Få ut det mesta ur transmeta crusoe 600 MHz

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Få ut det mesta ur transmeta crusoe 600 MHz

Post by borz »

Jag har fått tag i en Sony Vaio Picturebook med Transmeta Crusoe processor på 600 mhz. Just nu har jag windows xp på denna dator och det verkar funka utmärkt. Allt som jag slänger på den funkar helt utan problem. Det är bara när jag kör igång filmer det börjar hacka ordentligt. Även VCD!

Nu har jag hört överallt fraser i stil med "en Crusoe på 600 mhz motsvarar pentium 4 på 2.4 ghz". Detta är rent skitsnack, men jag vet iaf att crusoe använder sig ut av speciella instruktioner som höjer prestanda.

Så min fråga är, går det på något sätt att få mina divx:er och vcd:er att inte lagga på datan? Typ köra linux eller installera drivrutiner för processorn eller dyl.


Jag uppskattar även andra tips, tex hur man överklockar en sån processor. Även info om vad man kan förvänta sig av en crusoe. Ska jag kränga vidare burken och köpa en snabbare?
DDS for life!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Vilken codec använder du? Kanske skall testa med ffdshow (http://www.free-codecs.com) i kombination med VLC Media Player (http://www.videolan.org/vlc/? Hoppas du inte använder Windows MediaPlayer 10 - den suger *** rent allmänt och speciellt på en slö maskin. På en VIA C3 @ 1 GHz och med stenålderschipset kan jag spela upp MPEG-1 och DivX 5 (720 punkters bredd, Cinema-kvalitet) utan problem med just denna kombination. Jag körde visserligen Windows 2000 Pro, men XP kan trimmas så att det inte käkar så mycket resurser. Se också till att ha 512 MB i maskinen om du vill få ut något vettigt när Microsoft-OS används.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Tacksi Illuwatar!


Hackar mindre nu... Fast kommer lite hack då och då, undrar bara om man kan få den att gå LITE snabbare.
DDS for life!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Mer RAM + banta OS'et. Se till om du kan stänga av eventuell throtteling hos processorn så att den kör på full hastighet hela tiden. Stäng av onödiga tjänster i XP, se till att ha rätt drivrutiner till alla saker samt kolla att DMA är på för hårddiskar och CD-läsare.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Illuwatar wrote:Mer RAM + banta OS'et. Se till om du kan stänga av eventuell throtteling hos processorn så att den kör på full hastighet hela tiden.
Det är svårt på en crusoe då den gör det i hårdvaran. ;) Fast det gör inte så mycket eftersom den kan ställa om sig flera gånger i sekunden, man kan dock ställa in den mellan prestanda och energispararläge. Kanske går att ställa om i Oset nånstans, FreeBSD ställer om den beroende på om man har strömmer i eller inte.

Jag har en 1GHz crusoe i min laptop och den spelar film utmärkt, kompilerar kärnor ganska exakt som en P3 700 också. Synd att det går så dåligt för transmeta..
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Du kan ju testa crystalplayer, jag kan spela film med den i winxp på min celeron 350lappy :]

Har för mig att spelaren var gratis när jag la in den på min lappy hemsida iaf: http://www.crystalplayer.com/

[edit] Det är ju givetvis xvid jag pratar om [/edit]
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Ett trick om det går lite hackigt i ffdshow är att stänga av postprocessing.

Sedan är det lite svårt att gämföra en standard Windows XP med FreeBSD - det sistnämnda är säkert mer effektivt i grunden. Kör man med Windows OS (från 2000 och uppåt) gäller det att hålla koll på allt som kan äta resurser (tjänster, bakgrundsapplikationer, onödigt bjäfs). Att stänga onödiga tjänster ger dessutom en säkrare maskin som bonus.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Tack för alla tips! Jag får helt enkelt gå tillbaka till win 98 som den designades för och se om det går bättre då. Datorn går i 300 mhz i vila, men spinner upp i 600 mhz vid belastning. Frågan är om det inte går att få den att spinna ännu mera :D, den ska ändå sitta i min taxibil inkopplad i ciggkabel, så strömförbrukningen är helt ointressant. Värmeutvecklingen är itne helelr så viktigt då det är bara att montera den så att luften från ac:n blåser på den.


Går det verkligen inte att överklocka dessa prollar?
DDS for life!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Det roliga är att även mp3 laggar till och från... och fläkten är igång och blåser vid minsta belastning :(
DDS for life!
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Kanske den här tyska siten kan hjälpa till? http://www.tweakpc.de/berichte/transmeta.htm
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

borz wrote:Det roliga är att även mp3 laggar till och från... och fläkten är igång och blåser vid minsta belastning :(


Hejsan det är ditt grafikkort som suger.. på exempelvis ibm t30 som har ati radeon 7500 16meg kan man ej se på dvd utan att det hackar då ohc då .

men på ibm t40 som har samma grafik med 32 meg går det bra som fan

har du bara 4 mb på din så är det väl därför.

Sen vet jag ej huruvida dom gamla datorerna pentium 3 med 8 meg grafik funkar har ej brytt mig.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

erpan wrote:
borz wrote:Det roliga är att även mp3 laggar till och från... och fläkten är igång och blåser vid minsta belastning :(


Hejsan det är ditt grafikkort som suger.. på exempelvis ibm t30 som har ati radeon 7500 16meg kan man ej se på dvd utan att det hackar då ohc då .

men på ibm t40 som har samma grafik med 32 meg går det bra som fan

har du bara 4 mb på din så är det väl därför.

Sen vet jag ej huruvida dom gamla datorerna pentium 3 med 8 meg grafik funkar har ej brytt mig.
Skulle tippa på att det handlar mer om overlayacceleration än minnesmängd.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply