Köpråd digitalkamera

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Köpråd digitalkamera

Post by nem »

Jag letar efter en ny digitalkamera inför en resa i sommar.

Mina absolut viktigaste krav är att den ska vara liten, nätt och estetiskt tilltalande. Sedan ska man kunna ta bilder som duger till att skriva ut A5 också. Jag har läst en del och kommit fram till att Canon Digital Ixus i (aka SD 10), och Pentax Optio S4i är vettiga alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av dessa, eller någon annan i samma klass som gått mig förbi?

Priset är sekundärt, men kameran ska vara prisvärd. Kostar den 7kkr så ska den också kännas som om den är värd det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

En vän till mig har en Canon Digital IXUS 500, mitt första intryck efter några minuter var att det var väldigt hög kvalitet på kameran, den känns solid och gedigen. Den tar bra bilder är kompakt och jäkligt stilren. Ett plus till är att den trots sin storlek har optisk zoom.

Recention hos Hardwarezone.com
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Re: Köpråd digitalkamera

Post by spaceman75 »

nem wrote:Jag letar efter en ny digitalkamera inför en resa i sommar.

Mina absolut viktigaste krav är att den ska vara liten, nätt och estetiskt tilltalande. Sedan ska man kunna ta bilder som duger till att skriva ut A5 också. Jag har läst en del och kommit fram till att Canon Digital Ixus i (aka SD 10), och Pentax Optio S4i är vettiga alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av dessa, eller någon annan i samma klass som gått mig förbi?

Priset är sekundärt, men kameran ska vara prisvärd. Kostar den 7kkr så ska den också kännas som om den är värd det.
Haru kollat www.cyberphoto.se ? -bästa siten för info om digitalkameror.

Låga priser dessutom.

Canon PowerShot S60, ser ut som ett bra val förresten. Fick betyget Toppklass. "Lika rolig att använda som en systemkamera, men ryms i fickan".
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Testat både IXUS 430 samt 500, både är "helt okey" och vad man kan förvänta sig i kompaktkameraklassens övre skikt. Dock är den optiska zoomen bristfällig, eller så är det bara jag som vill ha teleobjektiv på digitalkamera ^^ EOS 300D über alles, fast... den är ju varken liten eller kompakt ;p
iDon't care about your problems.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag hade struntat i alla andradivisionskameror och satsat på en Canon EOS 1D direkt, men då kostar det ju med objektiv och annat mys :)

Canon EOS 300D är nog det bästa mellanalternativet, en gedigen proffsig kamera som presterar över förväntning..
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

eruku wrote:En vän till mig har en Canon Digital IXUS 500, mitt första intryck efter några minuter var att det var väldigt hög kvalitet på kameran, den känns solid och gedigen. Den tar bra bilder är kompakt och jäkligt stilren. Ett plus till är att den trots sin storlek har optisk zoom.

Recention hos Hardwarezone.com
Tack för ett mycket bra tips, recensionen verkade riktigt seriöst skriven. Det enda jag är lite orolig för är storleken, den är nästan 3 cm tjock vilket känns lite i mesta laget. Men jag ska definitivt be att få se på den i en affär.
spaceman75 wrote:Haru kollat www.cyberphoto.se ? -bästa siten för info om digitalkameror.

Låga priser dessutom.

Canon PowerShot S60, ser ut som ett bra val förresten. Fick betyget Toppklass. "Lika rolig att använda som en systemkamera, men ryms i fickan".
Jag vill nog gärna känna på kameran på riktigt innan jag köper, så det blir nog ingen webaffär även om det blir lite billigare.

Kameran du tipsade om är säkert bra, men den passar inte riktigt mig eftersom den är alldeles för stor.
Gnuet wrote:Testat både IXUS 430 samt 500, både är "helt okey" och vad man kan förvänta sig i kompaktkameraklassens övre skikt. Dock är den optiska zoomen bristfällig, eller så är det bara jag som vill ha teleobjektiv på digitalkamera ^^ EOS 300D über alles, fast... den är ju varken liten eller kompakt ;p
Menar du att den optiska zoomen är för liten, eller av dålig kvalité?

För jag tror nästan att jag klarar mig utan zoom om det betyder att kameran blir mycket mindre.
fisk wrote:Jag hade struntat i alla andradivisionskameror och satsat på en Canon EOS 1D direkt, men då kostar det ju med objektiv och annat mys :)

Canon EOS 300D är nog det bästa mellanalternativet, en gedigen proffsig kamera som presterar över förväntning..
För att inte nämna den infödda bäraren som man behöver för att orka ha med sig kameran överallt. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem: En sak kan man taga för givet när det gäller Canon: Bra Optik. - t.om. deras billigare kameror har riktigt underbar optik för prisklasserna.

Jag är lite Canon-fanboy, så tag min åsikt med en fingerspets salt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag köpte mig en billig Minolta Dimage E323 för 990kr på Tandys.. 3.2Mpix.
ganska smidig, och hyfsad optik

Det är en enorm skillnad mot min gamla HP Photosmart 215, aka "the brick"..
men du kanske är ute efter nåt bättre?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Stal
Posts: 113
Joined: 2004-04-18 19:17:54

Post by Stal »

Sony Cyber-shot DSC-P100.
Har P10 själv och är mycket nöjd.
¤AMD64 3000+¤TT Venus12¤MSI K8N NEO Platinum¤1024mb Kingston KHX3500 HyperX¤PNY6800GT 256mb Accelero X-1¤320GB Samsung SpinPoint T166 + 200GB+160GB Maxtor¤Soundblaster 5.1¤Tagan Easycon 530watt¤Razer Diamondback Plasma¤Asus MW221U¤Thermaltake Mozart TX
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

fisk wrote:Jag hade struntat i alla andradivisionskameror och satsat på en Canon EOS 1D direkt, men då kostar det ju med objektiv och annat mys :)

Canon EOS 300D är nog det bästa mellanalternativet, en gedigen proffsig kamera som presterar över förväntning..
Jag skulle tagit Nikon D70 i stället - minst lika bra som 300D samt bättre på vissa områden...

