Skrota PC bussar

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Skrota PC bussar

Post by Ajaj »

Det verkar som äntligen ISA bussen är skrotad.

PCI är även den en relik och borde skrotas. 33 MHz?

Tycker det är ganska dumt att grafikkort har en egen buss (AGP), tänk om alla komponenter hade en egen buss. Alla komponenter borde ha samma buss. AGP borde skrotas.

Men PCI-E är klurigt, den har 16x och 4x och 1x och massa sånt vilket är krångligt och olika längd och allt. Det vore bättre om det bara var en PCI-E buss. Så tycker att PCI-E borde skrotas den med!

Serie och parallel portar, är dem skrotade? Jag hoppas så. De finns på min några år gammla dator. USB är här. COM och LPT portarna borde om de inte redan har skrotas!

PS/2 borde även de skrotas eftersom de finns USB.

Så gott som alla har internet, och så gott som alla datorer har USB och kan boota från USB minne. Floppy'n som alla hatar och vägrar ge sig, måste skrotas!

CD-ROM säljs de? Isf borde skrotas eftersom det finns CD-brännare som är billiga.

DVD-ROM borde också skrotas och bara finnas DVD med brännar funktion. Dumt att det ska finnas +R och -R och +RW och -RW och allt sånt där, borde bara finnas en grej.

DDR, nja... ska den skrotas den med?
Vi har hört flera år om DDR3 och DDR4 men de tycks aldrig komma. Innan en minnesstandard har kommit så är den redan nästan antik.

Alla CPU socklar borde också skrotas, så det kan vara en standard med en och samma sockel för alla CPU'er.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Utan Serial och paralell post hade jag varit sysslolös. Att de inte finns några ISA portar på nya mobo stör mig. Utan PS/2 hade jag fått köpa 12 nya tangentbord, kul. Om AGP skrotas måste jag köpa nya graffe kort.

Jag vill gärna ha svar på varför serial/paralell portarna borde skrotas.

EDIT: Jag kommer kämpa med mitt liv för att hålla floppyn vid liv
EDIT2: Jag håller inte med något av de du skrivit
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ajaj: Något du INTE vill skrota i datavärlden ::)

Sen skrotas väl sällan nått inom datavärlden över en natt, utan det dör som oftast ut långsamt.

Att grafiken har en egen buss är väl för att den ofta kräver hög bandbredd, till skillnad från andra expansionskort. Sen de olika PCI-E varianterna är väl för att anpassa sig efter hur mycket bandbredd en viss komponent behöver.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

486-Moddare, varför vill du ha serial och parallel portar när det finns USB. Varför saknar du ISA när PCI fortfarande finns och är mycket bättre på allt. Du kanske har 12 ps/2 tangentbord men du lär ju inte använda 12 stycken. Sen om PS/2 porten vore skrotad när du köper en dator är det ju bara köpa ett nytt tangentbord.
Köpte du ny dator med eller utan AGP port, så hade du säkert ändå velat köpa nytt grafikkort.

elvenman, USB porten är ju helt underbar! Hoppas det kommer en bakåtkompatbil USB 3.0 med väsentligt snabbare överföring, såsom USB 2.0 var till USB 1.1
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att ha samma sockel till samtliga processorer kommer skapa mer problem än vi har i dagsläget då nya processorer inte stöds av allt för gamla moderkort, dessutom ökar bussbredder och därmed antal pinnar.

Varför skrota PS/2? USBstandarden är ett komplett fulhack, ska man byta bör man byta till nåt som funkar och klarar att hantera belastning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

elvenman wrote:Att grafiken har en egen buss är väl för att den ofta kräver hög bandbredd, till skillnad från andra expansionskort. Sen de olika PCI-E varianterna är väl för att anpassa sig efter hur mycket bandbredd en viss komponent behöver.
Inge vidare med bromsar. Vore bättre om alla bussar hade samma typ av buss och alla hade max bandbredd. Tex min CD-ROM får inte mindre bandbredd än min hårddisk.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Om man ska plocka bort paralell porten, då kommer forumet översvämmas av nybörjare som vill ha hjälp att bygga en omvandlarkrets. Och utan srieporten, då kan jag säga hejdå till mina BS2 prylar. Och serieporten är ett jätteroligt redskap om ma vill bygga moduler till datorn som DMZ:as "Mätare". och USB är fan så mycket jobbigare enl. mig.

