TV-Out - Svartvit!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

TV-Out - Svartvit!

Post by Lindeborg »

Har ett litet dilemma som uppmärksammade mig för en tid sedan. Kom hem från krogen och skulle kika på torsk på tallin, dock helt plötsligt var alla inställningar angående tv'n borta.

Efter detta ominstallerade jag windows och livet var återigen frid och fröjd, för en stund.. Gick ett tag och helt plötsligt var bilden svart-vit.. Ändrade upplösning på skärmen och färgen återkom, trodde jag hade problemet som i en liten ask..

Så gick det yttligare någon dag, och numer är det endast svart-vit. Har uppgraderat drivrutinerna eftersom återigen försvann alla inställningar som fanns om en tv..

Återfick inställningarna men aldrig färgen, spelar tydligen inte heller någon roll vilken PAL-version jag kör med... Har även kontrollerat kablaget... Någon som har något tips?

Tack på förhand!

Tomas Lindeborg
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Kan det vara något program som ändrar inställningarna?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Nvidia grafikkort? Om så iaf för ett tag sedan med programmet tv-tuner, eller vad namnet på det nu var, så kunde man ändra signalen. Forska i detta..
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

kan det vara tv'n som inte stöder s-video? Jag lyckades med konststycket att få färg i en sådan, för ett ögonblick, men i övrigt blev och ska det bara bli svartvit med dessa... dvs tv-apparater utan stöd för s-video.
niko
Posts: 284
Joined: 2004-04-13 22:03:32
Location: Skogen

Post by niko »

spaceman75 wrote:kan det vara tv'n som inte stöder s-video? Jag lyckades med konststycket att få färg i en sådan, för ett ögonblick, men i övrigt blev och ska det bara bli svartvit med dessa... dvs tv-apparater utan stöd för s-video.
nån som vet va de e för tv apparater som inte stödjer s-video?
vi ska få ny snart .. ska bli väldigt intressant att se om de blir färg för mitt nya ati kort ... vi har en gammal tv nämligen ..
..:[Server]:.. AMD Athlon 2100+ . 512 DDR . 240 Gb Hdd . GeForce 4 64Mb . PSU SilverStone 300W
..:[Work]:.. AMD Athlon 64 3200+ . 1024 DDR . 650 Gb Hdd . ATi Radeon 9800xt 256 Mb . MSI k8t neo . PSU Tagan 480W
..:[Lap]:.. Acer Ferrari 3200LMi
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

niko
Posts: 284
Joined: 2004-04-13 22:03:32
Location: Skogen

Post by niko »

-=SpiXx=- wrote:Testa denna...
för ati då?
..:[Server]:.. AMD Athlon 2100+ . 512 DDR . 240 Gb Hdd . GeForce 4 64Mb . PSU SilverStone 300W
..:[Work]:.. AMD Athlon 64 3200+ . 1024 DDR . 650 Gb Hdd . ATi Radeon 9800xt 256 Mb . MSI k8t neo . PSU Tagan 480W
..:[Lap]:.. Acer Ferrari 3200LMi
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Det beror på att Jag inte har någon som helst erfarenhet av just ATI radeon... eller ATI... Men jag vet att de har ett mkt enklare system på de senaste drivisarna för just TV out, men jag säger inget säkert tänkte att ni som visste mer kunde lägga till...

edit= Jag ber om ursäkt för att jag tog upp den guiden (håller på med en ny) men jag vet inget om ATI jag har ett G4 4200 TI men det är allt så ber återigen om ursäkt för att guiden inte var fullständig (borttagen nu)
Men lösningen är att ställa in (om du har nvidia) så att du har "rätt" kabel inställd under högerklicka på skrivbordet => Egenskaper => Fliken inställningar => Avancerat => Fliken med ditt grafikkortsnamn => hitta menyn för (n-view) och markera "skärmen" och ta advanced => ställ in på "type of connection" antingen Composite eller S-video...
User avatar
Nurgle
Posts: 72
Joined: 2002-10-05 1:38:19
Location: Sverige, Göteborg

Post by Nurgle »

Säker på att du har rätt kanal på tv:n, jag har svartvit tvoutbild om jag har på AV2, får ingen bild på AV1 dock har jag färg på YG2 eller vad fasen kanalen heter..
Wepic Visions - www.wepic.se
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

Lösning

Post by Lindeborg »

Lösningen var så pass enkel, det satt i kontakten. Grafikkortet var inställt på att själv identifiera kontakten och efter att jag väl prickat i komposit-anslutning så var problemen över. Detta var då, det jag antar, som har krånglat en tid då datorn skiftat anslutning av någon outgrundlig anledning och fått till följd att färgen försvunnit..

Hur som helst, tack så mycket!

Mitt bröst kan åter andas utan tyngder =)
Post Reply