Bytt chassi - datorn bootar(startar) inte!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Bytt chassi - datorn bootar(startar) inte!

Post by madr »

Jag har bytt chassi från ett Q-tec till ett Chieftec nyligen, och har fått problem.

När datorn startas (får ström) brukar följande ske:

- Diskettstationens lysdiod lyser
- CD-läsarens lysdiod lyser
- HDD-dioden på fronten lyser
- Systemspeakern piper till
- Hårddisken börjar rassla, och systemet bootas: först initieras alla anslutningar, därefter startas OS.

Problemet är att jag får svart skärm när strömmen slagits på. De tre översta stegen utförs, men därefter händer ingenting. Jag får svart skärm.

Samma komponenter och nätagg används (ett NorthQ 4001), och alla strömkontakter är korrekt ikopplade (har kollat allt minst tio gånger).

Vad sjutton har hänt? Lyckades jag paja moderkortet när jag bytte chassi, eller vad?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Lyser diskettstationen konstant? Isf har du vänt flatkablen åt fel håll.

Har du tryckt i grafikkortet riktigt, detta kan vara en anledning till att den inte bootar som den ska.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Kolla så det inte är kortis någonstans. Kan ju vara problemet. Annars låter det väldigt likt mitt gamla moderkort som beslöt sig att paja rätt upp och ner.

Kommer den så långt att den vill ladda in OS:et eller sitter den bara där och "snurrar" utan att komma någonvart?
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

elvenman, nejdå. Den lyser bara när den initieras. Detsamma gäller DVD:n.

Invoker: Datorn är bara svart. Han får ström, men inget visas på skärmen. Inte ens "minneschecken" kommer upp.

Hur ser jag att det är kortslutning någonstans? Syns det?
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Borde jag prova Clear CMOS?
User avatar
marr
Posts: 172
Joined: 2003-09-20 0:41:36
Location: Hörby

Post by marr »

Mars wrote:Borde jag prova Clear CMOS?
Du borde prova att rycka allt onödigt som diskettstationer, dvder, pci kort, flytta runt på ram minnen kanske..
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Isch. Det låter verkligen som om ditt moderkort har bränt.

Snurrar fläktarna men ingenting händer, dvs. dom bara tuggar så har moderkortet bränt. Inget visas på skärmen, ett par lysdioder går igång och sedan händer inget mera. SÅ var det för mig när mitt pajade.

Dina symptom är väldigt snarlika mina. Så jag tror att mobot ditt har beslutat sig för att gå sönder.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
marr
Posts: 172
Joined: 2003-09-20 0:41:36
Location: Hörby

Post by marr »

Kolla så du har kopplat alla kablarna till dioder o sånt rätt från det nya chassiet på moderkortet... eller plocka bort alla så du bara har powerknappen kopplad..
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

*hummar* Det kan inte vara grafikkortet då? Grafikkortet har fått en hel del stryk iom att jag härjat mycket med ett defekt AC VGA Silencer. Faktum är att jag mer eller mindre är iställd på att jag pajat mitt VGA-kort.

Nåja, jag skall prova litet mer ikväll. Som marr sade: Ta bort allt onödligt och se om det blir någon skillnad.

Glömde förresten nämna att allt funkade innan jag flyttade över rasket till det nya chassit. Jag har även provat med ett PCI-kort, men ingen skillnad.

I värsta fall blir det att skicka tillbaka fanskapet och få ett nytt på garantin.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Nu har jag gjort en felsökning.

Allt utom startknappen, CPU-kylning och grafikkort kopplades bort, och jag har fortfarande svart skärm. Jag har även provat Clear CMOS, samt bytt plats på minnet, och jag har fortfarande svart skärm.

Jag skall försöka få tag på ett annat grafikkort för att prova med, har ännu inte provat detta.

Finns det någon risk för att CPU:n har gått åt skogen?
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Mars wrote: Finns det någon risk för att CPU:n har gått åt skogen?
Tveksamt. Det är antingen ditt moderkort som har bränt eller grafikkortet som spökar såpass mycket att du inte får igång datorn-
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Nu skall vi se ... jag har kvar min originalkylning till Abit IC7-G. Om jag sätter tillbaka den, och gör ren mitt kort från all överbliven kylpasta, tror ni det är möjigt att få ett nytt moderkort på garantin då?
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Mars wrote:Nu skall vi se ... jag har kvar min originalkylning till Abit IC7-G. Om jag sätter tillbaka den, och gör ren mitt kort från all överbliven kylpasta, tror ni det är möjigt att få ett nytt moderkort på garantin då?
Ja. Om du fortfarande har garanti kvar så ska det inte vara några problem.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Mars wrote:Nu skall vi se ... jag har kvar min originalkylning till Abit IC7-G. Om jag sätter tillbaka den, och gör ren mitt kort från all överbliven kylpasta, tror ni det är möjigt att få ett nytt moderkort på garantin då?
har du kvittot kvar så bör du få det. Jag kortslöt mitt soltek när jag skulle byta CPU då hade jag haft det kortet in ästan ett år. jag lämnade in det fick ett sprillans nytt ABIT NF7 istället =) jag fick väl lägga till en hundring men det var det värt.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Låter bra. ^^

Så alla är överens om att moderkortet troligtvis brunnit eller?

*har just skickat mail till JME Data för att få instruktioner för retur*
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Mikey**
Posts: 15
Joined: 2004-12-06 13:21:18
Location: Sörmland

Samma här

Post by Mikey** »

Har haft exact samma problem men min burk la bar ev helt plötsligt när ja satt och skrev lite sen vill den inte boota visst ja har lyckats att få igång den kanske en gång av tio men inte för nån längre stund och känner mig också helt oförstående om vad som händer hade tänkt att prova en formaterin och kanske kan det va nått virus annars e det förmodligen mitt grafik kort eller moder kort ?!?
Why try to be some thing you ain´t just remember grass is Irie...
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

Mars wrote:Låter bra. ^^

Så alla är överens om att moderkortet troligtvis brunnit eller?

*har just skickat mail till JME Data för att få instruktioner för retur*
Jag tror inte de är moderkortet som har pajjat ...Nejdå inte pajjar ett Abit IC7 bara för man byter låda....Problemet härstammar garanterat i graffet ....Om du inte skulle vara de som är felet så kan jag tänka mig att de är kortis nånstans bara ...
Plocka ur kortet ur lådan kör den utanför och testa
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Redan gjort. Ingen skillnad. Jag har gått så långt som att rengöra kortet med T-röd och sedan prova igen. Dock är det fortfarande samma fel.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

kort fråga... lyckades inte lista ut om det redan sagts, men jag brukar vara blind..

Om du försöker starta datorn utan RAM-minnen ikopplade... klagar den alls då? Om icke är det helt sant att moderkortet inte mår särskillt bra längre ^_^
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Det har jag faktiskt inte provat. ^^ Dock har jag provat flytta stickorna.

Grejen är den att datorn inte klagar heller. Inget BIOS-Beep.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

om den inte piper när du försöker starta datorn utan RAM i så är antingen speakern död eller något annat viktigt i moderkortet, så kontakta JME om det var därifrån du fått det ^_^
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Kontrolla så alla IDE kablar är ordentligt itryckta.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

eruku wrote:Kontrolla så alla IDE kablar är ordentligt itryckta.
Det har han gjort. Tio gånger, minst, om jag inte minns fel. Kortet funkade inte för det :)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

om den inte piper när du försöker starta datorn utan RAM i så är antingen speakern död eller något annat viktigt i moderkortet, så kontakta JME om det var därifrån du fått det ^_^

Hum ... Moderkortet har ingen speaker. Det sitter på chassit. Det jag kan prova med är att ta speakern från det gamla chassit och se om det är nuvarande speakern (Chieftec LCX-torn) som är trasig.

Hur som helst har jag returnerat moderkortet nu. Hittar inte JME något fel på det, så ... *rycker på axlarna*
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

om den inte piper när du försöker starta datorn utan RAM i så är antingen speakern död eller något annat viktigt i moderkortet, så kontakta JME om det var därifrån du fått det ^_^

Hum ... Moderkortet har ingen speaker. Det sitter på chassit. Det jag kan prova med är att ta speakern från det gamla chassit och se om det är nuvarande speakern (Chieftec LCX-torn) som är trasig.

Hur som helst har jag returnerat moderkortet nu. Hittar inte JME något fel på det, så ... *rycker på axlarna*
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Post Reply