Hjälp med låst HD

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Hjälp med låst HD

Post by MrTuffBoy »

hallå har en liten Seagate ST310014ACE (har suttit i en XBOX)
Skall nu kasta i den i min dator men när jag sätter i den så står det på skärmen att HD är låst ange lösen, sen stannar datan där kan inte formatera etc etc nån som vet hur man gör???
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Du kan låsa upp hddn i en dator med programmet atapwd.exe:

1. Skapa en bootbar dosdiskett och lägg atapwd.exe på den
2. Koppla in den hårddisken du vill låsa upp, finns det ingen IDE-plats kvar så är det bara till att rycka nån annan IDE-enhet, dock måste minst en vanlig hårddisk sitta kvar för annars bootar inte disketten.
3. Boota på disketten och starta atapwd
4. Välj hårddisken i listan som har ett "+" under bokstaven "E"
5. Välj "Unlock using master password"
6. Lösenordet är TEAMASSEMBLY (Config Magic använder detta, tror även Evox-dashen gör det)
7. Välj "Disable using master password"
8. Lösenordet är TEAMASSEMBLY

Du kan läsa ut den riktiga nyckeln genom Config Magic, denna nyckel visas även i vissa dashboards.
Du kan även trycka på "Backup" under Settings i EvoX
(den skapar då en fil på boxen där nyckeln står).
Denna filen hamnar i C:\Backup\ (där kommer vara ett antal filer,
spara alla, och nyckeln står i hddinfo.txt)

Denna nyckel kan du använda för att låsa upp eller
låsa diskar till din XBox, men eftersom Config Magic
fixar allt detta till dig behöver du kanske inte den.

Om inte lösenordet TEAMASSEMBLY funkar så får man använda den riktiga nyckeln, men jag tror man kan skippa alla nollorna på slutet för de får nog inte plats i inmatningsrutan. Varje Xbox har ju sin egna unika hdd-key så det har inte med vilken hårddisk som sitter i att göra.
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

Tack för hjälpen sofar... har kommit in iatapwd.exe och hittat disken. Men den sväljer inte TEAMASSEMBLY som masterlösenord hur får jag tag på den "riktiga" nykeln? Vad är/finns Config Magic
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Den riktiga keyn finns i det Xboxet hddn satt i. I vissa dashboards kan man se denna keyn i hardware infon, om du inte har ett Xbox som är v1.6 så kan du även kolla keyn i Config Magic som finns på sådana ställen där man hittar Xbox-grejer.

I Evox finns även alternativet Backup under Settings, när man trycker på Backup så sparas information från eepromet på C:\Backup och i en av filerna i denna mapp finns även nyckeln.

Hdd-keyn är unik för varje Xbox så du måste alltså få tag på keyn som hddn satt i.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Exakt, jag har 2 hårddiskar här som bara är användbara som papersvikter. Har man inte lösenordet ifrån xboxen man tog hårddisken ifrån är dom värdelösa.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

problemet är att jag inte har tillgång till xboxen
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Du kan inte fråga den som har boxen efter nyckeln då?
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

men man behöver inte stoppa tillbaka disken i den då eller?

Hur bär man sig åt i xboxen för att plocka fram lösenordet? (aldrig varit inne i en xbox över huvudtaget)
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Nej det behöver du inte göra. Du hittar den där jag beskrev i mitt tidigare inlägg, det går inte att förklara enklare än så. ;)
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

ok, får testat det då....tack för hjälpen
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

jag må vara tvär dum kanske, men måste man sätta tillbaka HD i Xbox för att få fram koden till HD?

Kan nån förklara steg för steg hur man skall gå till väga när man får fram koden för jag har inget på Xbox som heter "evox" "backup" "settings" mm mm .........
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Xboxen är väll chipad? varför annars byta hårddisk?
Once you are in evox run the backup option in the settings menu. This will create a backup folder in your evox base directory (not your c drive). Simply FTP into your xbox and go to the following folder: /E/UDATA/4541000d/000000000000/

There you should see the backup folder created by evox. Copy that folder somewhere to your computer where you can access it easily.

Once copied open up the folder and there should be the following files inside it: bios.bin, disk.bin, eeprom.bin, hddinfo.txt, hddkey.bin

Open up the file hddinfo.txt. In this file is three lines and by now you should notice it contains one called hdd key. This is the Key that will be used to unlock your xbox harddrive. Either print this file or write down the group of numbers. The key will be used without the :’s or trailing 00s when entering it in the unlock programs. (ie. 157560ab… not 15:75:60:ab)
Du behöver inte sätta i den gamla hårddisken i din xbox för att göra detta. Det är samma key för alla hårddiskar som sitter i den xboxen, så det fungerar lika bra med den nya i.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

en annan guide..:
http://www.xbox-scene.com/articles/pc-hdd.php
tyvärr så står det även där att...
...Then connect your original hdd to your xbox, using Evox, get your hdd password...
fast det kanske bara gäller originaldiskarna, som sagt...

-Vet du förresten om det är original, den du har, MrTuffBoy?

edit: Det kanske är just det som kännetecknar en original xbox-disk, att den är låst för pc-access, kom jag på sen...

:-/ ?!? ::) :P
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

spaceman75 wrote:en annan guide..:
http://www.xbox-scene.com/articles/pc-hdd.php
tyvärr så står det även där att...
...Then connect your original hdd to your xbox, using Evox, get your hdd password...
fast det kanske bara gäller originaldiskarna, som sagt...

-Vet du förresten om det är original, den du har, MrTuffBoy?

edit: Det kanske är just det som kännetecknar en original xbox-disk, att den är låst för pc-access, kom jag på sen...

:-/ ?!? ::) :P
Japp den HD jag vill ha till datan är original hd till Xbox, har fått den hd av en polare som har "uppgraderat" sin Xbox med större hd, chip etc etc....
User avatar
mr_rex
Posts: 141
Joined: 2002-07-23 11:20:05
Contact:

Post by mr_rex »

sitter oxå med en liten 8 gigare som suttit i min xbox..
har testat massa olika grejer tidigare, men la ner det. Provade nu igen när jag läste den här tråden!

Jag provade iaf med det där programmet på en diskett å bootade, men då står det "no ATA-drives found"

hur kan de komma sig då? har ju 3 hårddiskar i datorn +den lilla..

Konstigt iaf!

sen så ska min vara upplåst (stoppade i den gamla, bootade me superdisc, och använde mig av unlock disc i nån meny..

Hur ska man då komma åt å formatera disken? windows känner ju inte igen xbox-filsystemet å vägrar visa disken..
mkt jobb för lite skulle jag kalla detta..

Men men :)
| Chieftec DX-01SL-D | AMD Athlon64 2,2GHz/3500+| Asus A8n-SLI Deluxe | Leadtek GeForce 6800gt | 4x512mb dual ddr400 | Samsung 250 gb SATA | Samsung 913n 19" TFT |
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Testat att köra med Partition Magic? Formatera disken därifrån.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

mr_rex wrote:sitter oxå med en liten 8 gigare som suttit i min xbox..
har testat massa olika grejer tidigare, men la ner det. Provade nu igen när jag läste den här tråden!

Jag provade iaf med det där programmet på en diskett å bootade, men då står det "no ATA-drives found"

hur kan de komma sig då? har ju 3 hårddiskar i datorn +den lilla..

Konstigt iaf!

sen så ska min vara upplåst (stoppade i den gamla, bootade me superdisc, och använde mig av unlock disc i nån meny..

Hur ska man då komma åt å formatera disken? windows känner ju inte igen xbox-filsystemet å vägrar visa disken..
mkt jobb för lite skulle jag kalla detta..

Men men :)
Testa med att bara ha i den låsta hddn i datorn när du bootar med disketten. Om inte det heller går så testa med att ha i din boot-hdd oxå, det funkade iaf för mig. Testa även att ändra lite med M/S/CS-alternativen på disken och testa även både IDE1 och IDE2.
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

har nu gått igenom hela menysystemet på Xbox:en...det finns inte nån funktion som heter backup.....
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Nyare versioner av dashboards har ju Unlock HDD som val. Vad är enklare än att trycka det och SWOSH så kan du använda HDD'n i vilken dator som helst. Även om man skall uppgradera med större HDD är det ju bara urbota korkat att inte låsa upp orginaldisken innan.

Körde min XB-Seagate 8Gb i min PowerMac G3 ^^
iDon't care about your problems.
MrTuffBoy
Posts: 16
Joined: 2004-11-29 1:45:57
Location: stockholm
Contact:

Post by MrTuffBoy »

Gnuet wrote:Nyare versioner av dashboards har ju Unlock HDD som val. Vad är enklare än att trycka det och SWOSH så kan du använda HDD'n i vilken dator som helst. Även om man skall uppgradera med större HDD är det ju bara urbota korkat att inte låsa upp orginaldisken innan.

Körde min XB-Seagate 8Gb i min PowerMac G3 ^^
Ja man tycker ju då att DVDIRECT som har chippat och bytt HD i XBOX:en borde ha låst upp den först eller iaf informerat mig om det, pratade precis med dom och fick till svar " HD är ju så små så vi brukar inte bry oss om det där, det du kan göra är att sätta tillbaka den gamla HD i spelet och köra Slayerdisc men då måste du skruva isär xbox och då gäller inte vår garanti.
Men vadå är du i akut behov av en så lite HD då?....Svar Ja......Ok men ring tillbaka om 2 timmar så skall jag se om vi inte har nån annan HD som är upplåst för då kan vi ju byta"...........
Post Reply