Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by ruva »

Bakgrund
Jag har innan bara pulat lite med en Intel P4 1,5 G-Hz (738 Mb RAMBUS) som är 3 år gammal. Det vill säga, bytt ramminne, IDE-hårddiskar och satt i lite PCI-kort. Nu, framför mig på bordet, stod delar till en helt ny dator där jag valt delar från http://www.jmedata.se/start.asp?store=internet. Min LapTop var självklart uppkopplad mot ”64 Bits pcbyggarskola” (http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php) och den hjälpen skulle visa sig oumbärlig. Jag hade t ex inte fått dit processorns kylare utan den guiden då just detta moment var det svåraste. Något som inte stod där var dock hur man får igång en SATA-disk som starthårddisk. Det lyckades jag till slut med efter en halv veckas experimenterande och en slutgiltig ominstallation.

Delarna
Förutom min gamla Hårddisk, en Maxtor IDE-hårddisk på 160 GB och en Nec 1300 DVD-brännare så fanns framför mig dessa nyinköpta delar, summa 8200 kr inklusive frakt.

•Processor: AMD Athlon 64, 3500+ 90nm Winchester med fläkt, Sockel 939
•Moderkort: Gigabyte GA-K8NF-9 nForce 4 800 S939 PCI Express
•Minnen: Kingmax (2 X 512Mb = 1024 MB) PC3200/DDR400 CL2.5
•Grafikkort: Asus EAX600PRO/TD/128 PCI Express 128MB
•Hårddisk: Maxtor DiamondMax Plus10 (200GB 8MB cache 7200rpm SATA)
•Datorlåda: Antec Sonata 380w Piano

Processorn var AMD:s 3:e värsting, räknat i fallande ordning, runt årsskiftet 2005, om man bara räknar vanliga bords/speldatorer. Moderkortet var det billigaste från Gigabyte med PCI-express och nForce 4. Minnena ett udda lågprisminne som dock fått hyfsade omdömen i utländska tester. Grafikkortet är det näst billigaste men eftersom jag mest ska arbeta med videoredigering och Photoshop duger det åt mig. Hårddisken har jag läst ska vara mycket bra och var samtidigt nyfiken på SATA som var helt nytt för mig. Burken, eller datorlådan, var från erkänt duktiga Antec och modellen lagom gammal för att inte dras med barnsjukdomar. Medföljande nätaggregat ska enligt bedömare inte vara lågpris utan värt nästan lika mycket som hela lådan.

Pris för hela kalaset blev 8 200 kr inklusive frakt.

Monteringen
Som jag skrev innan, var min enda hjälp http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php och förutom dåliga bruksanvisningar till delarna var guiden det enda jag behövde (jag fick ju ihop alt till slut och det fungerade). När jag hänvisar till guiden så är det alltså 64-bits pcbyggarskola jag menar.

Moderkortet
Helt enligt guiden monterade jag först distanserna i lådan. De som redan satt i Anteclådan stämde med kortet och det räckte att hålla kortet över lådan och glutta i de små hålen för att se vart resten av distanserna skulle sitta. Detta tog 5 minuter. Innan jag sedan, enligt guiden, skulle sätta dit processorn kollade jag att distansernas läge stämde genom att försiktigt sänka ner kortet i lådan. Det var inte lätt. Utan en processor att hålla i var det svårt att lirka in det. Jag avbröt och satte igång med processorn istället.

Processorn
Att få AMD:s CPU på plats var enkelt men eftersom det var första gången fick det ta sin halvtimme. Sedan var det där med kylaren (det vill säga kylfläns med tillhörande fläkt). Jag var väldigt osäker men i guiden såg jag att sladden till fläkten skulle gå över processorn innan den sattes fast. Detta stämde i verkligheten också. Tyvärr fanns ingen film över den från fabrik påkletade kylpastan så ett litet tummavtryck fick pryda den. Ett litet obetydligt misstag från min sida. Dock fick jag försöka tre gånger innan jag fick låsningen att fungera. Det är en speciell teknik som guiden försökte förklara men som är svår att ta till sig genom text. Men jag lovar, har du gjort det en gång och lyckats så kommer detta moment att gå fort nästa gång.

