Brann...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Brann...

Post by Gosman »

Mjo, jag var på dreamhack och spelade lite musik i entrén, helt plötsligt började lukta rök, jag tittade runt lite och tillslut var det en som sa att det va min dator som rök... vi rykte ur kontakten och sket i den.

Hur som helst så tänkte jag se om jag kunde få igång den nu...

Tror det var från nätagget som det rök, men jag vet inte. Det jag undrar är vad som kan ha gått sönder.

Moderkort
Nätagget
Minnet
Processor
Grafikkort

Nätagget kör igång och det går ström till moderkort och fläktar och hårddsikar snurrar igång, men jag får ingen bild... varken med Agp eller Pci grafikkortet... jag har testat att starta med olika minnen i också... nån som har någon idé om vad som kan va fel...? ::)
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det kan ju vara flera orsaker, en gång kom två av mina manuellt klippta 12V-sladdar i kontakt med varandra, vilket ledde till kortis, värmen som alstrades smälte sedan skyddsplasten runt kabarna ifråga vilket bildade en jädra massa rök.

Jag slet isär kablarna och isolerade dem ordentligt, ploppade igång datorn - och den har gått som en klocka sedan dess.
Aotearoa - tino rangatiratanga
I-or
Posts: 42
Joined: 2002-03-24 11:17:33
Contact:

Post by I-or »

Jag har varit med om något liknande.
I mitt fall brände jag cpu´n.
Prova med det.
Epox 8RDA3+ Rev 1,1
Amd XP2500+ Barton @10,5*200=2100mhz
Twinmos Winbond 2*256Mb Dual chanel
Msi Gf4 Ti4200 64mb
Ibm 100 Gb WD 80
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

hihi. den datorn luktade inte gott. :)
Kan ju säga att det var nätagget som luktade som om några dioder eller motstånd brännt.




provat att starta psu'n ensam och mäta om det finns rätt spänningar överallt.


provat ett annat psu?

/erik
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

mitt nätagg brände och stank död och pina..

som tur var överlevde allt.. chansen att nåt brände förutom nätagget finns, men det bör ha klarat sig.. annars får du testa delarna var för sig..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Öppna ditt nätagg och kolla hur det ser ut innuti. Ta dig en kik på kondingarna(ganska stora cylinderformade saker). Om de går sönder läcker elektrolyt ut och det börjar ryka och lukta. Hände en släktings 486:a och då dog bara agget medan resten av datorn klarade sig. Testa med ett annat nätagg om du har möjlighet, det är väl den komponent som troligast börjar ryka sådär spontant.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Hmmm jo, jag har kollat i nätagget, inget som har brunnit, och inget som läkt ut heller... inga kablar som ser konstiga ut heller... vet faktiskt inte vad det kan vara. Provade med ett annat nätaggregat, men det agget har inte den där extra 12volts? kabeln som ska till moderkortet... så jag vet inte.. btw, det är en barton 2500+ och ett soltek mobo...
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Hehe tänt va det här ;) Om du nu inte får nån bild på varken PCI/AGP kanske det e moderkortet? Med dagens nätagg så bryter den om det blir kortslutning så det brukar vara liten risk att något mer pajjar om det blir kortslutning.
|-| /-\ X X 0 r
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

fragwolf wrote:Hehe tänt va det här ;) Om du nu inte får nån bild på varken PCI/AGP kanske det e moderkortet? Med dagens nätagg så bryter den om det blir kortslutning så det brukar vara liten risk att något mer pajjar om det blir kortslutning.
Problemet är dock att dagens nätagg har så hög ström ämfört med den ström som kan gå i ledningarna så att man kan kortsluta nätagget med en tunnare tråd (tillexempel en ledare på ett kretskort) utan att nätagget slår från för kortslutning, du kan därför bränna upp t.ex en CPU eller GPU utan att nätagget fattar att det är kortslutning då resistansen i ledningarna gör att man aldrig kommer över korslutningsströmmen, detta är särskilt märkbart på billigare nätagg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply