RAID 1 med diskar av olika fabrikat?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

RAID 1 med diskar av olika fabrikat?

Post by lagu2653 »

Jag tänkte köra RAID 1 med 2 ganska dyra SATA diskar först och sedan sätta in 2 till efter 2 år. De 2 nya diskarna kommer att vara större än de äldre och eventuellt av ett annat fabrikat. Går det?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
blizard
Posts: 267
Joined: 2005-03-03 2:30:51

Post by blizard »

Det er umulig å garantere noe slik prosjekt med så langt tidsintervall som to -2- år. Teknologien på harddisker endres og dette kan også påvirke hvordan RAID 1 vil arbeide.

Helst bør en kjøpe alle harddisker samtidig og av samme merke for å få det til å virke optimalt.

For å finne bedre information kan du jo gå til http://www.storagereview.com/. De har bra tester og forklaringer på lagringsteknologier for harddisker.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Så länge raid-enheterna inte har något att göra med varandra så ser jag inget hinder.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

blizard wrote:Det er umulig å garantere noe slik prosjekt med så langt tidsintervall som to -2- år. Teknologien på harddisker endres og dette kan også påvirke hvordan RAID 1 vil arbeide.

Helst bør en kjøpe alle harddisker samtidig og av samme merke for å få det til å virke optimalt.

For å finne bedre information kan du jo gå til http://www.storagereview.com/. De har bra tester og forklaringer på lagringsteknologier for harddisker.
Det där gäller bara RAID med SCSI-diskar när man vill synkronisera spindlarna, om man kör RAID med IDE-diskar kommer kontrollern helt enkelt justera hastigheten efter den slöaste disken.

Jag sitter och kopierar filer till en RAID1 med en Samsung och en IBM 60gig just nu...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Jag tror att jag kör RAID 5 istället

Post by lagu2653 »

Jag tror att jag ändrar mig till att köra RAID 5 med 4 lite billigare SATA diskar först i 2 år. Sedan efter 2 år sätter jag in en till PCI-Express-RAID-kontroller, ev. av annat fabrikat, och kopplar 4 nya diskar, också ev. av annat fabrikat och storlek, till den. Det borde funka va'.

/Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Jag tror att jag kör RAID 5 istället

Post by Ghlargh »

lagu2653 wrote:Jag tror att jag ändrar mig till att köra RAID 5 med 4 lite billigare SATA diskar först i 2 år. Sedan efter 2 år sätter jag in en till PCI-Express-RAID-kontroller, ev. av annat fabrikat, och kopplar 4 nya diskar, också ev. av annat fabrikat och storlek, till den. Det borde funka va'.

/Lars
Du kan ju inte lägga till större diskar i en befintlig RAID. Eller du kan, men kontrollern kommer bara utnyttja lika mycket utrymme som på dom gamla diskarna.

Har du en RAID5 med 4st 200gig och lägger till 4st 400gig senare kommer kontrollern hantera det som om du hade 8st 200gig.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

så kör jag själv :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Jag tror att jag kör RAID 5 istället

Post by elvenman »

Ghlargh wrote:Du kan ju inte lägga till större diskar i en befintlig RAID. Eller du kan, men kontrollern kommer bara utnyttja lika mycket utrymme som på dom gamla diskarna.

Har du en RAID5 med 4st 200gig och lägger till 4st 400gig senare kommer kontrollern hantera det som om du hade 8st 200gig.
Måste man inte göra om hela arrayen då (om man vill göra den större iaf)?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Jag tror att jag kör RAID 5 istället

Post by Ghlargh »

elvenman wrote:Måste man inte göra om hela arrayen då (om man vill göra den större iaf)?
Jo, men resultatet är det samma, gör du en RAID med blandade storlekar (JBOD är inte RAID) så kommer kontrollern hantera alla diskar i en array som lika stora som den minsta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

2 RAID controllers

Post by lagu2653 »

Jag tänkte använda externa RAID-kontroller-kort som väl bara har plats för 4 diskar på varje kontroller-kort. RAID-kontroller-korten är väl bara vanliga PCI-Express kort som man stoppar i burken. Så det blir 2 arrayer, med små hårddiskar i den äldre arrayen och större diskar i den yngre arrayen.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Läs på vad korten tycker om att man stoppar flera i samma dator, vissa kort klarar inte av att man stoppar i ett till likadant, vissa klarar max 3 likadana i samma dator etc.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply