkyllning heller, åtminstånde inte för hårddiskens skull.
Ja precis =)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Pumping_iron wrote: Måste bara fråga er vart ni letar priset någonstans, letar själv på http://buggy.no-ip.com/ + nga mindre ställen, tänker mest på priset ni hittade på Radeon 9800 PRO. Har inte riktigt bestämt mig än mellan Radeon lr GeForce, just nu väger Radeon tygre. Men jag vet inte för jag läste en artikel om grafikkort där det stod att GeForce har högre priser och därmed bättre drivrutiner och Radeon har lägre priser och sämre drivrutiner men jag vet inte vad jag ska tro på för jag har läst att Radeon har drivrutin i överflöd.
Buggy är det bästa stället att söka efter priser på, kollar alltid där.

Sedan du behöver inte ens tveka mellan Radeon och Geforce, radeon är mycket bättre, bättre tvut etc etc. Sedan så är de nya geforce korten stora som fan. Det med drivrutinerna, tycker man inte orginaldrivrutinerna till radeon är tillräckliga så gör bl.a omega --> www.omegacorner.com helt utmärkta drivrutiner... använder deras själv.

GuessWho, Väldigt overkill med vattenkylning till hårddisken, räcker med en 80mm på 5v som fläktar lätt.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

crossfire wrote:
Pumping_iron wrote: Måste bara fråga er vart ni letar priset någonstans, letar själv på http://buggy.no-ip.com/ + nga mindre ställen, tänker mest på priset ni hittade på Radeon 9800 PRO. Har inte riktigt bestämt mig än mellan Radeon lr GeForce, just nu väger Radeon tygre. Men jag vet inte för jag läste en artikel om grafikkort där det stod att GeForce har högre priser och därmed bättre drivrutiner och Radeon har lägre priser och sämre drivrutiner men jag vet inte vad jag ska tro på för jag har läst att Radeon har drivrutin i överflöd.
Buggy är det bästa stället att söka efter priser på, kollar alltid där.

Sedan du behöver inte ens tveka mellan Radeon och Geforce, radeon är mycket bättre, bättre tvut etc etc. Sedan så är de nya geforce korten stora som fan. Det med drivrutinerna, tycker man inte orginaldrivrutinerna till radeon är tillräckliga så gör bl.a omega --> www.omegacorner.com helt utmärkta drivrutiner... använder deras själv.

GuessWho, Väldigt overkill med vattenkylning till hårddisken, räcker med en 80mm på 5v som fläktar lätt.
Hmm, tveka kan man väl... Mycket bättre är likaså en lögn, Nog ger många ATi kort mer FPS/$, men bara för det behöver de inte vara bättre, personligen håller jag mig till nvidia av driverse skäl, visst kanske det kostar lite mer men det är en personlig smaksak. Dessutom så är nvidias TV-ut helt okej nuförtiden men annat var det förr. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

crossfire wrote:
Pumping_iron wrote: Måste bara fråga er vart ni letar priset någonstans, letar själv på http://buggy.no-ip.com/ + nga mindre ställen, tänker mest på priset ni hittade på Radeon 9800 PRO. Har inte riktigt bestämt mig än mellan Radeon lr GeForce, just nu väger Radeon tygre. Men jag vet inte för jag läste en artikel om grafikkort där det stod att GeForce har högre priser och därmed bättre drivrutiner och Radeon har lägre priser och sämre drivrutiner men jag vet inte vad jag ska tro på för jag har läst att Radeon har drivrutin i överflöd.
Buggy är det bästa stället att söka efter priser på, kollar alltid där.

Sedan du behöver inte ens tveka mellan Radeon och Geforce, radeon är mycket bättre, bättre tvut etc etc. Sedan så är de nya geforce korten stora som fan. Det med drivrutinerna, tycker man inte orginaldrivrutinerna till radeon är tillräckliga så gör bl.a omega --> www.omegacorner.com helt utmärkta drivrutiner... använder deras själv.

GuessWho, Väldigt overkill med vattenkylning till hårddisken, räcker med en 80mm på 5v som fläktar lätt.
Tack för alla svar...men det dök upp två frågor till :[

På datorbutiken.com står det för att undvika problem med samtliga P4-moderkort med SiS-chipset bör man undvika att använda DDR400-minnen (PC3200) större än 256Mb?

För det första, vad är SiS-chip för nåt

För det andra, ska jag välja pc4000 4x256ddr istället för 2x512:er

Tack än en gång för alla svar jag har fått.../ Jonas
Last edited by Zezo on 2004-02-07 17:16:32, edited 1 time in total.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det beror på vilket moderkort du ska använda. Sis är en tillverkare av chipsetet som sitter på moderkortet. Kolla upp detta beroende på vilket kort du använder. Är det inte Sis utan t.ex NVidia som tillverkar chipsetet så är det nemas problemas
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

AndreasC wrote:Det beror på vilket moderkort du ska använda. Sis är en tillverkare av chipsetet som sitter på moderkortet. Kolla upp detta beroende på vilket kort du använder. Är det inte Sis utan t.ex NVidia som tillverkar chipsetet så är det nemas problemas
Säger detta dig nåt:

Abit IC7-MAX3 i875P 4DDR-DIMM 5PCI GB-LAN Dual SATA Raid Audio Socket478 ATX, Chipset Intel 875P.

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... =ABIC7MAX3
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det är inget Sis-chipset på det morderkortet utan Intel 875P / ICH5 RAID. Jag har ingen erfarenhet av just Intels chipset eller ens Intels processorer och moderkort till dessa överhuvudtaget.

Någon som vet detta kan säkert ge dig bättre svar. Allt jag vet är att det inte är något Sis-chipset på det kort du tänker köpa. Du skulle kunna välja 2x512 för att köra i Dual Mode. Om du har plats för 4 DIMM-moduler så skulle jag personligen köpa 4x512 för att köra 2xDual Mode men det är ju naturligtvis en kostnadsfråga också. Men jag tror att du vinner mycket på att köra på Dual Mode hursomhelst, oavsett om du kör 1xDual Mode så är det stor skilnad mot att köra två moduler i singel mode, eftersom båda modulerna kan användas fullt ut samtidigt istället för att bara en kan användas åt gången som de gör i singel mode.

Vad det ska vara för typ av minnen vet jag inte så noga. Jag är säker på att någon vet detta.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Pumping_iron wrote:
AndreasC wrote:Det beror på vilket moderkort du ska använda. Sis är en tillverkare av chipsetet som sitter på moderkortet. Kolla upp detta beroende på vilket kort du använder. Är det inte Sis utan t.ex NVidia som tillverkar chipsetet så är det nemas problemas
Säger detta dig nåt:

Abit IC7-MAX3 i875P 4DDR-DIMM 5PCI GB-LAN Dual SATA Raid Audio Socket478 ATX, Chipset Intel 875P.

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... =ABIC7MAX3
Finns en recension av lillebrorsan IC7-G på 64bits.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Okej tack för alla fina svar jag fått alla på denna tråden, det har hjälp mig en hel del faktiskt...

/ Jonas
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

crossfire wrote:GuessWho, Väldigt overkill med vattenkylning till hårddisken, räcker med en 80mm på 5v som fläktar lätt.
Om man monterar hårddisken i en låda som är helt tät förutom minsta möjliga hål för ström och data och man dessutom väljer en snabb 10,000rpm disk är vattenkylning mer eller mindre ett krav för att hårddisken ska överleva.

Visst kan man fläktkyla hårddiskar men inte i en liten tät låda vilket jag trodde han hadde tänkt från början
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

GuessWho wrote:Om man monterar hårddisken i en låda som är helt tät förutom minsta möjliga hål för ström och data och man dessutom väljer en snabb 10,000rpm disk är vattenkylning mer eller mindre ett krav för att hårddisken ska överleva.

Visst kan man fläktkyla hårddiskar men inte i en liten tät låda vilket jag trodde han hadde tänkt från början
Jo klart att man behöver kylning då, men det var aldrig någon Silentdrive det handlade om. Men en sådan går ju inte vattenkyla hur som helst, just just så att hdn passar.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Post Reply