Kan inte boota upp med windows cd

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
SAMMEx
Posts: 22
Joined: 2005-05-15 18:44:38

Kan inte boota upp med windows cd

Post by SAMMEx »

Hej, jag kör med linux nu men måste installera windows xp. Men när jag sätter i cd och det står "Tryck på valfri tangent för att fortsätta" så trycker jag på en tangent. Ett nytt medellande kommer upp, "kontrollerar datorns hårdrukonkrafition" (stava?) sen blir det bara svart och stannar så.
Jag har kört memtest 86 utan errors och jag kan ju köra på fedora core 3 som jag gör just nu.
Jag har haft xp installerat förut och då gick det att installera.

Jag har testat två olika cd-skivor och två olika cd-spelare men utan resultat.

what to do?
User avatar
snyggo
Posts: 52
Joined: 2004-12-31 15:08:49

Post by snyggo »

En startdiskett från windows kanske inte skulle vara helt fel, om jag inte har helt fel så måste cd-romen ha drivrutiner för att kunna köra skivan och de finns på startdisketten, det är nåt sånt, lycka till!
compaq presario 6005ea (vet skäms, men vafan ska man göra?=D) |1.4ghz|40gb|768Ram|geforce fx5500
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

snyggo wrote:En startdiskett från windows kanske inte skulle vara helt fel, om jag inte har helt fel så måste cd-romen ha drivrutiner för att kunna köra skivan och de finns på startdisketten, det är nåt sånt, lycka till!
Nej. Det är nå't skumt med hårdvaran. Fråga mig inte vad bara...
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Förmodligen samma problem som en polare till mig hade. Då låg problemet i partitionerna. Någon partition överlappade en annan och det var totalt omöjligt att få igång. Det du kan göra är att ta bort alla partitioner som du inte använder eller rentutav alla partitioner.
Post Reply