vilken processor ska jag välja??!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

alternativt så låter man kylningen sitta kvar. men det är ju frivilligt.
:-*
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

slaüman wrote:alternativt så låter man kylningen sitta kvar. men det är ju frivilligt.
:-*
du förstår inte vad jag menar, jag menar att man får typ mer processor om man kör med en Intel fast man betalar mer. Tänk om den faller av på ett lan oså ryker hela saken upp ( AMD ) hade inte varit så kul?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

..........

Post by xianze »

Mjo har också sett dom filmerna. men varför skulle du ta bort din kylfläns som toms hardware gör för att kontrollera? dom cpu:erna är dock äldre än dom som finns ute på marknaden idag. och enligt amd själv så finns det "overheating control" har dock aldrig testat det själv.
men om det är din åsikt att du köper en p4 för att den inte brinner upp.
så köp en p4.
jag har alltid kört amd och det har fungerat hur bra som helst för mig.
dock så har en amd cpu brunnit upp en 1ghzare. men det var när jag överklockade den 500mhz. vilket den inte riktigt gillade med orginalkylning......
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Efter reportaget i Tom's - som för övrigt är ett antal år gammalt - så gick AMD ut med riktad information till moderkortstillverkare. Dessutom har man förbättrat temperaturmätningen i nyare processorer. Moderna AMD-kort från kvalitetstillverkare har inte detta problem på samma sätt längre. AMD-korten kommer inte att snyggt sänka klockfrekvensen och fortsätta köra, utan de moderkort som har korrekt temperaturhantering kommer att hårt stänga av processorn. Dock får man nog anse att det är acceptabelt beteende.

Håller man på att gå på LAN så rekommenderar jag att antingen välja bra kylflänsar med av AMD godkänd vikt, eller att montera bort flänsen vid transport av datorn. I så fall så kommer du ju specifikt att tillse att flänsen monteras ok innan du drar igång maskinen på LAN:et.

Ytterligare en sak att tänka på är att de flesta AMD-användarna kör 2500+ och liknande med mer eller mindre överklockning. Prisskillnaden mot en P4 är i många fall så betydlig att du kan ta en uppbränd processor och fortfarande komma billigare undan än inköpspriset för motsvarande P4.
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

pwm wrote:Efter reportaget i Tom's - som för övrigt är ett antal år gammalt - så gick AMD ut med riktad information till moderkortstillverkare. Dessutom har man förbättrat temperaturmätningen i nyare processorer. Moderna AMD-kort från kvalitetstillverkare har inte detta problem på samma sätt längre. AMD-korten kommer inte att snyggt sänka klockfrekvensen och fortsätta köra, utan de moderkort som har korrekt temperaturhantering kommer att hårt stänga av processorn. Dock får man nog anse att det är acceptabelt beteende.

Håller man på att gå på LAN så rekommenderar jag att antingen välja bra kylflänsar med av AMD godkänd vikt, eller att montera bort flänsen vid transport av datorn. I så fall så kommer du ju specifikt att tillse att flänsen monteras ok innan du drar igång maskinen på LAN:et.

Ytterligare en sak att tänka på är att de flesta AMD-användarna kör 2500+ och liknande med mer eller mindre överklockning. Prisskillnaden mot en P4 är i många fall så betydlig att du kan ta en uppbränd processor och fortfarande komma billigare undan än inköpspriset för motsvarande P4.
måste argumentera att skillnaden i pris inte e så himla stor ändå, om man ser i helhetssyn som jag gjorde. Själv gillar jag amd pga priset men när jag köpte mitt nya system i förra veckan så gjorde jag mitt val beroende på sammanlagda priset, som jag beskriver tidigare i tråden.
för:
2 portars sata kort 300-400kr
billig kylare till amd 200kr
plussar man på det priset på sin prolle så e det bara ynka kronor som skiljer p4:an mot amd:n! ;)
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

adis wrote:
slaüman wrote:alternativt så låter man kylningen sitta kvar. men det är ju frivilligt.
:-*
du förstår inte vad jag menar, jag menar att man får typ mer processor om man kör med en Intel fast man betalar mer. Tänk om den faller av på ett lan oså ryker hela saken upp ( AMD ) hade inte varit så kul?
chansen att en bra monterad kylnings-lösning faller av är väldigt liten :P
Så varför satsar man bara inte bara på en bra kylare? :)
Dessutom finns det överhettningskydd idag, vet inte 100% hur de funkar helt utan kylning men de funkar bra i övrigt då jag har testat. Ska vi börja jämföra vad som händer när fläkten stannar på graffe-korten nu också? :P
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det är ett fullkomligt normalt beteende.
Jag tar bort min kylfläns varje gång jag spelar spel.

