Uppgradering av dator, nytt moderkort mm

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Uppgradering av dator, nytt moderkort mm

Post by mr_tobbe »

Ja, min nuvarande dator suger verkligen så jag tänkte ta och uppgradera den lite, och jag undrar om ni tycker det verkar bra det som jag köper för pengarna. Om jag kan få bättre för pengarna osv.

Min nuvarande dator är på:
Intel Celeron 2.0GHz
Nått skumt moderkort utan AGP!
256DDR RAM minne (246MB egentligen för jag har interigerat grafikkort)
20GB hårddisk 5400RPM
Intel extreme skit grafikkort
Creative audigy 2
En ful låda från fujitsu
DVD/CD läsare (har ingen brännare)
17" CRT skärm
_____________________________________________________________
-Jag hade då tänkt att först köpa ett ASROCK moderkort för 495 kr:
*moderkort för intel celeron/p4
*atx format
*USB 2.0
*lan 10/100
*inbyggt ljudkort
*AGP x8
*DDR400/333/266
*serial SATA
*FSB800
*RAID
*intel hyper threading

Det tycker jag verkar bra. Men kom med synpunkter
_____________________________________________________________
-Sen ska jag köpa ett nytt grafikkort, hade tänkt mig ett:
ATI radeon 9600PRO 128 mb, för 1100 kr som jag tycker är billigt för hur bra det har sett ut i olika tester

Kom med synpunkter även där
_____________________________________________________________

Sen ska jag köpa DDR ram minnen. I min nuvarande dator sitter det redan ett 256 mb DDR ram minne som jag tänker använda. Plus det så hade jag tänkt mig att köpa ddr ram minne av min kompis för kanske 400-500 kr, kanske lite mer, jag vet inte. Moderkortet har 4 st minnes platser. Så jag kan ju alltid uppgradera med lite 256 mb minnen om jag har råd nån gång.

Kom med synpunkter
_____________________________________________________________

En hårddisk måste jag köpa. Men det är inte det viktigaste just nu för mig tycker jag. Hade tänkt mig en Seagate 120 GB,7200RPM,8MB cache. Den kostar väl ungefär 900 kr
_____________________________________________________________

Jag kommer aldrig att ha råd med en processor på ett tag. Men min celeron 2.0 GHz kommer nog klara sig i spel, med mina andra komponenter.

Ett bra ljudkort har jag.

Lådan skulle vara kul att uppgradera, men det behöver jag inte stressa med.

Ja det var väl allt. Kom med synpunkter om mina köpstankar och ge mig tips. om vad jag kanske ska köpa istället eller liknande

Just nu har jag 1100 kr, men jag har ganska lätt att få pengar. Sen ska jag ju inte köpa allt på en gång
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Uppgradering av dator, nytt moderkort mm

Post by GuessWho »

Mr_Tobbe wrote:Sen ska jag köpa ett nytt grafikkort, hade tänkt mig ett:
ATI radeon 9600PRO 128 mb, för 1100 kr som jag tycker är billigt för hur bra det har sett ut i olika tester
Du har visserligen inte sagt vad du ska ha datorn till, men om det är främst till spelande så är det ganska vettigt med det grafikkortet.
Synd att ditt nuvarande moderkort inte har AGP för annars hadde det du kunnat börja med grafikkortet och sen köpa moderkort, cpu och minnen när du har råd.

Om du senare ska ha en Pentium 4 med 200MHz quad pumped FSB (eller 800MHz i marknadsföring) så vill du antagligen köra minnena i högre klockfrekvens än vad du gör nu och det är inte säkert att minnena klarar det. Så eventuellt måste du även byta ut minnena.
De som kallas för PC3200 är garanterade att klara 200MHz (DDR400) och bör duga aldelles utmärkt om du inte ska överklocka, eller inte överklocka så mycket.

Det smidigaste är om du kan köpa moderkort+minne+cpu samtidigt men du får väl göra vad budgeten tillåter.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Re: Uppgradering av dator, nytt moderkort mm

Post by mr_tobbe »

GuessWho wrote:
Mr_Tobbe wrote:Sen ska jag köpa ett nytt grafikkort, hade tänkt mig ett:
ATI radeon 9600PRO 128 mb, för 1100 kr som jag tycker är billigt för hur bra det har sett ut i olika tester
Du har visserligen inte sagt vad du ska ha datorn till, men om det är främst till spelande så är det ganska vettigt med det grafikkortet.
Synd att ditt nuvarande moderkort inte har AGP för annars hadde det du kunnat börja med grafikkortet och sen köpa moderkort, cpu och minnen när du har råd.

Om du senare ska ha en Pentium 4 med 200MHz quad pumped FSB (eller 800MHz i marknadsföring) så vill du antagligen köra minnena i högre klockfrekvens än vad du gör nu och det är inte säkert att minnena klarar det. Så eventuellt måste du även byta ut minnena.
De som kallas för PC3200 är garanterade att klara 200MHz (DDR400) och bör duga aldelles utmärkt om du inte ska överklocka, eller inte överklocka så mycket.

Det smidigaste är om du kan köpa moderkort+minne+cpu samtidigt men du får väl göra vad budgeten tillåter.
Jag ska använda den till spel. kommer inte minnena fungera med p4? eller funkar den med celeron? är grafikkortet bra för spel?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Celeron 2.0GHz och uppåt är i princip en Pentium 4 Nortwood "A" fast med mindre L2 cache.

Det finns dessa Pentium 4 med Nortwood kärnan:
Pentium 4 "A" 400MHz FSB (egentligen 100MHz quadpumped) upp till 2.6GHz
Pentium 4 "B" 533MHz FSB (egentligen 133MHz quadpumped) upp till 3.06GHz
Pentium 4 "C" 800MHz FSB (egentligen 200MHz quadpumped) upp till 3.4GHz

Observera att vissa hastigheter finns i mer än en av varianterna. Exempelvis Pentium 4 2.4GHz finns som "A", "B" och "C".

Vilka minnesinställnignar du har tillgodo beror på vilket moderkort du har och vilken processor du stoppar i.
Även om du väljer en Pentium 4 "C" så kanske du fortfarande kan köra minnena i någon inställning som de klarar av, men om du ska utnytja prestandan i den snabbare FSB hos "C" varianterna så måste du antagligen köpa nya minnen.

Om du skulle köra FSB:DRAM i förhållande 1:1, alltså minnet i samma klockfrekvens som som FSB (den riktiga hastigheten, inte det som står i marknadsföring) så blir det så här:
Om du skaffar Pentium 4 "A" kan du använda samma minnen som du har nu
Om du skaffar Pentium 4 "B" kan du kanske använda samma minnen som du har nu. Är de märkta DDR266 eller PC2100 (eller högre) så går det.
Om du skaffar Pentium 4 "C" måste du antagligen byta minnen

DDR200 eller PC1600 minnen är relativt ovanliga, så antagligen har du DRR266/PC2100 eller bättre.


De populäraste grafikkorten för spel i dagsläget är Radeon 9600 i antingen PRO eller XT modell, samt 9800 också i antingen PRO eller XT modell.
GeForce FX 5700 och 5900/5950 är också bra för spel.

Så det korta svaret angående grafikkortet är "ja" :)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

GuessWho wrote:Celeron 2.0GHz och uppåt är i princip en Pentium 4 Nortwood "A" fast med mindre L2 cache.

Det finns dessa Pentium 4 med Nortwood kärnan:
Pentium 4 "A" 400MHz FSB (egentligen 100MHz quadpumped) upp till 2.6GHz
Pentium 4 "B" 533MHz FSB (egentligen 133MHz quadpumped) upp till 3.06GHz
Pentium 4 "C" 800MHz FSB (egentligen 200MHz quadpumped) upp till 3.4GHz

Observera att vissa hastigheter finns i mer än en av varianterna. Exempelvis Pentium 4 2.4GHz finns som "A", "B" och "C".

Vilka minnesinställnignar du har tillgodo beror på vilket moderkort du har och vilken processor du stoppar i.
Även om du väljer en Pentium 4 "C" så kanske du fortfarande kan köra minnena i någon inställning som de klarar av, men om du ska utnytja prestandan i den snabbare FSB hos "C" varianterna så måste du antagligen köpa nya minnen.

Om du skulle köra FSB:DRAM i förhållande 1:1, alltså minnet i samma klockfrekvens som som FSB (den riktiga hastigheten, inte det som står i marknadsföring) så blir det så här:
Om du skaffar Pentium 4 "A" kan du använda samma minnen som du har nu
Om du skaffar Pentium 4 "B" kan du kanske använda samma minnen som du har nu. Är de märkta DDR266 eller PC2100 (eller högre) så går det.
Om du skaffar Pentium 4 "C" måste du antagligen byta minnen

DDR200 eller PC1600 minnen är relativt ovanliga, så antagligen har du DRR266/PC2100 eller bättre.


De populäraste grafikkorten för spel i dagsläget är Radeon 9600 i antingen PRO eller XT modell, samt 9800 också i antingen PRO eller XT modell.
GeForce FX 5700 och 5900/5950 är också bra för spel.

Så det korta svaret angående grafikkortet är "ja" :)
Jag har kollat med mitt minne som jag har nu. och det är pc2100:d. så det kommer funka:D. och jag ska använda min celeron processor som är typ "A". funkar t ex ett 333 minne, och ett 266 minne ihop?. fungerar ddr sdram som jag har på mitt nuvarande minne med "vanlig" ddr ram?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Mr_Tobbe wrote:Jag har kollat med mitt minne som jag har nu. och det är pc2100:d. så det kommer funka:D. och jag ska använda min celeron processor som är typ "A". funkar t ex ett 333 minne, och ett 266 minne ihop?. fungerar ddr sdram som jag har på mitt nuvarande minne med "vanlig" ddr ram?
PC2100 betyder att minnet är officiellt godkänt för upp till 133MHz
PC2700 betyder att minnet är officiellt godkänt för upp till 166MHz
(Sen kan DDR utföra dubbelt så mycket som "vanligt" SDRAM, det är därför ovanstående kallas för DDR266 respektive DDR333).

Du kan alltid köra ett minne i lägre klockfrekvens än vad det är garanterat att klara av. Ungefär som att en bil med en topfart på 250km/h även går bra att köra i 70km/h.

Det går även att köra ett minne i högre klockfrekvens än det är garanterat att klara av. Hur mycket skiljer dock från minne till minne. Om man vill vara på säkra sidan så kör man minnet i den klockfrekvens det är certifierat för (alt. lägre klockfrekvens).

ddr ram är DDR SDRAM. Bara att de inte skrivit ut det på det sättet. Det är visserligen möjligt att det använts DDR funktionalitet på andra minnestyper, men när man pratar om "ddr minne" så är det vanligtvis ddr sdram som man menar.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

GuessWho wrote:PC2100 betyder att minnet är officiellt godkänt för upp till 133MHz
PC2700 betyder att minnet är officiellt godkänt för upp till 166MHz
(Sen kan DDR utföra dubbelt så mycket som "vanligt" SDRAM, det är därför ovanstående kallas för DDR266 respektive DDR333).

Du kan alltid köra ett minne i lägre klockfrekvens än vad det är garanterat att klara av. Ungefär som att en bil med en topfart på 250km/h även går bra att köra i 70km/h.

Det går även att köra ett minne i högre klockfrekvens än det är garanterat att klara av. Hur mycket skiljer dock från minne till minne. Om man vill vara på säkra sidan så kör man minnet i den klockfrekvens det är certifierat för (alt. lägre klockfrekvens).

ddr ram är DDR SDRAM. Bara att de inte skrivit ut det på det sättet. Det är visserligen möjligt att det använts DDR funktionalitet på andra minnestyper, men när man pratar om "ddr minne" så är det vanligtvis ddr sdram som man menar.
TACK för hjälpen! det har varit till stor hjälp
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Vilket av alla sorters 9600 pro ska jag köpa ?!?

Lång url

Vill nog ha det runt 1100 kr, inte mer.
Tycker det första ser riktigt bra ut, om man tittar på specifikationerna, och till det priset! men jag vet inte...det kanske är skit!

hjälp mig

I alla tester har dom ju kört med "ati radeon". kan dom andra märkena göra bättre prestationer i spel?

thimp fixade till lång url
Post Reply