Snabb uppstart

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Snabb uppstart

Post by Kalleskaviar »

Något av en 50/50 mjukvaru/hårdvarufråga, men äh...

Har ni några tips för att få datorn att starta, samt köra snabbare?
Vad hjälper? Och vad hjälper mer? Följande?
  • Ha så lite program installerade som möjligt.
    Lägga windows på en hårddisk med så lite program som möjligt.
    Lägga windows på en hårddisk med så lite filer (areamässigt) som möjligt.
    Lägga windows på en separat partition.
    Lägga windows på en separat hårddisk.
    Lägga windows på den snabbaste hårddisken.
    Lägga windows på en liten/stor hårddisk.
    Inte alls köra windows... (inte bra)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Snabb uppstart

Post by lord_vasagos »

Kalleskaviar wrote:Något av en 50/50 mjukvaru/hårdvarufråga, men äh...

Har ni några tips för att få datorn att starta, samt köra snabbare?
Vad hjälper? Och vad hjälper mer? Följande?
  • Ha så lite program installerade som möjligt.
    det spelar inte så stor roll om dom inte startar samtidigt som win

    Lägga windows på en hårddisk med så lite program som möjligt.
    samma svar som på förra frågan

    Lägga windows på en hårddisk med så lite filer (areamässigt) som möjligt.
    det spelar inte så stor roll är den skapligt defraggad är det inte märkbart snabbare
    Lägga windows på en separat partition.
    det kan väll vara bra att göra sen lägga programmen på samma disk spelar inte nån större roll. men kan det vara bra att lägga swap filen på den disk som windows inte använder

    Lägga windows på en separat hårddisk.
    det kan ju vara bra men jag tror inte det ger så mycket mer hastighet

    Lägga windows på den snabbaste hårddisken.
    det kan ju ge lite annars så skulle nog jag lägga swap filen på den snabbaste disken i stället
    Lägga windows på en liten/stor hårddisk.
    det spelar itne så stor roll

    Inte alls köra windows... (inte bra)
om man ska snabba upp win så är det bästa att rensa autostart på en massa program
stänga av en massa onödigt som animerade pekare och skuggor och visuellt tjafs
sen i med lite mer ram ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Aktivera "strömsparsfunktioner" eller vad det heter så att du kan hibernate:a
("Viloläge" istf "Vänteläge" på svenska xp) så bootar datorn mycket fortare.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

IcePic wrote:Aktivera "strömsparsfunktioner" eller vad det heter så att du kan hibernate:a
("Viloläge" istf "Vänteläge" på svenska xp) så bootar datorn mycket fortare.
Grymt smidigt, tack för det tipset!
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Värt att notera är att en hårddisk är dubbelt så snabb i början som på slutet så att säga. Så jag gör alltid en partition för program + windows på 10 GB först av allt. (man kan säga att första tredjedelen av en hårddisk är lika snabb, sedan går det utför).

Så att pytsa ut allt så att hårddiskarna aldrig behöver göra mer än en sak i taget samt att partitionera så att man tar tillvara på den snabba delen av hårddisken gör mycket.

Sedan så finns det ju ett verktyg som snabbar upp uppstarten av xp, men jag minns inte vad det heter. :/
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Paradoxalt nog är söktiden längre i början och slutet utav disken. Så växlingsfilen bör allokeras så nära mitten av de program som är mest krävande som möjligt.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ZoM wrote:Paradoxalt nog är söktiden längre i början och slutet utav disken. Så växlingsfilen bör allokeras så nära mitten av de program som är mest krävande som möjligt.
Eller så köper man 512M extra ram för ett par hundralappar och glömmer alla tips om
vart man ska pilla med växlingsfilen för resten av tiden.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

IcePic wrote:Eller så köper man 512M extra ram för ett par hundralappar och glömmer alla tips om
vart man ska pilla med växlingsfilen för resten av tiden.
Instämmer med föregående talare. Nu gäller det ju inte mig som inte har den sortens krav på min nuvarande dator. Den tjänar sitt syfte ändå.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

ZoM wrote:Paradoxalt nog är söktiden längre i början och slutet utav disken. Så växlingsfilen bör allokeras så nära mitten av de program som är mest krävande som möjligt.
Skulle du kunna visa lite mer info om det? Så som jag tänker mig så begränsar man läshuvudets rörelser till just den partitionen till stor del i vart fall och får därmed lägre accesstid. Sett till hela hårddisken så ser jag ju att det blir lägre tid överlag. Det är ju ett vanligt trick inom scsi såvitt jag förstår att begränsa den använda ytan till just de yttre delarna för att få bättre accesstid men då offra GB.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Du tänker ju rätt om du använder övriga partitioner sparsamt, för då är ju växlingsfilen i närheten och någon direkt söktid blir ju inte aktuell.

