Moderkort och SCSI-kort

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Moderkort och SCSI-kort

Post by MrB »

Tänkte köpa ny dator snart och har börjat fundera lite på SCSI.
Är det bra att typ köpa ett moderkort som har SCSI kontroller inbyggt typ: Gigabyte GA-8KNXP-Ultra i875P? (http://www.mycom.se/produkter/436390/)
Eller köpa ett Abit IC7-MAX3 i875P och ett Adaptec kontrollerkort?
Någon som har några erfarenheter eller funderingar/komentarer?
Eller är jag helt blåst som överhuvudtaget funderat på SCSI :)
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

om du inte har behov av extremet bra skrivprestanda eller låga accesstider mot din hdd, så räcker en WD Raptor 36/75Gb SATA-disk mer än väl till dig.


Själv så har jag nyligen bytat ut min 10k IBM SCSI160 disk mot just en raptor just för att ljudnivånvar är mer human (skillanden mellan att ha datorn på på natten eller inte).


Priset har ju också sina fördelar då moderkort idag ofta har bra SATA-kontroller integrerade på moderkorten, antingen på sys-bryggan eller via en extern(ofta SIL 31xx).

/erik
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Datorn kommer mest användas till spel och skrivbordsarbete, men även en del bild- och videoredigering. Det kanske inte är värt att använda SCSI då? Bättre satsa på SATA raid kanske?
Nån som hittat någon testartikel/benchmark där dom gämför SCSI, SATA, IDE, raid? ::)
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag har ett separat Adaptec SCSI kort i en av mina datorer.
Det fungerar jättebra och är inte ett svårt att installera men det var innan Serial ATA fanns.

SCSI är fortfarande bättre men det är även betydligt dyrare.

Vid videoredigering är det trevligt med SCSI men till "skrivbordsarbete" och bildredigering låter det mer som något att skryta med än nogot man har nytta av. I spel kan det vara till en viss nytta eftersom det inte bara är snabbare utan även ger lägre processorbelastning men det är frågan om det verkligen är värt det.


I en ny dator skulle jag välja SATA eftersom SCSI kostar mer än det smakar. Om jag inte hadde en väldans massa pengar som ligger och skräpar. Då hadde jag kört med Quad Opteron och SCSI RAID.
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

GuessWho wrote: Om jag inte hadde en väldans massa pengar som ligger och skräpar. Då hadde jag kört med Quad Opteron och SCSI RAID.
Ja, det hade ju varit det bästa ;)

Hade tänkt bygga ihop en dator och ta som personalköp och eftersom det blir så "billigt" då, så kunde man slå på stort, men det verkar nog vara bättre med SATA RAID istället . Ska nog iaf köra med ett Vapochill chassi, så man kan få upp lite fart iaf 8)
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

ett vettigt upplägg skulle kunna vara:

http://www.mycom.se/produkter/435126/ som bootdisk(36 raptor)


och en/flera http://www.mycom.se/produkter/436176/ (160Gb disk)


då har du systemet på 36'an och kör alla andra filer på en/flera stora lagringsdiskar.


istället för SATA-raid så kan du dunka i ~1.5Gb ram istället så slipper ev. program swappa så mycket mot disken.


/erik
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Fungerar det så att om man har mycket ram så använder programen det istället för disken till typ temp/växlingsfiler?
Har funderat på 2x36raptor diskar i raid som system diskar och vanliga SATA som lagring.
Är det någon som vet om man kan göra en enhet utav en del av ramminnet? Som man tex kan lägga upp bildfiler man använder sig av, spel, eller ha Photoshops växlingsenhet på?
Har en kompis som lyckades få så han kunde använda en bit av disken som ramminne (början av 90-talet då man typ hade 640k).
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

I Dos 6.22 finns det något som heter ramdrive, har för mig att det finns i Win95 och Win98 också kvarliggande som någon gammal rest men kommer inte ihåg riktigt.
Med denna kan du ha ramdiskar på mellat 64kb - 32MB :)
Du kan t.o.m ha flera stycken så det är bara att byta till Dos 6 8)


Med Windows XP är det inte så vanligt att man kör systememt utan hårddisk eller något flashminne som agerar hårddisk så jag tror de tog bort det.
(Tanken från början var för de som hadde flera megabyte minne men bara disketstation och ingen hårddisk)


Kanske finns det någon bra 3:e parts produkt. Jag har inte kollat upp det så noga


Windows, eller Linux eller vilket annat Operativsystem som helst brukar i första hand använda primär minnet tills de har använt en 80-90% av det eller så, efter det så använder den virtuellt minne eller tömmer bort en del av det den har i minnet beroende på diverse omständigheter.


Om man håller på med videoredigering eller annat med filer på flera gigabyte så har man fortfarande nytta av snabba hårddiskar. Åtminstånde om man inte har väldigt mycket minne och de flesta moderkort nuförtiden brukar "bara" ha max 4GB minne.
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Ok, tack för svaret!
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
CryBaby
Posts: 17
Joined: 2004-02-05 18:23:35

Post by CryBaby »

Fungerar bra för mig :)
P4 3,4 extreme Edition
3st Corsair TWINX1024-4400 DDR-DIMM 1024MB
Gigabyte GA-8KNXP Ultra
Gainward CoolFX PowerPack! Ultra/1800 XP Golden Sample
SCSI Hårddiskar å massor av sata Mmmmm
Post Reply