ihopplocks dator...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Roteca
Posts: 2
Joined: 2005-01-25 13:01:16

ihopplocks dator...

Post by Roteca »

Hejsan 8)

har lite, eller mycket problem snarare... håller på och sätter ihop en dator åt en äldre släkting, men får de inte å fungera (inte första gången jag plockat ihop en dator, så ja vet hur man gör)

börjar med vad som jag har i förtillfället

Moderkort: MSI KT3 ULTRA
CPU: AMD T-Bird 1.4ghz
Minne: Corsair Value S pc3200 @ 256mb
Grafikkort: MSI Nvidia Gforce4 MX440 @ 64mb (8x agp)
PSU: Chieftec 340w (de som följde med dragon fulltower för ca 2-3 år sen)
CD: HP 24x(från hp vectra 200mzh modellen som var vanliga som Folksam (har ja för mig) hyr/köp datorer.
Floppy: nått gammalt ja hittade
HDD's: 3 stycken totalt, gamla diskar, en 10.2 gb, en 2.6 gb, en 2.1 gb, 2 av blandade märken
CPU-kyling: Cooler Master Jet 7+ (ska räcka upp till 3200+ enligt dom själva)

Allt har fungerat i de tidigare datorer jag tagit sakerna ifrån (alla delar utom moderkortet som är nyköpt igår kväll är rester som blivit över efter diverse uppgraderingar som jag hjälp folk med)

Så till problemet, skärmen får ingen signal, eller den får signal i ungefär 1-2 sekunder efter de att man slagit på strömmen på datorn, sen är den död. Skärmen fungerar för det är den jag sitter på förtillfället, men för att vara säker så har jag även testat med en annan skärm givetvis. Har även testat med andra minnen som jag vet fungerar (även dom från denna dator) annan CPU (även den från denna dator), 4 andra grafikkort, både AGP, och PCI kort. testat att koppla ur varje hårddisk för sig själv, och alla samtidigt, även testat koppla ur CDen och disketstationen. Testat att ruckla på kablarna för att se att dom inte är glappa.

Datorn "startar" upp, ström kommer till fläktar, hårddiskar, disketstationen, och cden. testat annat tangentbord bara för sakens skull att testa allt som jag kunde tänka mig.

Är rädd för att det bara är moderkortet som återstår, men frågar här före ihop om nån idé som kan lösa mitt problem så man ska slippa köpa nytt.

EDIT: Ringde Komplett.se där ja köpte moderkortet ifrån, dom trodde även att de va moderkortet som orskakade mina problem, så får ja inget svar som kan hjälpa mig innan imorgon så skickar jag tillbaka det på retur, men skulle helst slippa eftersom de kostar 250kr att skicka tillbaka det på RMA sa dom. (nästan vad jag betalade för moderkortet (kostade 325kr) )
Last edited by Roteca on 2005-01-25 13:59:39, edited 1 time in total.
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

Det är massor som stöter på samma problem som du men ingen tycks hitta någon direkt förklaring. Testa att plocka bort allt som inte behövs för att datorn ska kunna boota. Alltså bort med alla hårddiskar utom en, bort med CD:n. Testa att flytta runt minnesmodulen lite. Ta ur och sätt i grafikkortet igen bara för att kunna utesluta dålig kontakt med det också.
Roteca
Posts: 2
Joined: 2005-01-25 13:01:16

Post by Roteca »

Knasen wrote:Det är massor som stöter på samma problem som du men ingen tycks hitta någon direkt förklaring. Testa att plocka bort allt som inte behövs för att datorn ska kunna boota. Alltså bort med alla hårddiskar utom en, bort med CD:n. Testa att flytta runt minnesmodulen lite. Ta ur och sätt i grafikkortet igen bara för att kunna utesluta dålig kontakt med det också.
som jag skrev så har jag testat de där, min gissning är att moderkortet är defekt så verkar inte bättre än retur, skulle man veta just vilken del på moderkortet som är defekt så skulle man kunna löda om det eftersom jag har ett nästan identiskt hemma som är kaputt...
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Tja, enda kvar är som sagt moderkortet. Samma fenomen hände mig, och då var det moderkortet som gått.

Du skulle dock kunna testa att plocka ur moderkortet ut chassit, lägga det på en antistatmatta och prova koppla in allt för att se vad som händer då.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Mars wrote:Tja, enda kvar är som sagt moderkortet. Samma fenomen hände mig, och då var det moderkortet som gått.

Du skulle dock kunna testa att plocka ur moderkortet ut chassit, lägga det på en antistatmatta och prova koppla in allt för att se vad som händer då.
Det där med att lägga det på antistatmatta var nog lite overdrive, annars kan hålla med föregående talare..
alt. ta ur, kolla botten/plåten och sätta tebax o prova... :)

-Friskt kopplat, hälften brunnet!
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Testa att cleara CMOS, det kan hjälpa om fabriken testat moderkortet med en annan processor.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
Post Reply