Varför jag saknar ISA, jo för att jag inte vill ta till vinkelslipen för att få mina SCSI kort att passa.
Ajaj wrote:Köpte du ny dator med eller utan AGP port, så hade du säkert ändå velat köpa nytt grafikkort.
Lätt för dig o säga, du kanske har råd att köpa allt på en gång?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Har du någonsinn försökt programmera något som kommunicerar med USB-porten Ajaj? Eller med PCI-porten? Så länge man inte vet hur mycket mer komplext ett byte av de slagen du nämner är så har man inte mycket att säga om saken.

Vad är nästa punkt på din lista? Vill du att alla program skall vara skrivna i HPF för maximal prestanda?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Re: Skrota PC bussar

Post by fruktapa »

Ajaj wrote:Det verkar som äntligen ISA bussen är skrotad.

PCI är även den en relik och borde skrotas. 33 MHz?

Tycker det är ganska dumt att grafikkort har en egen buss (AGP), tänk om alla komponenter hade en egen buss. Alla komponenter borde ha samma buss. AGP borde skrotas.

Men PCI-E är klurigt, den har 16x och 4x och 1x och massa sånt vilket är krångligt och olika längd och allt. Det vore bättre om det bara var en PCI-E buss. Så tycker att PCI-E borde skrotas den med!

Serie och parallel portar, är dem skrotade? Jag hoppas så. De finns på min några år gammla dator. USB är här. COM och LPT portarna borde om de inte redan har skrotas!

PS/2 borde även de skrotas eftersom de finns USB.

Så gott som alla har internet, och så gott som alla datorer har USB och kan boota från USB minne. Floppy'n som alla hatar och vägrar ge sig, måste skrotas!

CD-ROM säljs de? Isf borde skrotas eftersom det finns CD-brännare som är billiga.

DVD-ROM borde också skrotas och bara finnas DVD med brännar funktion. Dumt att det ska finnas +R och -R och +RW och -RW och allt sånt där, borde bara finnas en grej.

DDR, nja... ska den skrotas den med?
Vi har hört flera år om DDR3 och DDR4 men de tycks aldrig komma. Innan en minnesstandard har kommit så är den redan nästan antik.

Alla CPU socklar borde också skrotas, så det kan vara en standard med en och samma sockel för alla CPU'er.
Oj, det låter som du verkligen kan det här med datorer och pc-bussar.
Tycker du borde kontakta berörda företag inom hårdvaru industrin och säga till dem att du funderat lite på det här, de kommer säkert att uppskattas.
- Insha'Allah
User avatar
ZeoniX
Posts: 27
Joined: 2005-11-11 22:30:07

Post by ZeoniX »

486-Moddare wrote:Utan Serial och paralell post hade jag varit sysslolös. Att de inte finns några ISA portar på nya mobo stör mig. Utan PS/2 hade jag fått köpa 12 nya tangentbord, kul. Om AGP skrotas måste jag köpa nya graffe kort.

Jag vill gärna ha svar på varför serial/paralell portarna borde skrotas.

EDIT: Jag kommer kämpa med mitt liv för att hålla floppyn vid liv
EDIT2: Jag håller inte med något av de du skrivit
Du borde se över din logik, om det inte hade funnits ps/2 så hade du inte kunnat köpa det, och om dom slutar att tillvärka moderkort med ps/2 kontakter så behöver du väl inte slänga allt du har och köpa nytt eller? och samma sak gäller dina grafik kort.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Re: Skrota PC bussar

Post by Jalle64 »

Ajaj wrote:Men PCI-E är klurigt, den har 16x och 4x och 1x och massa sånt vilket är krångligt och olika längd och allt. Det vore bättre om det bara var en PCI-E buss. Så tycker att PCI-E borde skrotas den med!

DDR, nja... ska den skrotas den med?
Vi har hört flera år om DDR3 och DDR4 men de tycks aldrig komma. Innan en minnesstandard har kommit så är den redan nästan antik.

Alla CPU socklar borde också skrotas, så det kan vara en standard med en och samma sockel för alla CPU'er.
PCI-E är en och samma buss, men kan väljas/användas för olika ändamål, så den bussen borde sitta som gjuten, borde vara den mest allroundvänliga av de sk. bussar du nämner, det är ju det du söker efter, så varför skrota den?

"Redan" nästa år kommer Intel att introducera DDR3 minne till sin/a plattform/ar, så förtvivla icke 8)

Hade detta varit sanning så hade vi haft "jättesnabba" 486 prollar fortf ::) :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Kulramar är annars ett trevlig alternativ till folk med tålamod :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Fenix wrote:Kulramar är annars ett trevlig alternativ till folk med tålamod :)
Kulramar spöar miniräknarna på vissa uppgifter i form av snabbhet.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Känns som du helt och hållet saknar uppfattning om varför hårdvaruvärlden ser ut som den gör. Men om du vill vara lite efter kan du gå ut och köpa ett beg abitmoderkort, de tillverkade nämligen ett som bara hade usb, inga serie eller parallellportar, fast det är klart, det är ju ganska gammaldags.

Istället för att vara whinemaster om portar du inte vet funktionen till är det väl bara att låta bli och lämna över till de som kan. Vill du inte ha floppy, koppla inte in någon, knappast så att någon kommer bry sig.

Anta att bandbredden är begränsad i en dator, då kanske du inte vill att allt ska ha lika bandbredd, pci-e är ju ett ypperligt exempel på fördelen med att kunna fördela. Hade vi haft det på vanlig pci hade man kunnat köra ljudkortet i en långsam slot, kontrollerkort och nätverkskort i en snabbare. underbart.

Men mitt tips till dig; köp det gamla abitmoderkortet, koppla in alla dina elita saker över usb och släng iväg floppyn.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Skrota PC bussar

Post by Jonas Axman »

Det verkar som äntligen ISA bussen är skrotad.
I vart fall portarna man ser, kan tänka mig att com-portar, skrivarport osv fortfarande sitter där på en del, eller i vart fall inte allt för gamla moderkort även om de saknas en isa-plats
PCI är även den en relik och borde skrotas. 33 MHz?
Slöseri med pengar att skrota den, genom att spara den kan man fortsätta använda sina gamla ljudkort, tv-kort osv. Är perfekt att göra som man gör idag, fasa ut den långsamt. 33 MHz räcker gott och väl till det mesta än idag.
Tycker det är ganska dumt att grafikkort har en egen buss (AGP), tänk om alla komponenter hade en egen buss. Alla komponenter borde ha samma buss. AGP borde skrotas.
Om det inte hade det så hade vi fortfarande suttit med grafikkort på PCI. AGP kommer att skrotas för det har fått en ersättare... Dessutom så har varje PCIe-port en egen buss. gamla PCI så delade alla portar samma buss.
Men PCI-E är klurigt, den har 16x och 4x och 1x och massa sånt vilket är krångligt och olika längd och allt. Det vore bättre om det bara var en PCI-E buss. Så tycker att PCI-E borde skrotas den med!
Visst, det är lite förvirrande med olika portar för samma sak. Men vill du ha det på något annat sätt så är det bara att betala för det. Sedan så vill du tydligen skrota det som du i ovan stycke precis ville ha.
Serie och parallel portar, är dem skrotade? Jag hoppas så. De finns på min några år gammla dator. USB är här. COM och LPT portarna borde om de inte redan har skrotas!
De håller på att fasas ut. De försvinner när ingen vill ha dem längre. (vilket är ganska nära nu)
PS/2 borde även de skrotas eftersom de finns USB.
Det försvinner så fort alla mjukvarutillverkare/BIOS-tillverkare har ett ordentligt stöd för det. Det är hål i huvudet att skrota något innan man har en bra ersättare.
Så gott som alla har internet, och så gott som alla datorer har USB och kan boota från USB minne. Floppy'n som alla hatar och vägrar ge sig, måste skrotas!

Moderna moderkort/tillverkare har redan plockat bort dem i många fall. Men vad sjutton, låt kontakten sitta kvar ett tag till men skit i att installera en floppy? Jag har behövt använda en floppy för att uppdatera BIOS på vissa saker.
CD-ROM säljs de? Isf borde skrotas eftersom det finns CD-brännare som är billiga.
Definitivt, cd-brännare borde ju vara onödiga de med.
DVD-ROM borde också skrotas och bara finnas DVD med brännar funktion. Dumt att det ska finnas +R och -R och +RW och -RW och allt sånt där, borde bara finnas en grej.
Alla behöver inte bränna, och kan man spara 100:- där så... Sedan med +R och -R så ja det är förvirrande, men det är samtidigt konkurrens = billigare prylar för oss. :)
DDR, nja... ska den skrotas den med?
Vi har hört flera år om DDR3 och DDR4 men de tycks aldrig komma. Innan en minnesstandard har kommit så är den redan nästan antik.
DDR3 har funnits länge på grafikkort. Tänk vad det skulle bli dyrt med datorer och de dessutom bytte minnesstandard så ofta. Det kommer när tiden är mogen.
Alla CPU socklar borde också skrotas, så det kan vara en standard med en och samma sockel för alla CPU'er.
Det vore definitivt enklare, det var ju så ända till och med Socket 7 dessutom. Tyvärr så är det inte realistiskt. Dels så har varje tillverkare sina patent osv, dels så är det inte tekniskt möjligt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

?

Post by AJ »

Försöker du sabba min nick Ajaj, passa dig annars är du dödens. ;)

Förövrigt, jag har hört att lobotomi praktiserades på sådana som dig innan någon kom på att man sålde fler produkter om man lät dem krascha 1 dag efter att garantin gått ut.

Slutligen, vad är det för en apa som tycker att USB är bra, fler fulkrascher än USB har förorsakat finns inte.
Gissa om ingne bryr sig om vissa saker långsamt fasas ut, varför jo för att moderkorten som har dessa äldre standarder enbart tillverkas i specialupplagor för bilar och industriella applikationer nuförtiden.
Var glad för dina gamla interface, de kan vara mycket trevliga att ha.
Slutligen2 har du gått en 10p kurs för att lära dig programmera PCI och PCI-express enbart för att ISA saknas på moderkorten?
-Nix återvänd till datatidningarna pls.
AJ
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Om allt ska vara så universellt så kan vi väll börja skriva ALL kod i java? Windows XP i java hade varit en upplevelse i SÄRklass.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

snigel wrote:Anta att bandbredden är begränsad i en dator, då kanske du inte vill att allt ska ha lika bandbredd, pci-e är ju ett ypperligt exempel på fördelen med att kunna fördela. Hade vi haft det på vanlig pci hade man kunnat köra ljudkortet i en långsam slot, kontrollerkort och nätverkskort i en snabbare. underbart.
Sugigt med begränsad bandbredd. Och more mycket enklare om alla hade samma bandbredd istället för att behöva olika portar för olika kort.
Axman wrote:Det vore definitivt enklare, det var ju så ända till och med Socket 7 dessutom. Tyvärr så är det inte realistiskt. Dels så har varje tillverkare sina patent osv, dels så är det inte tekniskt möjligt.
Fyfan vad jag hatar patent! Patent är ondska!
De sabbar allting för alla, "åh nej du får inte göra si och du får inte göra så, det här in min grej, bara min! nej!! nejj! bort!! bort med tassarna!"
AJ wrote:Försöker du sabba min nick Ajaj, passa dig annars är du dödens. ;)
Förlåt. :(
Vad är fel på USB?
Tycker det är bra, pluggar in en enhet i USB kontakten och den hittas automatiskt utan att jag behöver böka med drivrutiner, strömförsörjning, konfigurering, etc. Kan plugga in vad som helst, och det bara funkar. Mus, minne, tangentbord, scanner, etc...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

USB är, som jag sa tidigare, ett fulhack, standarden har många brister, och dom USBkontrollers som finns har problem med hög belastning, det är inte ovanligt att datorn stannar helt för att man överför stora mängder data över USB

Dessutom är mjukvarukontrollen av USB, iallafall i windows, bedrövligt kass.

Patent är inte bara av ondo, det är dom som ser till att företag lägger ner miljarder på forskning, dom skulle ju knappt lägga ner nåt alls om dom inte hade ensamrätt på att använda sina tekniker när dom betalt för framtagandet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Jag tar patent på att man ska kunna använda "FORM elementet tillsammans med INPUT taggen i HTML språket tillsammans med ett script på en server för att kunna söka efter information på Internet!"

Oj vilken uppfinning! Bort med tassarna från min uppfining!! Den här jag kommit på och den får ingen annan använda!

Tar även patent på en million andra saker utan att använda dem i nån produkt bara så jag kan vänta på att nån annan ska använda nåt liknande i deras produkt så jag kan stämma dem på 100 miljarder för intrång på mitt patent!

Jippi hurrah! Hejja patent! Heja copyright! Heja glidmedel och gurka!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Ajaj wrote:Jag tar patent på
Kolla vad ett världspatent kostar först.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ajaj wrote:Jag tar patent på att man ska kunna använda "FORM elementet tillsammans med INPUT taggen i HTML språket tillsammans med ett script på en server för att kunna söka efter information på Internet!"

Oj vilken uppfinning! Bort med tassarna från min uppfining!! Den här jag kommit på och den får ingen annan använda!

Tar även patent på en million andra saker utan att använda dem i nån produkt bara så jag kan vänta på att nån annan ska använda nåt liknande i deras produkt så jag kan stämma dem på 100 miljarder för intrång på mitt patent!

Jippi hurrah! Hejja patent! Heja copyright! Heja glidmedel och gurka!
Nu blandar du ihop patent med mjukvarupatent. Mjukvarupatentets brist är att man kan patentera ett resultat och inte en metod, ungefär som om någon i verkliga livet skulle kunna patentera "transportmedel för 5 personer" så att ingen annan får göra det utan att betala licens.

En annan sak är att det är riskabelt att patentera saker och låta patentet ligga i dvala för att sedan dra upp patentet och försöka ta ut pengar när tekniken har blivit populär, risken finns att patentet anses förbrukat om detta sätts i system.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Mycket roande läsning..

Ärligt talat, en mångsidig dator med många olika interface som kan användas till nästan precis vad som helst är väl ändå bättre än en dator som har enstaka högprestandabussar och har ett väldigt begränsat användningsområde?

Hellre en användbar dator än en dator anpassad för 120fps i CS..
Kan inget om mycket
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Post by AJ »

Ghlargh wrote:Nu blandar du ihop patent med mjukvarupatent. Mjukvarupatentets brist är att man kan patentera ett resultat och inte en metod, ungefär som om någon i verkliga livet skulle kunna patentera "transportmedel för 5 personer" så att ingen annan får göra det utan att betala licens.
Mjukvarufirmorna borde nog hålla sig till copyrighten tills juridik smurferna har utrett huruvida det råder intrång i en metod om metoden utförs "baklänges" eller på annat vis replikeras.
Det mesta av metoder inom datalogin "uppfanns" ju redan innan 2000-talet av Gauss, Pascal och kompani.
Så vad i himlen är metoden igentligen?

Mitt senaste patent, en implementering av rätalinjens ekvation implicit programmerat i VisualC+++ med lite assembler stöd på omkodade bilder...
AJ
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Fattar inte sådana här resonemang, alltså vad är problemet? Vill man inte använda sig av något så låt bli då f**h*****e. Varför skulle man skrota något överhuvudtaget när det fungerar. Du är ju inget vidare seriös när du säger en sådan sak som att man skulle skrota PCI-e när du samtidigt inte säger vad man skulle använda istället. Vad jag vet är du ingen hårdvaruutvecklare så du har ju inga kunskaper i detta ämnet. Man ska alltså skrota något som många använder bara för att du vill ha något annat. Det behöver inte finnas bara en grej som alla ska använda utan det är bättre med valmöjligheter, dessutom som redan sagts så ska det ta tid att skrota något och man gör det inte över en natt. När man hittat en ersättare så låter man den gamla tekniken fasas ut sakta. Om man bara skulle ta bort det över en natt vilket naturligtvis inte är praktiskt möjligt så skulle alla som använder den gamla tekniken tvingas gå över till nya prylar och det kan bli riktigt dyrt för väldigt många. Kansake har jag köpt ett dyrt AGP-kort och så bestämmer sig någon för att hela gränssnittet ska tas bort bara för att det finns nåt bättre, är inte det finurligt. Nej ajaj, branchen fungerar inte så. Vet inte mycket om branchen själv men så mycket vet jag iallafall att man skrotar inget förrän ingen behöver det längre. På de flesta moderkort samsas äldre och nyare gränssnitt, det finns alla de äldre gränssnitten såsom seriella- och paralella portar, det finns USB 2.0 som dessutom har stöd för 1.1, du har både ATA och SATA, du har PCI/PCI-e och du har AGP. Om du vill ha PCI-e så köper du ett kort med det på, men ge dig inte på PCI, det låter mer som du är lite väl fixerad över den senaste tekniken så du glömmer bort att många inte vill ha det absolut senaste eller kanske inte känner sig redo att gå över till den av olika anledningar. Att det finns olika äldre gränssnitt behöver du ju inte bry dig om egentligen, det finns inget som hindrar dig från att använda det du själv vill.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply