Bit i den här ni!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Choi
Posts: 12
Joined: 2004-07-02 20:33:06

Bit i den här ni!

Post by Choi »

Dagens goda gärning: nybörjarhjälp

Okej jag har just skruvat ihop den sprillans nya datorn, men nu är det så att min powerknapp inte tycks fungera. Fläktarna och så går ju igång när jag sätter på nätaggregatet men...ingen reaktion från powerknappen (förutom att en grön lampa tycks lysa svagt på fronten), och enligt skärmen så är PCn inte påsatt. CDn å det fungerar inte heller.

Min gissning ligger väl i att Power LED grejerna är felkopplade.

Det är tre pins, men bara två separata kontakter (kablar alltså). Två av pinsen är plus-märkta. Jag har prövat att vända på kontakterna åt alla håll.

Det står ingenting i manualen som verkar kunna hjälpa mig.

Frågan är nu:
  • 1. Till vilken av de plus-märkta pinsen ska jag koppla?
    2. Varför är det två plus-pins överhuvudtaget?
    3. Hur gammal är Mel Gibson?
    4. Kan någonting annat vara problemet?
Tack, tack på förhand!
Det var enklare på 8-bitarstiden...
Mackan
Posts: 445
Joined: 2002-03-07 23:34:16
Contact:

Post by Mackan »

Det beter sig så om biosen är död, det kan vara problemet.

Men prova att ta ut grafik kortet och sätt i det igen, eftersom den startar
så kan det vara vga signalen som inte funkar.
Prova lika så med ram minnet. Kolla också så att clear cmos jumpern finns och om i så fall att sitter på rätt plats.

/Lycka till
Last edited by Mackan on 2004-07-03 19:51:48, edited 1 time in total.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Lite underligt att skärmen inte reagerar. Den skall ju normalt märka av datorn så fort det är ström i, även om den är avstängd.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

jag tror han menar att lampan på skärmen lyser orange till skillnad från grönt som den lyser när datorn startas
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
piggie
Hedersbit
Posts: 179
Joined: 2003-12-03 19:51:34
Contact:

Post by piggie »

Mel Gibson är väl 40+? :-)

Edit: 48, han föddes 1956 :D
Dags att byta signatur nu...
User avatar
MrDT
Posts: 455
Joined: 2003-11-05 16:02:19
Location: Skåne

Re: Bit i den här ni!

Post by MrDT »

Choi wrote:Dagens goda gärning: nybörjarhjälp

Okej jag har just skruvat ihop den sprillans nya datorn, men nu är det så att min powerknapp inte tycks fungera. Fläktarna och så går ju igång när jag sätter på nätaggregatet men...ingen reaktion från powerknappen (förutom att en grön lampa tycks lysa svagt på fronten), och enligt skärmen så är PCn inte påsatt. CDn å det fungerar inte heller.

Min gissning ligger väl i att Power LED grejerna är felkopplade.

Det är tre pins, men bara två separata kontakter (kablar alltså). Två av pinsen är plus-märkta. Jag har prövat att vända på kontakterna åt alla håll.

Det står ingenting i manualen som verkar kunna hjälpa mig.

Frågan är nu:
  • 1. Till vilken av de plus-märkta pinsen ska jag koppla?
    2. Varför är det två plus-pins överhuvudtaget?
    3. Hur gammal är Mel Gibson?
    4. Kan någonting annat vara problemet?
Tack, tack på förhand!
Har hänt likadant med mig förr och då var det något med CPUn.
Den datorn brukar köra en P4 NW i vanliga fall men jag skulle se ifall min Celeron fungerade på det moderkortet (Gigabyte) så jag satte in Celeron i mobot och det fungerade men när jag satt tillbaka P4an så startade datorn men inte skärmen (blinkade orange) så jag tog ut prollen och satt in den igen några gånger så fungerade det. Vet inte värför :-/
Abit AN7, AMD Athlon XP 2600+ 333MHz, 512mb 266MHz, Seagate Barracuda 120GB 7200RPM, Geforce 4 MX440 64MB
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

har du satt i p4-kontakten ("12volts-") ordentligt? låter nämligen som att den inte får tillräckligt med strömming.
En annan tänkbar orsak, eller om det handlar om en AMD, kan vara att du kör ett gammalt nätagg som inte klarar så mycket... iså fall sätt i ett med min. 250w och helst 300w.
Choi
Posts: 12
Joined: 2004-07-02 20:33:06

Post by Choi »

Ah, all hjälp rör mig till tårar...

Felet, trots allt, löste sig. Av någon underlig anledning hade jag lämnat en del av moderkortet i kontakt med chassit. Det hände faktiskt en gång tidigare och då löste jag problemet, men uppenbarligen bara delvis eftersom allt jag lyckades få igång var processorfläkten, heh.

Nåja, nu funkar ju allt iallafall och det enda som har skadats är min stolthet.
Det var enklare på 8-bitarstiden...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Choi wrote:Ah, all hjälp rör mig till tårar...

Felet, trots allt, löste sig. Av någon underlig anledning hade jag lämnat en del av moderkortet i kontakt med chassit. Det hände faktiskt en gång tidigare och då löste jag problemet, men uppenbarligen bara delvis eftersom allt jag lyckades få igång var processorfläkten, heh.

Nåja, nu funkar ju allt iallafall och det enda som har skadats är min stolthet.
Det är lätt hänt. Händer till och med den bästa (jag)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
nurtech
Posts: 4
Joined: 2002-11-10 14:49:53

Post by nurtech »

Jag får inte i heller igång min dator som jag (nyss) har köpt. Har kopplat allt rätt tycker jag, men vet inte om jag använde rätt skruva till moderkortet. Så moderkortet har kanske kontakt med chassi.

Skulle det enbart göra att det inte händer något när jag trycker på powerknappen?
Allt är relativt
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Moderkortet ska ha kontakt med chassit, men endast via distanserna du skruvar i chassit och sedan fäster moderkortet i. Får du däremot i en extra distans någonstans som inte har ett motsvarande skruvhål i moderkortet kan det ställa till problem. Var försiktig med var du skruvar i distanserna och kolla alltid så det finns motsvarande platser i moderkortet.

Ett tips är att bygga ihop datorn "på bordet" med så få komponenter som möjligt i början och allt efter som plocka i mer. På så vis ser du lätt om något börjar strula.
» the empire never ended
Post Reply