Gör inte ni andra det? :-*
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

adis wrote:Jag såg en film för inte så länge sedan o den handla om processorer... Dom testa intel's och amd's processorer. Dom körde quake skulle jag tro men kommer inte ihåg vad det va, så först så körde dom med Intel's:
tog bort kylaren på den o efter ungeför 5sek så förjade spelet hacka som fan o processorn klarade sej utan skader... samma sak hända med som andra .......
Jag håller med, jag kör en Via C3 för då kan jag ta bort fläkten hur jag vill utan att processorn blir för varm :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
jls
Posts: 55
Joined: 2003-08-16 19:35:19
Location: Gävle
Contact:

Post by jls »

Annars kan man ju skaffa en kylare som skruvas fast i hålen på moderkortet om man har sånna.. fast nu oroar jag mig mer för vad som händer om datorn skulle vicka eller nått liknande.. är det möjligt att man knäcker moderkortet med en tung kylare?
St.Anger : XP2800+ @ 10 x 200 / 512 Mb / 1 x 74Gb WD Raptor + 2 x 120Gb Seagate / Audigy2 / HIS 9800PRO ICE-Q
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

jls wrote:Annars kan man ju skaffa en kylare som skruvas fast i hålen på moderkortet om man har sånna.. fast nu oroar jag mig mer för vad som händer om datorn skulle vicka eller nått liknande.. är det möjligt att man knäcker moderkortet med en tung kylare?
allt e möjligt! du kan träffas av en komet.
HAr dock bara gört en person som fått sin socket knäck va en amd med en jättekylare köpt på db, den knäcktes när han tappade daton på ett lan, e man så klantig så fan man skylla sig själv!!
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
jls
Posts: 55
Joined: 2003-08-16 19:35:19
Location: Gävle
Contact:

Post by jls »

tja. nu tycker jag vi är lite offtopic.. denna tråd handlade ju om vilken processor han skulle skaffa sig..
St.Anger : XP2800+ @ 10 x 200 / 512 Mb / 1 x 74Gb WD Raptor + 2 x 120Gb Seagate / Audigy2 / HIS 9800PRO ICE-Q
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

jls wrote:tja. nu tycker jag vi är lite offtopic.. denna tråd handlade ju om vilken processor han skulle skaffa sig..
håller med!

jag står för intel o det har ja gjort hela tiden o kommer alltid o göra oså beror det på hur mycket "para" man har ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

adis wrote:
jls wrote:tja. nu tycker jag vi är lite offtopic.. denna tråd handlade ju om vilken processor han skulle skaffa sig..
håller med!

jag står för intel o det har ja gjort hela tiden o kommer alltid o göra oså beror det på hur mycket "para" man har ;)
Har "para" nog att lira Dual Xeon, men jag kör fortf AMD ^^
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

whiz wrote:Det var Toms som körde ett sådant test, det var dock ett tag sedan så jag vet inte hur väl det återspeglar vad dagens processorer fixar.

Dessutom tycker jag att det verkar en smula banalt att välja mellan olika processorer på det viset.
Det var thunderbirds som inte stoppade om tempen steg, men amd xp och a64
gör det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

AMD Athlon XP2800+ Barton är väl som en P4C på 2.5Ghz va? Eller var det ännu lägre ?!? "kommer inte ihåg" :P

Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz "om du är en Extrem multitasking så är detta valet"
2195.kr

AMD Athlon64 3000+ 2000MHz/2.0GHz 512kk
2195.kr
Denna skulle jag välja om jag inte är en "Extrem multitasking" Kan tillägga att jag fullständigt skiter i att den har stöd för 64bitars i dagsläget.
Av ett antal olika orsaker.

Annars försök att läsa så många recensioner som du kan å bilda en egen uppfattning.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Camridge wrote:AMD Athlon XP2800+ Barton är väl som en P4C på 2.5Ghz va? Eller var det ännu lägre ?!? "kommer inte ihåg" :P

Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz "om du är en Extrem multitasking så är detta valet"
2195.kr

AMD Athlon64 3000+ 2000MHz/2.0GHz 512kk
2195.kr
Denna skulle jag välja om jag inte är en "Extrem multitasking" Kan tillägga att jag fullständigt skiter i att den har stöd för 64bitars i dagsläget.
Av ett antal olika orsaker.

Annars försök att läsa så många recensioner som du kan å bilda en egen uppfattning.
En xx00+ ska motsvara ungefär det den har som pr-rating, dock så blir det lite skillnad i ren cpuprestanda då AMD gick över till Barton för då gjorde dessa 33MHz och 66MHz snabbare systembussen att den ratade högre och blev inte olinjär mot P4:an.

Men iaf, en 2800+ motsvarar väl ungefär en P4 2.7 (finns inte men ren processorkraft)

Sen det där med "extrem multitasking" är ju lite löjligt imo, läs på om HT så förstår det :-)

Sen så är ju en A64 3000+ snabbare än P4 3.0C vad jag har läst.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

bim

En cpu med Barton kärna med 333buss går ju alla runt o säger att den ska vara någon/några hundra mhz långsammare än P4 vid amd`s rating.
Har ju varit mycket prat om det på forum m.m

Men jadu om det har ändrats så är det väl bra antar jag. ?!?
---

Sen angående Extrem multitasking så kanske det är lite löjligt. Vissa tycker det o andra tycker inte det. Själv vet jag faktiskt inte mer än vad jag läser på forum o recensioner. "Har inte jämfört själv :-/
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Camridge wrote:bim

En cpu med Barton kärna med 333buss går ju alla runt o säger att den ska vara någon/några hundra mhz långsammare än P4 vid amd`s rating.
Har ju varit mycket prat om det på forum m.m

Men jadu om det har ändrats så är det väl bra antar jag. ?!?
Ja alltså, pr-rating är lite missvisande rent råcpuprestanda sett men, några hundra MHz är nog att ta i. Beror ju mycket på vad du gör.
Camridge wrote: Sen angående Extrem multitasking så kanske det är lite löjligt. Vissa tycker det o andra tycker inte det. Själv vet jag faktiskt inte mer än vad jag läser på forum o recensioner. "Har inte jämfört själv :-/
P4:ans HT har för och nackdelar men att det skulle hjälpa så mycket vid multitaskning tror jag inte, då det inte är äkta smp.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

bim wrote:
adis wrote:Jag såg en film för inte så länge sedan o den handla om processorer... Dom testa intel's och amd's processorer. Dom körde quake skulle jag tro men kommer inte ihåg vad det va, så först så körde dom med Intel's:
tog bort kylaren på den o efter ungeför 5sek så förjade spelet hacka som fan o processorn klarade sej utan skader... samma sak hända med som andra .......
Jag håller med, jag kör en Via C3 för då kan jag ta bort fläkten hur jag vill utan att processorn blir för varm :-)
man ska tänka på ljudnivån! :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
jls
Posts: 55
Joined: 2003-08-16 19:35:19
Location: Gävle
Contact:

Post by jls »

skulle vara skönt med passiv kylare till AMDn.. finns ju för Intel... men man får väl nöja sig med en lagom tyst dator bara
St.Anger : XP2800+ @ 10 x 200 / 512 Mb / 1 x 74Gb WD Raptor + 2 x 120Gb Seagate / Audigy2 / HIS 9800PRO ICE-Q
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

jls wrote:skulle vara skönt med passiv kylare till AMDn.. finns ju för Intel... men man får väl nöja sig med en lagom tyst dator bara
Att kyla cpun är väl inte svårare än något annat? Har du en bra kylare så räcker det att fläkten precis snurrar i princip och det innebär i stort sett inget ljud, svårare är nätagg och hårddisk imo.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply