RAID 5 Array, hjälp med utrymme

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

RAID 5 Array, hjälp med utrymme

Post by bupp2 »

Jag har ett HighPoint RocketRAID 1640 SATA som jag kör med 4x250 GB Samsung SpinPoint SATA i RAID 5. Skapade arrayen med HighPoints egna program och valde 64 Kb som "Block size" eftersom det var default. Skapandet tog ca fem timmar, dock vet jag inte om den formaterade eftersom den inte frågade vilket filsystem jag ville använda men eftersom det tog fem timmar så antar jag att den gjorde något dylikt.

Nu till problemet; Jag använder Win 2k3 Server och har installerat de senaste drivrutinerna för kontrollerkortet men när enheten dyker upp så står det att den bara är på 1.99 GB. Har testat att formatera den i NTFS men problemet kvarstår fortfarande. Vad kan vara fel?
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Du kanske har gjort det redan men kolla partitioneringen av "disken". diskmgmt.msc
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Oops...

Här skulle jag vilja skylla ifrån mig på trötthet, stress eller ren okunskap men det handlar nog snarare om dumhet. Självklart ska man kolla i Diskhanteringsprogrammet och där känns den igen korrekt. Så jag böjer mig i skam och erkänner mitt ödesdigra misstag. :-(
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
Post Reply