Högt pip från datorn.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Högt pip från datorn.

Post by EverEst »

Hejsan, jag har byggt min egen dator och info om den kan ni se i min signatur. Men den har vart på support hos Inetdata och dem placerade om ett ram minne som jag hade satt fel (dem skulle sitta på slot 1 & 3 och inte på 1 & 2 och även uppgraderat bios) innan då när dem satt fel så efter ett tag efter ca 15 min så hängde sig allt och strömmen till usb enhetrna dog. Och när jag skulle starta den igen så pep det nåt så otroligt.... piiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiiiiiiiiiiip högre än vårat brandalarm hemma :P
Sedan så fick man vänta i ca 30 min innan den kunde starta normalt igen. Sedan upprepades denna händelsen ett antal gånger. Nu efter supporten och efter ett lan på 25 pers. så har ben börjat krångla igen. USB strömmen dör, datorn händer sig. låter man den vara på en längre tid som "hängd dator" så börjar den pipa likadant som innan supporten. Jag undrar om någon vet vad detta är. Det låter ju som värmaproblem men sammanlagt så har jag 13 fläktar. Och kylflänsen till cpu´n känns inte varm. Nån som vet vad det är så hjälp mig gärna..... jag vill inte att den skall pipa.

Tack på förhand.

MVH EverEst
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
User avatar
dekagon
Posts: 219
Joined: 2004-01-23 14:55:21
Location: Köping - Volvoland.
Contact:

Post by dekagon »

13 fläktar, och du undrar varför den piper? :P
Det kan inte vara så att det är nåt strul med nätaggregatet? Klarar den att leverera ström till så mycket och många fläktar? Kolla specarna på fläktarna + enheterna i datorn och räkna ut vad det blir.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Tippar också på att det är nättagregatet faktiskt...
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

Jag har vart inne på en hemsida..... och testat det.... men det är inklusive nätagg fläktar moderkort (som har 2 st) och grafikkortet
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Om en kylfläns inte är varm kan det vara av två olika orsaker
1) Välkyld
2) Blir inte så mycket upphettad av komponenten den sitter på

På tvåan kan anledningen vara
a) strömsnåla komponenter
b) dålig kontakt


Om du inte redan har gjort det kan du kontrollera att kylflänsen sitter ordentligt.
Har man en tyngre kylfläns kan det vara vettigt att ha den monterad genom de hål som finns runt processorsocklar på de flesta moderkort.
Speciellt om man flyttar datorn mycket, tar med på LAN och sånt (eventuellt avmontera kylning under frakt).


Angående nätagg:
Jag vet inte vilket du har men tyvär lever inte alla nätaggregat upp till förväntningarna. Vissa klarar inte att ge så mycket effekt som de påstår att de kan :(
Post Reply