Ingen av dessa är dock kompakta.

Canon Digital Ixus skulle jag ha som stark kandidat i kompaktklassen i alla fall. Även Nikons små kameror är fina - dessa har dessutom extrem närgräns. Långa zoomar på små kameror är bara att glömma. Då måste man upp i storlek på kamerahuset alternativt systemkamera med löstagbart objektiv.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
jAk
Avstängd
Posts: 147
Joined: 2002-09-03 23:40:21
Contact:

Post by jAk »

Vad ska du ta för bilder med kameran? Det är ju ganska viktigt att tänka på när man ska välja mellan kameror med olika brännviddsomfång.

Minolta G500 har fått bra betyg i flera tester och ser ganska liten ut.
Kika på Olympus kameror också. Tycker att dom har gett ut ovanligt många bra digitalare senaste tiden. Synd att dom ser ut som skit bara...
I drink, therefor I am
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

jAk wrote:Kika på Olympus kameror också. Tycker att dom har gett ut ovanligt många bra digitalare senaste tiden. Synd att dom ser ut som skit bara...
Jag har en Olympus Mju 300, kanske inte den senaste, men den är ju skitläcker!

Rättade till ditt inlägg, innan någon gör sig lustig på din bekostnad. //Nicke
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
induce
Posts: 6
Joined: 2004-07-16 15:43:24
Contact:

Post by induce »

Själv skulle jag satsat på en Canon Ixus 430. Det finns en del anledningar till det. Den är liten och har ett väldigt tilltalande utseende. Det faktum att den har litet vikt skapar en riktig kvalitétskänsla också. Den använder sig av CF-kort som just nu är de billigaste (rätta mig om jag har fel) flashminnena på marknaden. Den är förhållandevis snabb, och sist men inte minst den tar riktigt bra bilder.
Canon försöker alltid i det längsta att hålla brus borta från sina bilder vilket märks på resultatet. Rena, fina bilder med goda detaljer. Lite sharpening i Photoshop så är de perfekta.
Skulle råda dig att hålla dig borta från Ixus 500 då den extra megapixeln ändå inte ger speciellt stor effekt, och introducerar dessutom mer brus då de tvingats klämma in mer megapixlar på en lika stor CCD-sensor.
Om du vill ha möjlighet till mer manuella inställningar skulle jag rekommendera A- eller S-serien. Har inte provat dessa själv men att döma av bilderna ger de minst lika bra resultat som Ixus-kamerorna.

Själv hade jag tur och fick tag på en ny EOS 300D för strax under 7000kr, inkl kit-objektivet. Men för point and shoot är nog Ixus 430 det klara valet. Utseendemässigt och prestandamässigt.

Lycka till

Mvh, Micke
User avatar
aries
Posts: 6
Joined: 2004-07-16 22:01:21

Post by aries »

Dimage 7, 7i, 7HI, A1 eller A2 är det självklara valen om man vill ha en kamera som dels är liten och smidig, dels klarar det mesta som en systemkamera klarar. Själv har jag en 7i och är supernöjd.
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

jAk wrote:Vad ska du ta för bilder med kameran? Det är ju ganska viktigt att tänka på när man ska välja mellan kameror med olika brännviddsomfång.

Minolta G500 har fått bra betyg i flera tester och ser ganska liten ut.
Kika på Olympus kameror också. Tycker att dom har gett ut ovanligt många bra digitalare senaste tiden. Synd att dom ser ut som skit bara...
Minolta G500 är löjligt lätt att ta bilder med också. (har en G500) och är nöjd med den. Tycker jag får fram bra bilder med kameran
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
Danne980
Posts: 36
Joined: 2002-09-27 12:15:32
Contact:

Post by Danne980 »

Ingen som har nämnt Sony DSC-T1 (liten, nätt och estetiskt tilltalande) den verkar toppen tycker jag. Ska nog beställa en sådan när jag kommer hem.
A8N Delux, Venice 3200 @ 2700mhz 24/7, Gigabyte 7800GTX @ 490/1430, 2xTwinmos SP 3500, 2x raptor 74gig...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag var och klämde på massa kameror nu i helgen, och tittade på nästan alla era förslag. Men den som jag fastnade mest för var den riktigt lilla Digital Ixus i. Den är riktigt läcker, snabb och ger tillräckligt bra bilder.

Men den har ingen zoom, vilket är lite utav ett minus.

Enligt försäljaren så var det för att om man ska bygga rörlig optik så liten så måste man kompromissa mycket med kvalitén och slutresultatet vore sämre än om man hade en zoom. Som exempel så nämnde han Minolta Xg, som gav sämre bilder men hade zoom.

Han kändes pålitlig, men jag känner mig lite villrådig. Om det stämmer så är det ganska klart att det är den kameran jag ska ha. Men om det inte stämmer är jag inte så säker längre.

Tack för alla tips.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Får man lämna in ett tips till (om den inte redan har blivit uppropad)
Casio Exilim Ex-Z4 tror jag att den heter, kostade 4890 med 256 mb minne... 3x Zoom Optisk. osv osv.
liten o behändig är den...
http://www.casio-europe.com/euro/dc/exilim/exz4/
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

SpiXx^Orginalet wrote:Casio Exilim Ex-Z4
Den är jekligt läcker, liten å smidig som attan!
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply