Korrupt data

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Korrupt data

Post by bupp2 »

När jag laddar hem filer via torrents med min server så blir många filer korrupta. Detta inträffar när jag tankar till min RAID5-partition (körs med kontrollerkort HighPoint RocketRAID 1640 RAID5 PCI).

Vad är fel? Har kollat alla diskar och har inte fått några fel rapporterade. Kan det bero på mitt nätverkskort? Det är ett tekcomm 10/100 Mbit... :D
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Korrupta torrentfiler behöver inte ha med din dator att göra, räcker att någon i Sfären har taskig uppkoppling så sprids söndrad information till dator som du i sin tur för vidare till nästa seeder!

Enklast är att ladda ned filen på nytt, om du nu gjort detta flera gånger med påvisat samma resultat, då lär det vara ide att se över bredbandsuppkoppling, näverkskort mm

Prova med en NTFS parition annars, utan RAID och se om du får samma resultat, det kan tyvärr ta evigheter att felsöka en dator då den oftast innehåller en sjuhelvetes massa komponenter och hårdvara!

/SM
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

SWEDISH_-_M@SSACRE wrote:Korrupta torrentfiler behöver inte ha med din dator att göra, räcker att någon i Sfären har taskig uppkoppling så sprids söndrad information till dator som du i sin tur för vidare till nästa seeder!
Man sprider inte trasig data till andra, det SHA1-verifieras ju innan du får sprida
vidare till andra. (dvs innan du rapporterar att du faktiskt har blocket).
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Sedan så handlar det inte bara om torrents. När jag överför från min stationära dator till servern så blir datan korrupt. Jag är säker på att datan inte var det före eftersom jag gjorde en sfv-check för att få det bekräftat (före och efter).
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Blir datan korrupt, om vi säger att du kopierar från en annan disk på datorn till Raid-5 partitionen?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

IcePic wrote:Man sprider inte trasig data till andra, det SHA1-verifieras ju innan du får sprida
vidare till andra. (dvs innan du rapporterar att du faktiskt har blocket).
Det hjälper ju inte om filerna FTP eller DC-tankats i några omgångar och skadats innan dom läggs upp som torrent.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Blir väl en av två saker, köra memtest över natten och se att inte minnet dummar
sig, och leta uppdaterade drivers till raiden.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply