Behöver lite råd...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Behöver lite råd...

Post by AphX »

Ska pussla ihop en dator.
Jag håller på mycket med musik och mjukvarusynthar som kräver väldigt mycket av datorn. Musik funkar inge vidare med AMD har jag hört så jag hoppar det och kör intel istället.
Tänkte Intel Northwood 3.4Ghz 512kb cache eller Intel Prescott 3.2Ghz 1mb cache. Har hört illa om prescott men frågan är om man skulle köra prescott istället med tanke på cache minnet.

Någon som har något tips på moderkort till dessa processorer? Har inga större krav när det gäller massa pci platser å portar, vill bara ha ett moderkort som presterar bra.

Sen tänkte jag på skärm... Har kollat på Samsung Syncmaster 957MB 19" eller Samsung Syncmaster 959NF 19". Någon som har erfarenhet av dessa? Kommer inte köra allt för höga upplösningar. Eller någon som har något tips på annan skärm i samma prisklass? Runt 2000-3000.


Tack!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Okej, ska göra mitt bästa...ingen expert men väl en novis ;D

Jag tror också att Intel är bästa valet när det gäller audio och video m.m.

AMD är mer ämnad för spel och benchmark tror jag...

Ta inte Prescotten (Kotte(n)) dels för att Northwooden är svalare och dels för att Northen presterar bättre ?!? trots att den har lägre cache...sant faktiskt.

Valet om moderkort anser jag nog att valet om chipset är det viktigaste, vilket chipset som är bäst till Intel P4 Northwood är jag inte säker på men en gisning vore väl Intel:s chipset...Intel+Intel borde väl nästan blir bäst el.??? En gisning som sagt...

Om det du ska hålla på med som kräver mycket av datorn vore väl Ram-minnen vara ganska viktiga val?
Det som du ska ta isf är minnen med så låg steppings som möjligt, bättre prestanda och snabbare kanske inte precis rätt formulering men skriver det ändå, se bara till så att minnen och cpu jobbar i samma frekvens, hz. Northwooden körs i 800mhz o passande minnen körs i 200 (det blir 800 för att 4x200=800)...

Skärmar är inte mitt område direkt, tycker det är mest smaken man har som avgör valet om skärm...tycker skärmarna är i "stort" sett ganska lika varandra i den kategorin dom tillhör - TFT, CRT, 17", 19"...

Av dom två skärmarna som du tar upp skulle jag tagit Samsung Syncmaster 957MB tror jag faktiskt.

Recensioner: http://www.smartson.se/Default.ASP?Test ... WCI=wiTest och http://www.smartson.se/Default.ASP?Test ... WCI=wiTest

Men det är vad jag tycker :D...o smaken är som baken ;)

Varsågod :)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Precis som Pumping_iron säger så är Prescott inte mycket att rekomendera, eftersom den ofta presterar sämre.


Det har förväntats att prestandaskillnaden Nortwood vs Prescott ska bli bättre för Prescott vid högre klockfrekvenser. Men jag såg något test där både Northwood och Prescott överklockades och det blev inte så mycket större fördel för prescott för det.

Anledningen är att säg om du har två 3.2GHz med 200MHz FSB (quad pumped) så har du en multipel på 16. Överklockar du till 4GHz så blir det att höja FSB till 250MHz med låst multipel.
Då får båda snabbare kommunikation med nordbryggan och även minnet.
Skulle du ha 2st 4GHz med 200MHz FSB och multipel 20 istället så blir den relativa skillnaden mellan core och FSB hastighet större och då får Prescott mer nytta av sin större L2 cache. Då får man det förväntade resultatet at Prescott presterar bättre vid höga klockfrekvenser.

Desutom genererar Prescott mer värme så det krävs mer kylning för att hålla på samma temperaturer än motsvarande Northwood och Athlon64.

Intels 875P är det bästa Pentium4 chipset om inget annat har gått om det på sistånde?


Det här minnet från Corsair skulle vara trevligt
TWINX1024-3200XLPRO XMS3200 1024MB 2-2-2-5 2x184 DIMM Black XMS ProSeries

Det minnet är certifierat för att klara 2-2-2-5 timings i 200MHz (*2 för DDR) vilket är mycket bra. Om man höjer till sämre timings så ska de även tåla en del överklockning...
I deras TWINX1024 paket så är det 2st 512MB moduler du får och inte 1st 1024. Men 2st 512 är bättre än 1st 1024 eftersom du då kan köra Dual DDR. Enda nackdelen med att använda 512MB moduler är att du inte kan ha mer än 2GB minne på ett moderkort med 4st minnesplatser och det är ovanligt med moderkort som har fler minnesplatser, men ska du ha mer än 2GB minne blir det ganska dyrt.
1024MB minne är en bra början och om du behöver mer sen så kan du alltid köpa till det senare.
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Tack!

Post by AphX »

Tack så hemskt mycket för svaren.

Så din slutsats är alltså att jag borde satsa på northwood? Jag har inte tänkt att överklocka, men kan hända att jag kommer göra det vid senare tillfälle.

Förresten hur brukar fläktarna som följer med processorerna va? Värt att köpa en fläkt separat även fast jag inte ska överklocka?
Post Reply