Behöver hjälp med felsökning och ev åtgärd. För hög temp?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
adde75
Posts: 4
Joined: 2004-03-20 16:46:10

Behöver hjälp med felsökning och ev åtgärd. För hög temp?

Post by adde75 »

Hej!

Har ett enerverande fel med burken:

Processor: AMD 2400+
Moderkort: Asus a7v8x-x
Grafik: Powercolor 9600Pro 128 Mb
Op: Win Xp
Agg: 350 W

Det är som så att den funkar hur bra som helst med I-net surfing och ordbeh o dyl men när man kör igång ett spel så låser sig eller startar burken om. Detta händer dock ifrån allt mellan 20min till 1h - alltså inte direkt. Har uppdaterat allt BIOS, drivrutiner för grafikkort, ljudkort, rubbet utan resultat....
Jag har min teori om att det kan vara för hög temp på processorn som gör det men är inte säker: Den ligger konstant mellan 75-90 grader (är det högt? Vad ska den ligga på? Hur får man ned den i så fall? Kylfläns och fläkt följde med från AMD och det stod i manualen att ingen pasta skulle användas....).
Börjar bli lätt desperat! Mycket tacksam för tips!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Eeeh

Post by Spixx »

Asså jag har ju bara en pentium 2,4 men det du säger med en CPU temp på upp mot 90 grader C så är det något FEL(tror jag) min CPU temp ligger mellan 30 - 55 men så är det också en pentium (har ingen erfarenhet av annat)
1. kolla att CPUn inte stannar efter ett tag
2. kolla att du har tillräckligt skarpt nätaggregat så att du inte får ström fall när du använder tex en extra hårddisk eller en fläkt
3. kolla om du har något problem med auto fläkt kontroll så att fläkten stannar auto efter ett tag
4. Skaffa bättre kylning (har du bara köpt processor utan kompatibel fläkt)

kommentar till 2an. jag hade en äldre dator p3 1000 som jag smackade in 1 extra fläkt o en till hårddisk men jag tänkte inte på att nätagget låg på typ 200 watt (vilket allt redan användes) detta ledde till många omstarter och mycket ilska kolla om du bara köpt CPU att moderkortet stöder fläkten stöder och att nättagget klarar allt
adde75
Posts: 4
Joined: 2004-03-20 16:46:10

Post by adde75 »

Tackar för tipsen!
För att vara på den riktigt säkra sidan har jag lossat ena sidan på datorn för att kolla så att fläkten fungerar, och den snurrar på så fint hela tiden....
Vad beträffande nätagget hade jag ett sunket 300w innan, men köpte ett nytt 350w som killen i butiken sa skulle vara mer än tillräckligt....
Jag glömde säga att med processorn har jag AMDs egna fläkt dvs det var en Boxed version jag köpte med "Themal pad" (vet inte den korrekta titeln på svenska) så den borde ju funka, men jag tycker ändå temperaturen är åt skogen för hög. För åtminstone 1 gång har datorn klippt strömmen för att temperaturen gick över 95 grader som moderkortet har som gräns..... ?!? ?!? ?!?
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hejsan hejsan adde75 din temperatur på 85-90 grader är väldigt väldigt hög. jag tycker min temp är mycket och den ligger på 60. en fråga bara när du monterade fläkten satt det något klistermärke eller något under? på de allra flesta nya fläkter du köper sitter det kylpasta redan fastmonterad men som skyddas av en bit tejpliknande sak. glömde du ta bort den eller fanns den? du kan även kolla i bios om du kan öka din fläkt till max. om ändå inget hjälper bör du antingen snacka med datoraffären där du köpte burken vad du har fått för jäkla skitfläkt eller köpa en ny. 90grader är alldeles på tok för mycket

//xianze
adde75 wrote:Tackar för tipsen!
För att vara på den riktigt säkra sidan har jag lossat ena sidan på datorn för att kolla så att fläkten fungerar, och den snurrar på så fint hela tiden....
Vad beträffande nätagget hade jag ett sunket 300w innan, men köpte ett nytt 350w som killen i butiken sa skulle vara mer än tillräckligt....
Jag glömde säga att med processorn har jag AMDs egna fläkt dvs det var en Boxed version jag köpte med "Themal pad" (vet inte den korrekta titeln på svenska) så den borde ju funka, men jag tycker ändå temperaturen är åt skogen för hög. För åtminstone 1 gång har datorn klippt strömmen för att temperaturen gick över 95 grader som moderkortet har som gräns..... ?!? ?!? ?!?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Håller med

Post by Spixx »

Testa att kolla med kylpastan.
Tror även att det kan vara något mysko med masikvara som kanske hindrar din fläkt från att snurra ordentilgt (SI software sandra skulle kunna hjälpa!!!)
http://download.com.com/3000-2086-10264 ... ag=lst-0-1

Kolla va det programet säger...
adde75
Posts: 4
Joined: 2004-03-20 16:46:10

Post by adde75 »

Tackar för tipsen!
Dessa sabla datorer.... :[
Igår plockade jag isär sxxxxn och undersökte ifall det kunde vara något som satt ivägen för själva fläkten. Förutom lite damm så verkade allt i sin ordning, men för säkerhets skull drog jag kablarna i datorn så långt från fläkten som möjligt. (utan risk för kabelbrott el dyl) Döm om min förvåning när tempmätaren sjönk med 20 grader..... från konstant 75-80 grader utan spel igång till 55-60grader..... AHHHH! tänkte jag: "nu är saken kirrad". Men ICKE!
Idag är det samma visa igen fast med en något lägre temp. Nu ligger den kring 60 grader i viloläge och springer upp till 70 vid spel el dyl....
Och nu låser den sig inte utan klipper med en reboot som följd - skitkul!
:[

Citat Xianze:
"en fråga bara när du monterade fläkten satt det något klistermärke eller något under?"
Jodå det gjorde och skyddsplasten till denna är borttagen allt enl manualen.
En annan sak: Jag "roade" mig med att kolla huruvida temperaturen från "Hardwaremonitor" i BIOSen stämmer med ett fristående program i windows och de skiljer sig totalt, När BIOS visar 81grader så visar programmet i Windows 61 grader (Sandra)..... Vad är rätt?

-=SpiXx=-
Kan man få Sandra att ställa in rätt hastighet på fläkten för den verkar snurra med konstant hastighet hela tiden: 3392rpm.... är det lågt?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Fristående program

Post by Spixx »

Som bla kan se hur snabbt din fläkt snurrar osv (såg att du redan använt likande)
Post Reply