Minnena och Grafikkortet
Enligt guiden skulle man sätta dit minnena innan man placerade moderkortet i ”burken” och det tyckte jag var onödigt men gjorde så i alla fall. Det var tur att jag lydde det rådet för att sätta i Kingmaxminnen på ett Gigabyte moderkort var en trög historia. Jag satte även dit pci-e grafikkortet när jag ändå höll på. På detta moderkort skilde det sig lite på hur du skulle sätta i PCI-e grafikkortet jämfört med ett AGP på ett Intelkort. Ingen spak utan en liten pigg man drog ut från sidan. Problemet är att man behöver tre händer om man samtidigt ska dra ut piggen och samtidigt trycka dit kortet med bägge händerna. Sedan försvann också en vanlig PCI-plats pga. grafikkortets fläkt.

Moderkortet i Lådan
Nu gick det lättare att lirka in moderkortet i lådan när man kunde hålla i processorn. En och annan svettdroppe rann dock ner för pannan men det gick. I med alla sladdar från Nätaggregatet till moderkortet och sedan montering av hårddiskar och dylikt. Detta tog tid då Antecs bruksanvisning endast är ett långt textdokument. Det fanns någon liten bild i slutet men den hjälpte föga. Jag fick dock ihop min dator och startade upp den.

Image

Vad tog mest tid?
Förutom att kylaren tog tid att få dit gick den mesta tiden åt på grund av Antecs dåliga bruksanvisning. Det finns fortfarande sladdar från chassit jag inte vet vad de ska vara till för men datorn fungerar ju nu ändå som jag vill. Jag har inte skrivit detta för att ta upp Antecs chassi men kan inte undvika att berätta att bakfläkten ska kopplas direkt till en speciell fankontakt från Nätaggregatet och sedan ska en liten sladd dras från aggregatet till moderkortet så fläkten temperatursstyrs. Annars kommer det att leva jävel i burken. Kontakterna och sladdarna ska vara märkta med antingen fan eller system.

SATA-disken är också ett kapitel för sig. Det var alltså första gången för mig och jag fick inte XP:s installationsprogram att starta från denna disk. Det blev att installera på hederliga gamla IDE istället. Därefter fick jag, med hjälp av ett program från moderkortsskivan, mounta SATA-disken som ensam raid därifrån. Innan sågs den inte från ”Den här datorn”.

Grafikkortets cd betedde sig helt sjukt men installationen av drivrutiner fixades med hjälp av ASUS drivisar på deras hemsida.

Installation av Windows XP
Jag gjorde som sagt två installationer, först en testinstallation på IDE-disken sedan en riktig installation på SATA-disken. Checkprotokollet för en installation är, som ni nog vet, följande.
1. Windows XP med SP 1 eller SP2
2. Moderkortets drivrutiner
3. Kringutrustningens drivrutiner
4. Programmen

Som nummer 0 kan man dock säga: Tryck på delete eller F2 under uppstart och gå in i Bios-menyn. På ett Gigabyte moderkort måste man, om man vill installera Windows på en SATA-disk, vänta till det står ”Tryck på F10 för raid setup”. Detta innan ni installerar XP. Jag går inte in på detalj utan förklarar med att man väljer ”stripp” och sedan ”bota från raidenhet”. På andra moderkort finns förmodligen en inställning där ni kan sätta SATA som en IDE-disk.

Jag följde sedan checkprotokollet ovan och min dator fungerar nu som en klocka. Skillnaden mot min gamla P4 1,5 G-Hz med 738 MB ram är större än jag trodde. Att rendera filmer i Premier V1,5 går i raketfart och i Photoshop behöver jag aldrig starta om datorn hur länge jag än arbetar med programmet. Ändå har jag nu bara 256 MB mer minne.

Det enda som jag inte har lyckats så bra med är att överklocka den överklockningsvänliga processor men det beror nog på minnena. Klockar jag mer än 200 Mhz startar inte Windows eller så hänger den sig efter uppstart.

Slutligen ett litet tips.
http://www.petri.co.il/windows_2000_xp_ ... eaming.htm ska ni läsa för att lära er göra en Windows-skiva med SP2. Det underlättar hanteringen med SATA och diskar över 130 GB om ni besitter en gammal XP-skiva.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Detta är troligtvis det mest välskrivna inlägget jag sett här det senaste halvåret.

All heder åt svendolph som orkat skriva detta.

/erik
Freezard
Posts: 223
Joined: 2005-01-07 7:44:36

Post by Freezard »

jepp.. bra gjort. :)
User avatar
X-Plod3
Posts: 442
Joined: 2004-12-16 13:07:49
Location: Russia

Post by X-Plod3 »

Skit bra inlägg svendolph. Man lärde sig ett och ett annat!
Good job, SvenDolph! ;)
-- X-Plod3 --
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Tackar

Post by ruva »

Ni är så gulliga!

Image

Jag är inte helt oberörd av komplimangerna..........................
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ramelan wrote:Detta är troligtvis det mest välskrivna inlägget jag sett här det senaste halvåret.

All heder åt svendolph som orkat skriva detta.

/erik
Han kunde kortat ner det dock... :o
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
X-Plod3
Posts: 442
Joined: 2004-12-16 13:07:49
Location: Russia

Post by X-Plod3 »

Varför skulle han korta ner det? Orkar du inte läsa eller?
Ju mer text desto mer information desto mer lär man sig.
-- X-Plod3 --
ThomasB

Post by ThomasB »

lyckegard wrote:
ramelan wrote:Detta är troligtvis det mest välskrivna inlägget jag sett här det senaste halvåret.

All heder åt svendolph som orkat skriva detta.

/erik
Han kunde kortat ner det dock... :o
You're so full of it
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

X-Plod3 wrote:Varför skulle han korta ner det? Orkar du inte läsa eller?
Ju mer text desto mer information desto mer lär man sig.

Märks att du är född på 90-talet.

En film är inte bra för att den är lång, utan för att den håller rätt tempo. Ofta sitter idag filmer med schysst material i 3 timmar men på grund av att resigören saknar självkritik så klipper han inte i filmen utan behåller alla tre timmar fastän det bara var 1 och en halv timme som verkligen behövdes. Samma sak med i princip alla icke skönlitärera texter.
wham bam thank-you ye -ma'am
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

lyckegard wrote:
Märks att du är född på 90-talet.

En film är inte bra för att den är lång, utan för att den håller rätt tempo. Ofta sitter idag filmer med schysst material i 3 timmar men på grund av att resigören saknar självkritik så klipper han inte i filmen utan behåller alla tre timmar fastän det bara var 1 och en halv timme som verkligen behövdes. Samma sak med i princip alla icke skönlitärera texter.
Man får dock inte samma upplevelse vid nerkortat material, oavsett vad det handlar om, jag ser hellre en film för upplevelsen än för budskapet regissören vill ge mig.... ;) ::)
User avatar
X-Plod3
Posts: 442
Joined: 2004-12-16 13:07:49
Location: Russia

Post by X-Plod3 »

lyckegard wrote:
Märks att du är född på 90-talet.

En film är inte bra för att den är lång, utan för att den håller rätt tempo. Ofta sitter idag filmer med schysst material i 3 timmar men på grund av att resigören saknar självkritik så klipper han inte i filmen utan behåller alla tre timmar fastän det bara var 1 och en halv timme som verkligen behövdes. Samma sak med i princip alla icke skönlitärera texter.
Vafan snackar du för skit? Han gick igenom i detalj hur han byggde sin dator för första gången, och dom som aldrig byggt en, tex som mig själv, tycker bara det är bra. Jag lärde mig ett och ett annat och jag slår vad om att fler också gjorde det. Om du inte orkar eller om nån inte vill läsa upp den till dig så klaga inte utan beröm honom för att han tog den tid till att dela med sig sitt så kallade äventyr, även om han fick lite problem.

**EDIT**
Jag är inte född på 90-talet, men det kanske du är?
Ta med dig dina små texter tillsammans med dina regisör-teorier och gå o lägg dig!
-- X-Plod3 --
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Så så, pojkar och flickor. Nu tycker jag tonen blev lite väl fientlig här.

Tycker själv det är ett kanonbra inlägg. Finns alltid något nytt att lära sig oavsett om man kan fippla ihop sin egen dator eller ej.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Clayman
Posts: 64
Joined: 2005-02-13 19:55:52
Location: Tjockhult

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by Clayman »

Mycket intressant och bra skrivet! Inte minst för att jag själv håller på med ett liknande bygge... :) - ja, samma processor och minnesmängd åtminstone. Det är dessutom även mitt första bygge från grunden.
Dock var det ju fel på mitt strömaggregat som nu returnerats och jag väntar på ett nytt för att kunna avsluta bygget.

Jag var lika nervös som du inför allt med processorn, men kanske gjorde jag ett misstag då jag satte på extra kylpasta... Tyckte mig uppmanad till detta via läsning på internet. :-/ Med lagen om alltings jävlighet slutar det väl med att jag får ta bort processor med kylare för att rengöra o.s.v...
Men jag vill först få igång hela härligheten innan jag ger mig på nåt sånt.

Fast jag blev lite fundersam över en sak du skrev, nämnligen detta:
svendolph wrote: Processorn
Jag var väldigt osäker men i guiden såg jag att sladden till fläkten skulle gå över processorn innan den sattes fast. Detta stämde i verkligheten också.
Kanske är det bara jag som inte fattar vad du menar, men jag blir lite nervös nu att jag gjorde något fel då jag monterade processor och kylfläns...
Satte du sladden till fläkten mellan processor och kylfläns?
Jag följde ju oxå den utmärkta guiden här vid byggandet, men detta med sladden såg jag aldrig. ?!? Har kikat i guiden igen men fattar fortfarande inte vad du menar. Eller är det att sladden ska gå över kylflänsen du menar...?

Blir som sagt lite nervös att jag monterat något fel trots allt.

Kul att du märker en sån tydlig skillnad oxå, mot din "gamla" dator. :)
Om jag får igång mitt monster så kommer nog skillnaden att vara enorm mot den gamla, misstänker jag (PIII 500mhz)
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by Invoker »

Clayman wrote:...

Fast jag blev lite fundersam över en sak du skrev, nämnligen detta:



Kanske är det bara jag som inte fattar vad du menar, men jag blir lite nervös nu att jag gjorde något fel då jag monterade processor och kylfläns...
Satte du sladden till fläkten mellan processor och kylfläns?
Jag följde ju oxå den utmärkta guiden här vid byggandet, men detta med sladden såg jag aldrig. ?!? Har kikat i guiden igen men fattar fortfarande inte vad du menar. Eller är det att sladden ska gå över kylflänsen du menar...?
Sladden som (förmodlingen pluggas in till moderkortets CPU-fan-kontakt eller Fan-Mate) skall INTE ligga mellan CPU och kylare. Man får dra den runt/bredvid. Ligger kylningen snett på CPU så får man sämre prestanda och risken för att någonting illa händer är större.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
puteer
Posts: 81
Joined: 2005-01-06 0:53:57
Location: swe

Post by puteer »

X-Plod3 wrote:
lyckegard wrote:
Märks att du är född på 90-talet.

En film är inte bra för att den är lång, utan för att den håller rätt tempo. Ofta sitter idag filmer med schysst material i 3 timmar men på grund av att resigören saknar självkritik så klipper han inte i filmen utan behåller alla tre timmar fastän det bara var 1 och en halv timme som verkligen behövdes. Samma sak med i princip alla icke skönlitärera texter.
Vafan snackar du för skit? Han gick igenom i detalj hur han byggde sin dator för första gången, och dom som aldrig byggt en, tex som mig själv, tycker bara det är bra. Jag lärde mig ett och ett annat och jag slår vad om att fler också gjorde det. Om du inte orkar eller om nån inte vill läsa upp den till dig så klaga inte utan beröm honom för att han tog den tid till att dela med sig sitt så kallade äventyr, även om han fick lite problem.

**EDIT**
Jag är inte född på 90-talet, men det kanske du är?
Ta med dig dina små texter tillsammans med dina regisör-teorier och gå o lägg dig!

Hahahahaha! Måste verkligen säga att livet har sina goda stunder! Klockren X-Plod3!


edit: oj, juste...öh, fin uppsats.
pis
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by Anzy »

Invoker wrote:
Clayman wrote:...

Fast jag blev lite fundersam över en sak du skrev, nämnligen detta:



Kanske är det bara jag som inte fattar vad du menar, men jag blir lite nervös nu att jag gjorde något fel då jag monterade processor och kylfläns...
Satte du sladden till fläkten mellan processor och kylfläns?
Jag följde ju oxå den utmärkta guiden här vid byggandet, men detta med sladden såg jag aldrig. ?!? Har kikat i guiden igen men fattar fortfarande inte vad du menar. Eller är det att sladden ska gå över kylflänsen du menar...?
Sladden som (förmodlingen pluggas in till moderkortets CPU-fan-kontakt eller Fan-Mate) skall INTE ligga mellan CPU och kylare. Man får dra den runt/bredvid. Ligger kylningen snett på CPU så får man sämre prestanda och risken för att någonting illa händer är större.
Dessutom så SMÄLTER väl sladden oxå om man har den däremellan!? ;D
Kortslutning och good bye... :)
User avatar
Clayman
Posts: 64
Joined: 2005-02-13 19:55:52
Location: Tjockhult

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by Clayman »

Invoker wrote:
Sladden som (förmodlingen pluggas in till moderkortets CPU-fan-kontakt eller Fan-Mate) skall INTE ligga mellan CPU och kylare. Man får dra den runt/bredvid. Ligger kylningen snett på CPU så får man sämre prestanda och risken för att någonting illa händer är större.
Jo, jag gissade ju att det är så...jag har ju dragit min sladd bara...ja, på inget särskilt vis liksom. 8) Blev ju bara fundersam över om man faktiskt skulle göra något speciellt med sladden till fläkten, och huruvida detta fyllde någon speciell funktion. :)
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by ruva »

7 år senare och mycket klokare, tror jag, undrar jag också vad jag menade med den där sladden som skulle gå över processorn. Det har blivit några fler byggen sedan dess, men ärligt gubbar/gummor, är det inte lättare att bygga idag.
Jag var väldigt osäker men i guiden såg jag att sladden till fläkten skulle gå över processorn innan den sattes fast. Detta stämde i verkligheten också.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by snigel »

ruva wrote:7 år senare och mycket klokare, tror jag, undrar jag också vad jag menade med den där sladden som skulle gå över processorn. Det har blivit några fler byggen sedan dess, men ärligt gubbar/gummor, är det inte lättare att bygga idag.
Jag var väldigt osäker men i guiden såg jag att sladden till fläkten skulle gå över processorn innan den sattes fast. Detta stämde i verkligheten också.
Jag vet inte om det är lättare att bygga i dag, tycker inte det är någon större skillnad. Är det något särskilt du tänker på?
Det är ungefär lika mycket sladdar som ska kopplas in, kontakterna för leds och knappar är fortfarande lika hemska som förr. Felpipen har inte blivit bättre på något sätt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: Hur en nybörjare satte ihop en AMD 64 3500+

Post by ruva »

Håller med om att kontakterna för leds och knappar är fortfarande lika hemska som förr men Sata-kablar istället för gamla plattkablar är guld värt och att de nu tänker på att bygga chassin som har plats under moderkortsplåten för sladd-dragning. Tillkommit har ju tyvärr PCIe strömkablana men det har ju att göra med att grafikkorten numera är det törstigaste strömslukarna.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
Post Reply