Sync-problem med Hauppauge PVR 350

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Sync-problem med Hauppauge PVR 350

Post by lagu2653 »

Jag har spelat av ett VHS-band som jag tänkte lägga in på DVD. Bandet är 8 timmar långt. Den MPEG-2-fil som kortet har skapat är 17,6 GB. Alla program som jag har försökt komprimera filen med har gjort att synken försvinner en bit in i filmen (c:a 2 timmar). Jag har kommit fram till att ljudet halkar efter bilden stegvis. Därför går det inte att få ordning på synken genom att ändra fps (Frames Per Second. Om synken är bra i slutet av filmen så är den dålig i början av filmen och vice versa). Orginal-MPEG-2-filen har perfekt synk.

Är det någon annan som har liknande erfarenheter av Hauppauge PVR 350?
Finns det något komprimeringsprogram som inte förstör synken?
När kommer BlueRay så man får in filen okomprimerad?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Hänger inte med i problemet riktigt - har du spelat över videon via PVR-kortet? Grundfilen som är OK, hur blev den till? Om den är bra och kommer som resultat av inspelnning via PVR-kortet är det inte där problemet ligger. I så fall ligger problemet i transcodingen och det program du använder till att göra detta med. Vad är det för program du använder till att koda om filen med?

Eftersom det handlar om totalt 8 timmar lär det bli svårt att få in detta på en enda DVD. Jag skulle dela upp detta i lämpliga bitar och göra detta mer hanterligt. Jag antar att dessa 8 timmar inte är en enda kontinuerlig historia. Leta upp programmet MPEG-VCR från Womble. Detta kan nämligen dela upp och lägga ihop MPEG-2-filer utan att behöva koda om dem. Jag använder detta till att klippa bort reklam ur inspelare TV-program (har själv ett PVR-350 i min HTPC).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Förklaring

Post by lagu2653 »

Jag sätter på VHS-Video och skriver sedan [font=courier new]# cat /dev/video0 /path/to/file.mpg[/font] Jag har alltså kortet i Linuxburken nu. Jag funderar på om det skulle gå bättre om jag hade det i WinXP Pro burken. Fast MPEG-2 kodningen sker ju i kortet eftersom den har en inbyggd MPEG-2 kodare.

Sedan har jag fört över filen till WindowsBurken och försökt att komprimera den där efter ett antal misslyckade försök med att komprimera filen under Linux.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Linux - aj då. Jag har aldrig kört mitt kort på detta sätt. Min erfarenhet av linux och video är två veckors hårt arbete och sedan nederlag (försökte få overlay att fungera på ett ATI-kort under SUSE). Jag kör med Windows XP Pro och programmet ChrisTV. Inga problem någon gång. Fast din inspelade fil fungerar så problemet är nog inte där.

Vad försöker du koda om filen med i Windowsmiljön? Det är nog där problemet uppstår. Hur är parametrarna satta för kodaren? Det finns tusen olika värden att leka med...

Jag skulle dela upp filen innan omkodning (vid lämpliga punkter) och lägga upp dem som separata spår på DVD'n. Canopus ProCoder är ett program som ger bra MPEG-2-filer från valfri källa och programmet jag tipsade om tidigare fixar delningen utan kvalitetsförlust. Att klämma in 8 timmar på en single-layer DVD kommer dessutom ge en hemsk bildkvalitet om du vill hålla dig till DVD-formatet. En dual-layer är det minsta som behövs om du vill få ett "tittbart" resultat. Gör du om filmen till XviD kan du få in det hela på 4.3GB med vettigt resultat men då går det inte att titta på filmen i en vanlig DVD-spelare (det blir en DVD-ROM med en avi-fil på).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply