Min dator va död, men nu funkar den:-)

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Min dator va död, men nu funkar den:-)

Post by syntetisk »

min dator e död ;( Vad är det som är trasigt? När jag sätter på den så går elen igång men skärmen e svart, är det ramen, prollen eller mobot som gått sönder, jag har fått förmig att man kan komma in i bios trots att pprollen e paj men jag e ju inte säker (det e därför jag frågar)
Last edited by syntetisk on 2002-04-27 14:26:22, edited 1 time in total.
1337_pojke

...

Post by 1337_pojke »

Får du inga felmeddelanden från moderkortet eller nått pip?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: ...

Post by syntetisk »

Pontarius wrote:Får du inga felmeddelanden från moderkortet eller nått pip?
Näpp, helt svart , ingen bios ;(
1337_pojke

...

Post by 1337_pojke »

Jag menade PÅ moderkortet, typ dioder eller annat skit
som kan tänkas lysa...

Går fläktar och sånt igång?

Kolla så att grafikkortet inte glappar...
(dumt tips kanske men det har hänt mig :D)
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

vad är det som funkar när du sätter igång datorn?

vad hade du gjort innan den dog?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Nä det e inga dioder på moderkortet!
Ja fläktarna går igång och hårdisk, cd-rom och diskett station också!
jag ska kolla med grafikkortet men jag tror inte att det e det, men tack ändå!
User avatar
didde
Posts: 320
Joined: 2002-03-09 12:36:59
Location: Åtvidaberg

Post by didde »

Så vart det för mig en gång efter många svårdommar så kände jag på prollen och märkte att den inte satt i så bra. Jag tryckte ner den sedan funkade allt prima och jag vart glad igen ;D
User avatar
Datorfiluren
Posts: 226
Joined: 2002-03-30 14:45:46

Post by Datorfiluren »

Lösning:

Kolla att allt är rättkopplat, dvs. alla kontakter är fast ordentligt och att allt är ikopplat. Är det rätt och det ändå inte funkar är det söndrigt och måste bytas. För datorn på reparation isåfall eller om du har tillgång till komponenter reparera själv genom att testa med olika komponenter,sladdar odyl och se vad som händer. Skärmen eller grafikkortet kan ha gått sönder om datorn annars ger liv ifrån sig men det är svart på skärmen precis som om den är död. Kolla även sladden till monitorn. Moderkortet blir för svårtestat.

Lycka till!
Sony 21" E530,Hercules 3D Prohpet 8500LE,AMD Athlon XP 1800+,Tt Silent Viking,ASUS A7V333(RAID,FireWire,USB2.0,6ch Audio),Apacer 512MB 266MHz CL2,Seagate Barracuda ATA IV 80GB,Chieftec DX-01SLD Silver+ljuddämpn,Enermax 350W ATX,LG 8160B DVD-RAM
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Re: Min dator e död, så jag bedjar i panik efter hjälp...

Post by wille »

elak wrote:min dator e död ;( Vad är det som är trasigt? När jag sätter på den så går elen igång men skärmen e svart, är det ramen, prollen eller mobot som gått sönder, jag har fått förmig att man kan komma in i bios trots att pprollen e paj men jag e ju inte säker (det e därför jag frågar)
köp en ny dator vetja ;D
User avatar
Arne Anka
Posts: 403
Joined: 2002-03-07 23:01:23

Re: Min dator e död, så jag bedjar i panik efter hjälp...

Post by Arne Anka »

Dunderklumpen wrote:
elak wrote:min dator e död ;( Vad är det som är trasigt? När jag sätter på den så går elen igång men skärmen e svart, är det ramen, prollen eller mobot som gått sönder, jag har fått förmig att man kan komma in i bios trots att pprollen e paj men jag e ju inte säker (det e därför jag frågar)
köp en ny dator vetja ;D
En dag sitter du kanske själv där och ber om hjälp Tvivlar starkt på att du vill ha detta svar då
Chieftec DX-01W/OCZ Powerstream 520w | DFI Lanparty UT NF3
A64 3700+ | Kingston KHX3200 | Radeon X800XT

3dmark 2001 34836p
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Om du inte får något felmedelande (pip, eller nummer) så innebär det att posten misslyckas innan den kommer till ram-minnet. I vilken ordning allt testas varierar lite, men mobot och prollen brukar vara före ramet. testa att ta bort prollen och ramet, och blås bort eventuellt damm, och sätt tillbaka dom ordentligt, och försäkra dej om att det inte glappar... testa eventuellt även med en annan prolle, och bara en ram-modul... testa även att nolla cmosen...

Vad gjorde du innan detta hände? är den klockad?
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

Kollat strömsladden till mobot?

Med tanke på att hårddiskar och allt går igång men inte mobot. Är fläktarna kopplade till mobot eller till nätagget? Gamla datorer har en tendens att bli så här, då brukar det funka om man testar några gången, men jag har aldrig kommit fram till varför.

Hoppas att du hittar en lösning!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Nu funkar datorn igen ;D Det var grafikkortet som va trasigt, så nu måste jag väl köpa ett nytt :( Är det nån som kan rekomendera ett biligt och bra grafik kort? ...och tack för all hjälp allihopa :)
Post Reply