Ingen boot efter ghostning

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Ingen boot efter ghostning

Post by MeAn »

Jag installerade några nya komponenter inkl en SATA hårddisk av märket Seagate för ett par dagar sedan. Allt puttrade på bara bra och jag slängde in Win2k SP4 och alla mina favorit drivrutiner/program och fixade och hade mig med datorn i ett par dagar. Inga problem alls.

Idag kände jag att datorn var i det "perfekta" skicket och bestämda mig för att ghosta C:\ med win2k och alla program. Alltså precis som jag alltid gjort förr.
Jag installerar Norton Ghost 2003 och startar om datorn en sista gång innan ghostningen för att se att datorn bootar som den ska. Allt fungerar klockrent.

Jag startar upp Norton ghost och väljer partitionen och startar om datorn för att börja ghostningen.
Väl när datorn bootat om så hänger/stannar den av vid "Veryfying DMI Pool data ......." alltså precis just när windows ska bootas eller Norgon Ghost köra igång.

Därefter händer det inget. Normalt sätt vid ghostning ska Norton automatiskt startas och göra backup ftån C:\ -> D:\
men datorn bara stannar vid "Veryfying DMI Pool data ........"

Vad är problemet?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

När du ser detta meddelande har maskinen inte ens börjat boota från diskarna - det är BIOS som visar detta. Så Ghost borde inte vara orsaken. Däremot bör du kolla om något har hänt med hårdvaran (något lossnat). Kan du se alla diskarna i BIOS/vid uppstart (man brukar kunna se när maskinen hittar IDE-enheter)?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

Den ska boota direkt efter detta meddelande kommer upp men det gör inte disken.

Som tur har jag kvar gamla IDE disken och kastade in den för att se så att ingen annan hårddvara spökar. Alltså när jag kopplar in en ATA disk på IDE så bootar datorn precis som den ska.

Då låter det som att någon mjukvara på SATA disken som tex boot sektorn har blivit skadad. Men hur jag fixar detta har jag ingen aning om.

EDIT: När bootade upp med win2k-skivan och var på väg att installera om windows på nytt märkte jag till min förvåning att norton ghost skapat en partiton c:\ som hette något med c:\ghostups och att de andra partitionerna var flyttade till E:\ osv.

Jag valde att ta bort c:\, problemet nu är hur jag får boot.ini att förstå vart boot partitionen ligger. Eller att förstå bios var vilken partition den skall hitta boot.ini
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

Kan Norton Ghost 2003 hantera SATA-diskar???
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Hade ett liknande problem när jag försökte köra Norton Ghost, körde ioförsig med sata raid, men problemet var att Ghosten la en fat partion åt sig själv och sabbade hela raiden , sen dess har jag inte provat på... Kolla med symantec om det finns nån lösning...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

Dannyboy wrote:Hade ett liknande problem när jag försökte köra Norton Ghost, körde ioförsig med sata raid, men problemet var att Ghosten la en fat partion åt sig själv och sabbade hela raiden , sen dess har jag inte provat på... Kolla med symantec om det finns nån lösning...
Det är ju exakt samma fel som jag hade, dvs att ghost skapade en egen partition som blev C:\ och den riktiga c:\ flyttades till E:\

Jaja tyvärr är det ju som vanligt att tiden är dyrbar och det går oftast snabbare att formatera och börja om från början än att sätta sig in i problemet tills det är löst.
Det är iallafall Ghost som är problemet.
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Använd Drive Image 7.0 istället!

Post by lagu2653 »

Med Drive Image 7.0 kan man backa upp C:\ till D:\ trots att OS:et på C:\ kör. Direkt ifrån Windows alltså. Ingen om-bootning nödvändig.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
Post Reply