Dvd-spelare

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Dvd-spelare

Post by liger »

Jag har nämligen en Samsung M-205, http://www.smartson.se/Default.ASP?Test ... WCI=wiTest , och den funkar faktiskt bra att spela upp filmer och låtar, men jag undrar varför man inte kan spela upp sina brända skivor, filmer och semesterbilder alltså. Jag kan utesluta att skivorna är brända på rätt sätt, HJÄLP! :o
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Väldigt många stationära spelare har mjukvarustopp för uppspelning av brända skivor, det är något man får leva med eller byta spelare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
pimen

Post by pimen »

Själv har jag nästan samma problem, jag kan spela brända skivor som är på dvdskivor, men inde en film i vcd på en vanlig 700mb skiva(ja, den ska klara av vcd)
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Äldre och även billigare DVD-spelare har jag märkt har en tendens att läsa brända skivor dåligt. Köpte en Yamaha S557 och den verkar hittills klara brända skivor bra. Sedan har jag hört att lasern slits om man använder brända skivor, så de läser sämre och sämre brända skivor till slut.

Päronen fick en budgetspelare, Centrum ala 400kr-modell, och den klarar kanske 50% av alla brända skivor.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Min M-205:a klarar då de flesta skrivorna.

Funkar de (bra) i andra spelare?

Detta känns lite mer som hårdvara än AP.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Min dvd-spelare är nämligen ganska ny. Ja, brända skivorna går att spela upp på en annan spelare men när jag har den i min spelare uppstår genast detta problem att den antingen inte hittar skivan eller blir det fel med färgerna osv. Fast på andra M-205 spelare funkar ju detta så undrar om jag måste ändra på inställningar eller liknande.
Har ni fler förlsag på detta?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

fruktfanatikern_bf wrote:Min dvd-spelare är nämligen ganska ny. Ja, brända skivorna går att spela upp på en annan spelare men när jag har den i min spelare uppstår genast detta problem att den antingen inte hittar skivan eller blir det fel med färgerna osv. Fast på andra M-205 spelare funkar ju detta så undrar om jag måste ändra på inställningar eller liknande.
Har ni fler förlsag på detta?
Generellt sett går dessa problem inte att fixa då dom beror antingen på hårdvarulås mot spelning av brända skivor, eller på undermåliga läsare.

Den enda metod som visat sig fungera är att skaffa en ny spelare...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

när tråden ändå är uppe undrar jag om det funkar att spela upp alla brända skivor när det funkat med en vanlig bränt, som jag inte kommer ihåg. kan brända skivor skada spelaren om den är felbränd eller innehåller en bugg på ngt sätt.

Tacksam för svar!
x-axeln vs y-axeln
Post Reply