servercrash

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

servercrash

Post by Wilderness »

Jag fick en gammal dator av min flickvän som jga bestämde mig för att göra server av. den skulle stå på mitt rum och därför så skulle den vara mycket tyst. Det var en socket 370 på den så det gick inte att få tag i så mycket till tyst kylning till processorn som inte kostade allt för mycket så jag testade med en kylfläns till socket a. När jag sedan startade den så kom det inget på skärmen. Skulle det kunna vara så att jag skadade processorn när jag bytte kylningen eller har den helt enkelt dött? jag tog bort grafikkortet när jag skulle ta bort den gamla flänsen. Jag tror inte det är någe fel med grafikkortet. Så vad skulle kunna ha gått snett?

tillägg: det är en intel celeron på 668 mhz och jag har inte klockat den eller någe liknande, varken processorn eller grafikkortet.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Jag föreslår följande:

1. Snurrar fläktarna? (inkluderar nätaggets)

2. kolla om grafikkortet glappar

3. Om inte, prova ett annat grafikkort

4. Finns vissa mobo:s som är känsliga mot defekta CD spelare, har du någon, koppla ur den och se om de fungerar.

5. Testa med ett minne i taget.

6. Prova ett annat mobo

7. Köp en begangnad CPU på tradera, kostar inte många hundra.

8. Ge upp och sälj den som defekt på tradera :P.

EDIT: En server behöver inte vara tyst, jag sover med min och man hör inte klockan i allt buller.
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Prova förs med att koppla in orginal kylning igen.

Var det fläkt på den nya kylaren? Kan vara så enkelt att moderkortet inte får signal för cpu-fläkt och därför inte startar.
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

ja för det är en vga fläkt i flänsen nu så den har ingen signal.... ska testa...
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

nopps det gav inget resultat.... :( ska försöka med listan jag fick...
Igelkotten
Posts: 59
Joined: 2005-12-03 19:36:01

Post by Igelkotten »

hmm

rätt volt och kontakt men fel watt?

cpu behöver jobba ett tag för att överhettas
Igelkotten
Posts: 59
Joined: 2005-12-03 19:36:01

Post by Igelkotten »

jaha ja läser lite slarvigt när ja e trött;) kolla så att du har satt i grafikkortet ordentligt, jag har haft samma symtom själv med geforce2 för 5 år sen, kan räcka med mkt litet glapp jag fick aldrig felsignal(ljud-pip)
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

Igelkotten wrote:jaha ja läser lite slarvigt när ja e trött;) kolla så att du har satt i grafikkortet ordentligt, jag har haft samma symtom själv med geforce2 för 5 år sen, kan räcka med mkt litet glapp jag fick aldrig felsignal(ljud-pip)
hehe jga har dragit ur högtalare och lagt den någon stans.... hmmm måste leta efter den... men hur får man reda på vad pipet betyder?
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

men kan jag testa med mitt agp 8x kort? det är 2x på servern...
Post Reply