Med vilket OS utnyttjar en amd processor sin prestanda bäst

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Yoshi
Posts: 4
Joined: 2005-08-17 23:29:50
Contact:

Med vilket OS utnyttjar en amd processor sin prestanda bäst

Post by Yoshi »

Hej !

Jag ska köpa en ny dator. Amd ska det bli den här gången, eftersom alla säger att den är bättre än intel, och bättre för spel.
Det som gör mig förvirrad är att amd kör 64 bit, och intel processorerna 32bit, är det korrekt ?
Och då om jag har en amd athlon 64 3700+ , och kör Windows Xp med den, hur kommer det funka liksom. Windows kör ju 32 bitars och en amd 64 bitars, hur kommer det gå, så om det nu går kommer min processor inte utnytja sin prestanda till 100%. Spelar det någon roll ?, är Linux det rätta valet?
Den här datorn tänkte jag ta fast utan det tangentbordet. Är det något på den som inte är bra och är det en dator värd pengarna ?
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10124
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

För att svara på en av dina många frågor så är AMD64 bakåtkompatibelt och går alldeles utmärkt att köra med 32 bitars-versionen av Windows XP.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

en AMD64 kan köra antingen som 32bitars eller 64bitars, det är upp till OS:et
att slå på 64bitarsmod om den grejar det. Det är en fullt fungerande och bra
cpu i 32bitarsmod, så man behöver inte känna sig stressad av att bli tvingad
över till win64 i förtid. Det skadar säkert inte, men man måste inte.
Vad gäller "utnyttjar bäst" ur ett OS-perspektiv så går det inte att säga eftersom
du inte riktigt angett vad den ska göra. Om du vill spela så är windows utan
tvekan det mest kompletta alternativet. Har du en lista på 10 spel som du inte
kan leva utan och 2 av dem får 3 extra fps under linux64 medan resten inte
finns ännu så kan man ju fråga sig om det är bättre eller sämre totalt sett bara
för att det var lite vinst på ett par av dem.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

En sak till, det är alltid en massa outnyttjat i cpu:er oavsett märke och modell,
alla x86 kan köra i 16bitars "real mode" men det vill ingen eftersom man får
alla gamla klassiska 640k-problem då, cpu:er kör sällan FPU:n samtidigt som
MMX,SSE1/2/3 så minst en av dem blir ju outnyttjad om man ser på det i ett kortare
perspektiv.

Så att utnyttja en cpu bör inte vara ett självändamål, utan man får ju se till
slutresultatet, vilken cpu (eller vilken prisklass av cpu) ger mig mest av det
jag vill ha.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Yoshi
Posts: 4
Joined: 2005-08-17 23:29:50
Contact:

Post by Yoshi »

Okej är det så det ligger till =)

Men då är det väll helt klart bättre att köpa en amd processor tex/ amd athlon 64 3700+, den klarar 32bit och 64 bit utan problem. Men eftersom det inte har kommit ut win64 och så många 64 bitars programmer kan man hålla sig till win32bit eller hur?
Så den klarar liksom alla programer som intel processorerna klarar, + den driver spel bättre.
Kan du bara komentera denna datorn jag tänkt köpa på komplett.
Vad som är dåligt med den, tex vad intel skulle klara bättre, eller om det är i stort sett likadant =)
//// http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10124 \\\\
Yoshi
Posts: 4
Joined: 2005-08-17 23:29:50
Contact:

Post by Yoshi »

jag glömde fråga, på den datorn jag visat, moderkortet den har integrerat ljud och nätverk, så jag inte behöver köpa ljudkort och nätverkskort kort i onödan,?
Några förslag vad jag ska göra =)

, jag tänkte andvända datorn till nya spel, och hålla på med animeringsprogramm, 3dprogramm.
User avatar
Vargfader
Posts: 61
Joined: 2004-09-15 17:28:37

Post by Vargfader »

Yoshi wrote:jag glömde fråga, på den datorn jag visat, moderkortet den har integrerat ljud och nätverk, så jag inte behöver köpa ljudkort och nätverkskort kort i onödan,?
Stämmer, eftersom moderkortet har både ljud och nätverk inbyggt behöver du således inte köpa till. De inbyggda komponenterna funkar utmärkt, däremot om du ska köra med surroundljud är det rekommenderet att skaffa ett riktigt ljudkort.

Det är en utmärkt speldator så du behöver inte oroa dig över prestandan. ;D
Deltaco Huntkey 450 mhz silent power, P4 Prescott 3.0 GHZ 800MHz/1MB, Gigabyte GeForce 7600 256MB AGP,
1st Corsair TWINX512-3200C2 DDR-DIMM, 1 st 160GB Maxtor, Biostar P4M80-M4 S478/800 mhz, Ubuntu Gutsy 7.10
User avatar
bankler
Posts: 61
Joined: 2004-10-24 22:19:13

Post by bankler »

Verkligen. Den där datorn kommer att vara riktigt vass.

Tänk bara på att inte snåla in på mus, musmatta (!!) och tangentbord. Det är trots allt de enda inputs till din nya bebis du har. Att lägga en femhundring extra på det (kanske Razer-mus, Func-matta, eller nåt annat highclass) är lätt värt pengarna. 8)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Golden^Steel wrote:Stämmer, eftersom moderkortet har både ljud och nätverk inbyggt behöver du således inte köpa till. De inbyggda komponenterna funkar utmärkt, däremot om du ska köra med surroundljud är det rekommenderet att skaffa ett riktigt ljudkort.

Det är en utmärkt speldator så du behöver inte oroa dig över prestandan. ;D
En sak att tänka på när det gäller det inbyggda ljudet är dock att det för det mesta alltid brusar mycket och att det inte alls låter lika bra som ens de billigaste Soundblasterkorten (eller motsvarande).
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Integrerade ljudkort har dock blivit mycket bättre på senare tid...
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

Ljudkortet e väldigt mycket en fråga om hur mycket ljudbög man är.
De inbyggda låter klart sämre, men ska man bara spela o inte har något värstingsystem kopplat till det e det i princip skitsamma.
Post Reply