Några handfasta bevis har jag inte, utan det är uppsnappat lite varstans och bygger till viss del på rationell tankeverksamhet. Själv kör jag med en windows/programpartition på 50GB och en nedtankat-partition på 100GB. 640-640MB växlingsfiler i båda. Inte för att jag vet att det ska vara så, utan mest för att jag har platsen.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Jag kör Explorer.exe, webläsaren, samt antiviruset på en ramdisk.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Ah då vet jag hur du tänker. Överlag är det rätt vettigt ja, men jag har min swap på 200 MB och på en annan hårddisk (raid 5-enhet)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

rokk wrote:Jag kör Explorer.exe, webläsaren, samt antiviruset på en ramdisk.
Det tror jag inte ger så mycket som man kan tro. Så länge en version av
explorer.exe finns i minnet (typ jämt?) så laddas in det från disk om man ska
starta en ny instans av det. Man kör på samma kod.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

bootvis från microsoft kan ju vara något att testa.
- Insha'Allah
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

IcePic wrote:
rokk wrote:Jag kör Explorer.exe, webläsaren, samt antiviruset på en ramdisk.
Det tror jag inte ger så mycket som man kan tro. Så länge en version av
explorer.exe finns i minnet (typ jämt?) så laddas in det från disk om man ska
starta en ny instans av det. Man kör på samma kod.
ger inte alls mycket i hastighet nej, men det skadar inte då explorer.exe inte tar någon direkt plats där ändå :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

@ Kalleskaviar - Det enklaste du kan göra är:

- Rensa registret på onödigt skit
- Ta bort eventuella applikationer från autostart (winzip, D-Tools etc)
- Defragementera hårddisken/arna
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att hårddisken i test har kortast söktid i mitten beror väl på att man anger söktiden från slumpmässigt utvalda platser på disken, så i snitt kommer huvudet snabbare till mitten från plats x, än till slutet eller början.

Jag tror swapen bör ligga nära början på en snabb disk, om inte disken används till annat samtidigt som den swappar så bör det inte skapa problem.

Ett stort problem är ju om man startar ett program från disk A och även har swappen på disk A, då kommer ju swappen och programmet läsas samtidigt.


Att tipsa om att rota i registret är lite vanskligt då det är rätt lätt att totalförstöra sin windowsinstallation genom att rota där utan kunskap.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Kalleskaviar
Posts: 16
Joined: 2005-09-24 21:19:05
Location: Uppsala

Post by Kalleskaviar »

Ghlargh wrote:Att hårddisken i test har kortast söktid i mitten beror väl på att man anger söktiden från slumpmässigt utvalda platser på disken, så i snitt kommer huvudet snabbare till mitten från plats x, än till slutet eller början.

Jag tror swapen bör ligga nära början på en snabb disk, om inte disken används till annat samtidigt som den swappar så bör det inte skapa problem.

Ett stort problem är ju om man startar ett program från disk A och även har swappen på disk A, då kommer ju swappen och programmet läsas samtidigt.


Att tipsa om att rota i registret är lite vanskligt då det är rätt lätt att totalförstöra sin windowsinstallation genom att rota där utan kunskap.
Är page file samma som swapfilen? Hur bestämmer jag VAR på en hårddisk nåt lagras?

Tack för tipsen JesteR mfl...
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Kalleskaviar wrote:Är page file samma som swapfilen? Hur bestämmer jag VAR på en hårddisk nåt lagras?
För windows ja.

Högerklick på den här datorn -> egenskaper -> fliken avancerat -> knappen inställningar under prestanda -> fliken avancerat -> virituellt minne, glöm inte att trycka på aktivera efter du angett var och hur stor den skall vara. Exakt var på disken den lagras tror jag är svårt att bestämma.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply