AMD64

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

AMD64

Post by AJ »

Kunde inte låta bli att ge er länken till theinquirer...........

http://www.theinquirer.net/?article=14038

Mvh AJ
AJ
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Lite underligt sätt att förespråka AMD64 genom att länka till en sida som säger att x86 suger och att AMD förlänger pinan (lite fritt tolkat).


Om Opteron börjar användas av de flesta som kör system med 32 processorer och fler kan det bli så att x86 utrotar det mesta annat.
Större försäljningsvolymer betyder antingen högre vinster eller bättre priser och det är ju alltid trevligt att få bättre pris/prestanda.

Fast lite tråkigt är det ju, det var ju mycket charmigare med Commodore och Atari och Amiga och lite av varje.
Det blir inte så mycket variation om det bara är lådans utseende, klockfrekvenser, hur mycket minne man stoppar i och färgen på chassifläktarna som skiljer framtidens datorer, men visst är det praktiskt.

Ungefär som att det bara skulle finnas Volvo S/V modeller i framtiden men du kan få de med olika klistermärken som säger "Porsche" eller "Lotus" eller något annat. Väldigt praktiskt men ganska tråkigt (gäsp).
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

AMD64

Post by AJ »

Opteronerna kommer att ta över allt med undantag av miljardbudgetar, idioter och folk som är kompetens och avtals bundna.
Det är ingen slump att alla forskningsinstitut av klass skaffar sig Opteroner.....såvida Intel inte ger dem 80% discount på dyraste Itanium (300000Kr/prolle)..............

Appropå pinan........den märks inte så mycket eftersom de flesta programmeringsspråk sidesteppar den........å andra sidan så skulle det vara kul med något nytt........men bakåtkompatibibiltet är ju ett måste.......

lådans utseende, klockfrekvenser, hur mycket minne man stoppar i och färgen på chassifläktarna som skiljer framtidens datorer,
- Det är ju faktiskt helt skillda arkitekturer...........har du öppnat och jämfört olika prollar någon gång?

Mvh AJ
AJ
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Jag tror allt att PPC kommer finnas kvar ett bra tag till. Man kan bygga superdatorer med dem också, se bara på virginia tech..
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: AMD64

Post by ballkula »

AJ wrote:Opteronerna kommer att ta över allt med undantag av miljardbudgetar, idioter och folk som är kompetens och avtals bundna.
Det är ingen slump att alla forskningsinstitut av klass skaffar sig Opteroner.....såvida Intel inte ger dem 80% discount på dyraste Itanium (300000Kr/prolle)..............

Appropå pinan........den märks inte så mycket eftersom de flesta programmeringsspråk sidesteppar den........å andra sidan så skulle det vara kul med något nytt........men bakåtkompatibibiltet är ju ett måste.......

lådans utseende, klockfrekvenser, hur mycket minne man stoppar i och färgen på chassifläktarna som skiljer framtidens datorer,
- Det är ju faktiskt helt skillda arkitekturer...........har du öppnat och jämfört olika prollar någon gång?

Mvh AJ
Eftersom en arbetsstation med Itanium kostar typ 40-45kkr, så lär inte processorn kosta 300kkr, eller hur? Itanium är dyr om man köper dom lösa, men i en färdig burk är dom avsevärt billigare. Fortfarande helvittes mycket dyrare än Opteron förstås.. ;) Men ruskigt vassa.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: AMD64

Post by GuessWho »

AJ wrote:lådans utseende, klockfrekvenser, hur mycket minne man stoppar i och färgen på chassifläktarna som skiljer framtidens datorer,
- Det är ju faktiskt helt skillda arkitekturer...........
Vad jag menar är att om du köper en x86 IBM, en x86 HP, en x86 Dell och bygger en x86 själv så är de rätt lika.

Köper du däremot en PC, en SUN dator, en SGI dator och en Mac så är det lite större skillnader.

Om allt är x86 så är det ju inte som när det var Amiga 500, ABC80, Commodore 64/128, VIC20 mm...
Visst var det opraktiskt men ganska charmigt.
Du behöver inte hålla med!
AJ wrote:har du öppnat och jämfört olika prollar någon gång?

Mvh AJ
Om vi skippar fjortisslanget så, Nej jag har inte öppnat olika processorer. Såg någon som öppnade en trasig 486 processor för länge sen, det var någon fin färgad platta i den. Även om man skulle se en bild så pass uppförstorad att man ser varje enskild transistor så tror jag inte att man skulle lära sig så mycket om olika arkitekturer för det, men jag kanske har väldigt fel. Det kanske är då man inser meningen med livet, men personligen tror jag inte det.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Om du menade öppna datorer så har man väl tittat i åtminstånde ett par hundra datorer (har inte hållt räkningen) om man räknar ihop allt man har byggt, uppgraderat, moddat, reparerat och glott i (inte moddat så många dock).
Men det har mest varit x86 datorer.
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Mja

Post by AJ »

Alltså det är stor skillnad och större skillnad mellan x86 och 68000 än mellan en AMD x86 och en Intel x86.......dock så är det faktiskt rätt rejäla skillnader även mellan en Intel P3 och en Intel P4.........
Det är faktiskt ganska stora skillnader tillochmed.....därav prestanda skillnaderna......

Om Itaniumen så finns det flera modeller........de dyraste säljs väl inte ens här i Sverige annat än till företag.........de kostar 300000Kr/Prolle och är de enda Itanium prollarna som kan spöa Opteron(den bästa) i kluster.......
Itanium som säljs över disk här i Sverige borde ju inte ens vara ett normalt köp för "anyone"..........inte bara dyr även dyra programvaror, få programmerare och en massa annan jävelskap som syftar till att få tag på kundens pengar.......AMD är iochförsig inte ett snäpp bättre men......pressade av Intel som de är så måste de erbjuda billigare produkter......(Allt lågpris snack är ju bara kundsnack)

Mvh AJ
AJ
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Allt som inte är identiskt är annorlunda, men AJ, du kanske förstod liknelsen med om det bara skulle finnas volvo i framtiden. Volvo V70 är inte identisk med Crosscountry heller men det är mindre skillnader mellan dem än om du tar en av dem och jämför med en Bugatti Veyron.
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

JAJA

Post by AJ »

Men varför ville ingen ha en sådan.....?
AJ
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Bugatti Veyron

Post by GuessWho »

Jag tycker den är riktigt läcker så jag skulle gärna ta en 8)
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

AJ: skriver du så som du skriver i verkligheten? Vill bara påpeka att du skriver inte lite punkter men. Säger inte att jag är bäst i Svenska men jag ville bara påpeka det (så du skriver) eftersom jag stör mig på att läsa sådana inlägg.

Förlåt för att det blev lite OT.
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Jag

Post by AJ »

Jag förlåter dig för att du märker ord eftersom "Duktig idiot" är ditt valspråk!

Själv är jag frihetskämpe! ;D
AJ
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: Jag

Post by peking »

AJ wrote:Jag förlåter dig för att du märker ord eftersom "Duktig idiot" är ditt valspråk!

Själv är jag frihetskämpe! ;D
Jag var ironisk när jag sa till en admin att lägga till den, men så lade han till den och då passade jag på att använda den. ;D
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Post Reply