Fläktljud

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Fläktljud

Post by Oneway »

Hejsan alla Glada!

Här kommer en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med.
Jag har en hempc, Dell Dimension 8000-serien. Det är så att det surrar något så fruktansvärt från datorn när man kör något spel, ex WoW. Bankar man lite lätt på chassit så försinner ljudet i ett par sekunder för att sedan återkomma. Min tanke direkt är ju fläkten till grafikkortet (GeForce 9800 Pro).
Går det att byta bara fläkten eller är det ett nytt kort som gäller? Det är inget fel i övrigt på hårdvaran, bara ett j*vligt högt och irriterande surrande ljud.

Tack på förhand, Richard
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Den går att byta (inte bara fläkten utan hela kylaren). Sätt dit något i denna stil:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=37511
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Tack för hjälpen!

Var lite orolig att det var ett nytt kort som gällde.
Där sparade man 1500kr

Än en gång, tack som faan!
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Re: Fläktljud

Post by GangZtra »

Oneway wrote:Min tanke direkt är ju fläkten till grafikkortet
Kanske ska kolla så du är säker innan du beställer något nytt. Inte så roligt om det visar sig vara en vhassifläkt eller liknande =)
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Det låter inte som ett sågverk vid uppstart eller applikationer utan ENDAST då jag startar ett spel.

Menade du chassifläkt? den ska jag också byta.



EDIT: sågverk
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

UPDATE

Köpte en Zalman 700 Cu, monterade på 10 minuter och nu funkar det kanon.
Inget sågverk längre.

Tack för hjälpen!
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Om burken inte är äldre än ett år = Garanti
Om burken inte är äldre än två år = Fabrikationsgarantinågot. Du måste bevisa att det är tillverkningsfel. Att en fläkt inte änns håller "normalt bruk" i mindre än två år är "fabrikationsfel" eller undermålig kvalitet, enligt mig iaf.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

I detta fall har jag faktiskt 3 års garanti (1 år kvar), men då jag med all säkerhet skulle få lämna in datorn (och vänta i en evighet) valde jag att kosta på mig 229kr och göra det själv.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Väldigt klokt val att uppgradera kylningen istället för att ta det på garantin, då uppgraderingskylningen med största säkerhet är tystare och mer effektiv, och du slipper få en fläkt med samma kvalite igen.
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply